Gå til innhold

Mangler folk flest grunnleggende folkeskikk???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fy fader! Var i dag vitne til at en mann ble sparket ned i gågata. Han ble liggende blødende på bakken. Jeg ringte ambulanse og ventet sammen med ham til de kom, og til jeg fikk gitt vitneforklaring til politiet. Det tok ca fem minutter til hjelpen kom, og i løpet av den tiden bare stimlet folk sammen for å glane. Flertallet tok bilder og filmet. Hva i helvete?!? De eier jo ikke skam. Der ligger et menneske alvorlig skadd, og folk tar bilder? Hva skal de bruke dem til? Tenker de virkelig at det er greit?

Anonymkode: c5b38...550

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh yes... Jeg har opplevd å få beskjed om å flytte på meg for at folk skal kunne se bedre og få bedre bilder, opptil flere ganger, som ambulansepersonell (mens jeg jobber).

Eller fått kamera opp i ansiktet mens de sier "jeg har lov til å filme assa", uten å tenke på at det syke mennesket burde få et vern eller at vi som jobber blir forstyrret. Jeg pleier å si "tenk om det var du som lå her", men folk bare stirrer tilbake med tomme blikk...

Etter 15år med dette så har jeg fått en kynisk mistro til folk generelt merker jeg. 

Anonymkode: 73d26...45a

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oh yes... Jeg har opplevd å få beskjed om å flytte på meg for at folk skal kunne se bedre og få bedre bilder, opptil flere ganger, som ambulansepersonell (mens jeg jobber).

Eller fått kamera opp i ansiktet mens de sier "jeg har lov til å filme assa", uten å tenke på at det syke mennesket burde få et vern eller at vi som jobber blir forstyrret. Jeg pleier å si "tenk om det var du som lå her", men folk bare stirrer tilbake med tomme blikk...

Etter 15år med dette så har jeg fått en kynisk mistro til folk generelt merker jeg. 

Hjelpes! Hvor i landet jobber du? Toppen av sosial intelligens det der....

Anonymkode: cbfd8...d14

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet jeg ikke burde bli sjokkert og rystet, men det blir jeg. Helt sjukt! Folk er faktisk sosialt inkompetente. 

Anonymkode: 35ac4...682

Skrevet

Jeg har mistet troen på menneskeheten for lenge siden. Folkeskikk skulle vært eget fag i skolen.

Anonymkode: b2270...36a

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes! Hvor i landet jobber du? Toppen av sosial intelligens det der....

Anonymkode: cbfd8...d14

Østlandet. Opplever det mest i Oslo (stor by og flere folk, sikkert derfor), men både i Asker/Bærum, Drammen og mindre plasser hender det (og nå ble ikke jeg så annonym lenger, fordi vår verden er liten 😂😉) . Spesielt om noe skjer på offentlig sted (torg, kjøpesenter , skole etc), men det har hendt et par ganger på hjemmeadresse også. 

Bare så det er sagt så er vi snar med å forsøke og skjerme pasient, enten med tepper, oss selv eller få de fort som mulig inn i bil og heller jobbe videre der (og selv da har jeg faktisk to ganger opplevd at noen har åpnet døren for å se 🙄) , men noen ganger er det ikke mulig (man må jobbe og kan ikke bruke fokus på det). Pleier å si tydelig ifra, men mange slutter ikke. Kan true med politi, og det hender at de kommer også og bortviser folk. 

-Men ja, man kan jo lure på hva (om noe) som sirkulerer av tanker hos den type mennesker... 😏

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og selv da har jeg faktisk to ganger opplevd at noen har åpnet døren for å se

Det er jo helt vilt at folk kan finne på det :hakeslepp:

Anonymkode: 7be77...245

Skrevet

Verden har tatt ett feil steg i slike sammenhenger. Jeg har flere gange måtte tilkalle ambulanse eller bistå i forbindelse med jobb og det er helt utrolig hva folk får seg til å gjøre. Jeg er ikke den som løper til fortest når jeg ser andre er der før meg, men er jeg en av de først eller enest så løpeer jeg. Jeg føler meg ikke alltid veldig kompetabel til å hjelpe, men på en eller annen måte kan jeg hjelpe og jeg mener vi skal hjelpe. For ikke lenge siden hjalp jeg en som hadde fått ett anfall. Jeg gikk rett fra min jobb for å hjelpe, en av mine sjefer ble dritsur for at jeg hjalp og ikke gikk tilbake på jobb. Vår parkeringsplass, da skal vi hvetfall bry oss. At jeg kun hjalp litt til, holdt av plass til sykebil er helt greit for det var en annen som var helseperrsonell som hjalp han. Jeg tok en samtale med min øverste sjef, for slik oppførsel som jeg fikk fra den andre sjefen nekter jeg å bli møtt med igjen. Skal si det har blitt masse rettningslinjer vi skal følge etter det. 

Anonymkode: 37180...68e

Skrevet

Folk er så oppmerksomhetshorer! Med tanke på å filme og ta bilder. Legger ut på sosiale medier for å få oppmerksomhet.

Anonymkode: 9c8ac...bfb

Skrevet

Var brann i rekkehuset der jeg bodde før (Oslo-området), og brannbilen parkerte utenfor. Dette var i et område med bom, og kun kjøring tillatt for levering osv, så ingen andre biler der da. Siden det var en søndag formiddag, var mange hjemme, og det samlet seg fort masse folk. Masse unger som løp fram og tilbake og var i veien, så en av brannmennene ba de om å flytte seg siden de hindret slokkearbeidet. Da ble han kjeftet huden full av en far, som skulle ha seg frabedt at noen snakket til barnet hans..... 

Ingen som ble skadet i brannen heldigvis, men fy søren for en oppførsel av den faren (og egentlig alle de andre foreldrene som sto der og ikke fjernet barna sine fra området...)!

Anonymkode: 3ecd5...f4f

Skrevet

Det er forferdelig at folk har mistet normal folkeskikk. Men det er langt mer enn det som er mistet, det er et total fravær av medmenneskelig og manglende sosial intelligens i tillegg. Og det verste er at det er så mye av det, det virker som om det begynner å bli en "kollektiv aksept" å oppføre seg så dårlig og tankeløst.

Hvis jeg ser at noen som trenger har fått hjelp så fjerner jeg meg selv fra stedet. Men har også valgt å snakke til folk for å få dem til å fjerne seg fra stedet når de ikke kan gjøre noe for å hjelpe og bare hindrer nødetater å komme til.

Det virker som om folk blir kollektiv mindre og mindre intelligent ;) ...og mange viser seg i disse situasjonene.

Anonymkode: 18f08...aff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...