Gå til innhold

Blir frustrert over kollegaen min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi jobber i en butikk og kundene våre spør mye om råd og tips. Det som frustrerer meg er at han alltid skal gi kundene tips om billigere produkter andre steder osv. 

Vi hadde en innom skulle kjøpe et produkt til nesten 2000,-. Da foreslo han at denne personen kunne jo forhøre seg med venner osv. først om å låne for dette produktet er det veldig mange som har. Da skøt jeg inn og fikk jo solgt det produktet allikevel. Og veldig ofte kommer kundene med det de skal ha, men da går han å henter et billigere produkt for da sparer de jo penger. Er det et produkt vi ikke har inne der og da, sier han sjeldent at vi kan bestille det og ha det til dagen etter. Da sender han dem heller til en konkurrent.

Vi driver butikk, ikke veldedighet! Vil folk bruke masse penger på et produkt må de få lov til det :P

Anonymkode: 53e64...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du jo si til han! Skjønner han ikke selv at å selge er jobben hans? Plutselig står han uten jobb, fordi dere mister kunder.

Skrevet

Du må ta det opp med den det gjelder. Virker ikke som han vet hvordan en selger skal jobbe. Har han fått tilstrekkelig opplæring og vet hvor viktig hvert eneste enkelt salg og innkom er?

Anonymkode: c2e6b...ae6

Skrevet

Haha, slik ville jeg vært. Tenkt om kundene hadde dårlig råd. Godt jeg ikke er selger ;)

Anonymkode: fdd65...a73

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare finnes slimete selgere

Anonymkode: aae94...2ee

Skrevet

Litt vanskelig å mislike kollegaen din ;)

Anonymkode: 6975b...3a7

Skrevet

Du får fortelle han at hvis han gir bort alle salgene til konkurrenter så mister han jobben, rett og slett fordi det ikke er nok omsetning til å lønne han. 

Vi erfarer med våre medarbeidere (unge i sin første jobb) at når de får innsikt i budsjettene, hva det skal til for å ha dem i jobb og hvor mye mersalg har å si for ikke bare bedriften men også for at de skal fortsette å ha en jobb å gå til, at de da får en større giv til å gjøre det bra.

Mange finner sine egne metoder for å selge mer. De oppmuntrer og motiverer hverandre og gir hverandre feedback når de gjør noe skikkelig bra og veileder hverandre når de bommer. De kommer opp med nye ideer for hvordan vi kan kutte kostnader, få en mer effektiv hverdag, gjøre flere og større salg. De blir rett og slett motiverte til å gjøre en bedre jobb ved å bli inkludert i 'de kjedelige tallene'.

Vi måler dem også, men passer på at det er på en positiv måte, slik at de som gjør det dårligst ikke mister motivasjonen. Og de får også positiv tilbakemelding og kred for gode samtaler/veiledning av kunder som allikevel ikke ender i salg, for væremåte ovenfor kolleagaer og kunder, for å holde orden i butikken ol, ikke kun for salgsutløsende arbeid. 

Vi opplever at vi etter å ha startet med målrettet arbeid at omsetningen har gått opp, samtidig som også motivasjonen og arbeidsgleden til de ansatte også har det ☺👌

Skrevet

Det er veldig god service og jeg ville ha nevnt der for venner og handlet mer i din butikk senere

Anonymkode: e04e5...b35

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det ikke bare finnes slimete selgere

Anonymkode: aae94...2ee

Signerer den. Ikke på at man skal sende butikker til konkurrenter, men de aller fleste selgere jeg har vært bort i, alltid tilbyr det DYRESTE produktet de har og forklarer hvor fantastisk produktet er. Spør man om de har noe billigere, blir mange av dem småsure, og entusiasmen forsvinner som dugg for sola. Vel, vi er ikke i butikken for å gi selgerne bonus eller bruke mest mulig penger. Og butikker er her for kundene - nå i disse netthandeltider er det svært lite lurt av en butikk å prøve å prakke på kundene det dyreste de har. Da mister de kundene, som heller handler billigere alternativer på nett.

Anonymkode: f451d...6e7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig god service og jeg ville ha nevnt der for venner og handlet mer i din butikk senere

Enig i denne!

Møter jeg en som ikke gir meg beskjed om at de har et like godt men billigere produkt så slutter jeg å handle i den butikken. 

Du skal ikke undervurdere hva god service gjør med lojalitet. ;)

Anonymkode: 894ec...516

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i denne!

Møter jeg en som ikke gir meg beskjed om at de har et like godt men billigere produkt så slutter jeg å handle i den butikken. 

Du skal ikke undervurdere hva god service gjør med lojalitet. ;)

Anonymkode: 894ec...516

Men det spiller liten rolle med lojale kunder, når de lojale kundene går til butikken for å få råd om hvor de kan få varen billigere enn i den aktuelle butikken.

Anonymkode: a6008...7d8

Skrevet

Noe sier meg at dere har for høye priser hvis han driver og sender kunder til andre butikker. 

Anonymkode: 2d9ae...85a

Skrevet

Jeg hAdde en frisør som var veldig flink. Men hun var så opptatt av mersalg.  Jeg kom hjem med produkter med gullstøv selv om jeg er tydelig på at jeg bruker lite hårprodukter.

Prøvde hennes kollega fordi hun var syk. Ikke like god til å klippe, men så ærlig! Forteller om hvilke produkter jeg burde kjøpe hos frisør og hva som er mindre viktig. Gir meg små prøve. Og prakker ikke på meg noe

Jeg har en ny frisør nå.

Anonymkode: db38b...9cd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke giddet å nevne det for venner og heller ikke handlet mer i butikken senere. Når en ansatt ber meg om å gå et annet sted der produktet er billigere ville jeg antatt at den anbefalte butikken hadde andre ting billigere også og gått dit neste gang. ;) 

Å anbefale et billigere, men like godt, produkt som dere selv selger er god service. Å anbefale å gå til noen andre er bare dumt når man faktisk skal tjene til livets opphold. 

Anonymkode: dfd89...31a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og

Anonymkode: 900a4...009

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hAdde en frisør som var veldig flink. Men hun var så opptatt av mersalg.  Jeg kom hjem med produkter med gullstøv selv om jeg er tydelig på at jeg bruker lite hårprodukter.

Prøvde hennes kollega fordi hun var syk. Ikke like god til å klippe, men så ærlig! Forteller om hvilke produkter jeg burde kjøpe hos frisør og hva som er mindre viktig. Gir meg små prøve. Og prakker ikke på meg noe

Jeg har en ny frisør nå.

Anonymkode: db38b...9cd

Jeg ville heller fortsatt hos den flinke frisøren og heller lært meg å si net til mersalg! Det kan da ikke være så vanskelig å si: Nei takk!

Anonymkode: ca787...47b

Skrevet

Jeg vil tro at denne personen ikke har særlig erfaring eller ikke har fått opplæring innen salg. Det må nesten leder ta ansvar for.

Det ideelle er å ha en god balanse mellom det å se kundens faktiske behov og ønsker, yte god service og gjerne ekstraservice og likevel selge på en slik måte at man selger nok og gjerne får til ekstrasalg i tillegg. Ekstrasalg som kunden er fornøyd med, ikke ekstrasalg som kunden angrer i etterkant eller ser på som bortkastete penger.

Det lolitalolita skriver tror jeg er veldig viktig for å skape gode selgere og ansvarlige arbeidstakere.

Om kunden som tipses om at en annen butikk har samme vare billigere er minstepensjonist Olga som er fast kunde, har helt tydelig dårlig råd, da tror jeg det blir sett på som bare positivt om hun får tips om å spare noen kroner. Butikken taper kanskje noen kroner der og da på det ene salget, men om man ellers gir Olga god service og hjelper henne å finne de beste løsningene for henne, så vil man totalt sett tjene mer på det enn man taper. Samme om man ikke har en vare inne, informer kunden når man får den inn igjen. Gir kunden uttrykk for at det haster så vinner man goodwill på å tipse om at en konkurrent har varen.

Jeg har jobbet en del i butikk og det er i hvert fall min erfaring at man ikke skal se hvert enkelt salg isolert. Jeg tror det er der din kollega feiler, HI. Han har ikke noen helhetlig tankegang i jobben sin, kan det virke som, har ikke noe bevisst forhold til sitt ansvar for å holde arbeidsplassen flytende. De senere årene har jeg jobbet med noe helt annet enn butikk. Det er ikke et typisk serviceyrke, men min filosofi er at jeg jobber i et serviceyrke. Jeg har som prinsipp at hvis jeg vet at noen kan hjelpe kunden raskere eller bedre enn meg selv og det er mest hensiktsmessig, eller om jeg ser at jeg ikke greier å komme helt i mål fordi det er umulig, men jeg vet om noen som trolig kan hjelpe personen videre, da er det JEG som tjener på å være rask til å sende denne personen videre. De jeg har sendt videre kommer alltid tilbake til meg om det er andre ting de trenger hjelp til "fordi vi vet at vi kan stole på deg", og som regel så får jeg en eller flere nye kunder for hver gang jeg har gjort dette for en kunde. På kort sikt taper jeg kanskje 1-3000 kroner, men på litt sikt så tjener jeg kanskje 10-15.000 kroner på den servicen det er å tipse om andre løsninger.

Det som er viktig er hele tiden å se an den enkelte kunde og salg selv om man også tenker langsiktig. Det ene utelukker ikke det andre. Men HIs kollega synes å ha mistet en del vesentlig i forståelsen av hvordan en butikk overlever. Hi, ta til deg tipsene som lolitalolita kom med, ta dem med til sjefen din og si at dere trenger mer bevisstgjøring rundt disse tingene fordi du ser fra kolleger at dere går glipp av for mange salg.

Anonymkode: d48dc...305

Skrevet

Jeg ville heller fortsatt hos den flinke frisøren og heller lært meg å si net til mersalg! Det kan da ikke være så vanskelig å si: Nei takk!

Anonymkode: ca787...47b

Jeg er også blant dem som går til frisøren for å få klippet håret mitt.  Jeg er ikke spesielt interessert i hår og har mest lyst til å slappe av mens jeg blir klippet.  Frisørene mas om produkter jeg bør kjøpe er bare irriterende.  Jeg foretrekker dermed også frisører som konsentrerer seg om å klippe håret mitt.  

Anonymkode: ec8db...c47

Skrevet

Jeg, som kunde, hadde kommet tilbake og gitt dere masse anbefalninger om en kundebehandler hadde tipset om likeverdig produkt til rimeligere penge 👏👏👏 Dessuten er vel ikke deres fortjeneste på produktet nødvendigvis mer, bare fordi produktet selges dyrere ut?!

Anonymkode: d635b...c4b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi jobber i en butikk og kundene våre spør mye om råd og tips. Det som frustrerer meg er at han alltid skal gi kundene tips om billigere produkter andre steder osv. 

Vi hadde en innom skulle kjøpe et produkt til nesten 2000,-. Da foreslo han at denne personen kunne jo forhøre seg med venner osv. først om å låne for dette produktet er det veldig mange som har. Da skøt jeg inn og fikk jo solgt det produktet allikevel. Og veldig ofte kommer kundene med det de skal ha, men da går han å henter et billigere produkt for da sparer de jo penger. Er det et produkt vi ikke har inne der og da, sier han sjeldent at vi kan bestille det og ha det til dagen etter. Da sender han dem heller til en konkurrent.

Vi driver butikk, ikke veldedighet! Vil folk bruke masse penger på et produkt må de få lov til det :P

Anonymkode: 53e64...412

Har du noen anelse om hvor useriøs og barnslig du fremstår når du slenger på geipesmilefjes på slutten av innlegget? 

Anonymkode: ba714...247

Skrevet

Har du noen anelse om hvor useriøs og barnslig du fremstår når du slenger på geipesmilefjes på slutten av innlegget? 

Anonymkode: ba714...247

Vel, du fremstår som surmaget og gammel. Kos deg med det. 

(Ikke HI)

Anonymkode: 499aa...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...