Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Vi har veldig lyst på et barn til, men vi vil ikke gjøre det om vi ikke egentlig har råd. Hvordan skal vi regne på det? Hvor mye er minimum at man bør ha pr mnd pr barn? Anonymkode: 3e161...8ef
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Det forandrer seg jo gjennom oppveksten til barnet, og en tenåring koster mer enn enn 2-åring... Jeg tenker at dere rett og slett må ha litt å gå på i hverdagsøkonomien, om dere akkurat får det til å gå rundt nå og en tannlegeregning eller et ødelagt kjølskap ville veltet hele økonomien, da ville jeg ikke fått et barn til. Men har dere ok med lommepenger, sparer litt så dere har en buffer i tilfelle uforutsette utgifter og ellers har det greit romslig er det ikke noe problem. Det kommer an på hvordan man lever også. Vi har fire barn uten å ha særlig høye lønninger, vi har vel ca 850.000 til sammen i året i lønn, pluss da 4 x barnetrygdt og 1200 kr i hjelpestønad fordi det ene barnet har en diagnose. Vi klarer oss helt fint, har et stort hus, to biler og råd til både mat, klær og en ferietur i året. Men jeg har jo venner som synes vårt liv er utrolig kjipt siden vi ikke har råd til flere utenlandsferier i året, ikke kan bruke masse penger på merkeklær, dyre besøk i hudpleiesalonger, frisør, kino, restaurantbesøk osv som de tar som en selvfølge å ha i sin hverdag. Men vi savner det ikke, jeg handler stort sett klær på salg og har ikke behov for en masse cafèbesøk, turer på byen, nye klær hver måned osv, hadde jeg hatt slike behov kunne vi ikke hatt fire barn. For jeg må jo innrømme at nærmest alt vi tjener går til å dekke barna behov, det er ikke mye igjen vi voksne kan sløse med Anonymkode: b2892...778
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Vi tjener ca 850 000kr pr år vi også, har to barn der yngste er 1år og eldste 4år. Vi har nettopp kjøpt hus, det var ikke så veldig dyrt, men det er jo penger som må betales tilbake, har regnet at det blir ca 8500kr pr mnd, Vi har brukt opp så og si alle oppsparte midler til dette kjøpet, så vi må starte helt på nytt med å spare. Vi har fortsatt pengene som er spart til barna, men de rører vi absolutt ikke, da må det i så fall være ekstremt krise. Vi kommer nå til å ha plass til en til, og har jo alt av utstyr fra tidligere og god plass i bilene til ekstra sete. Men så er vi så usikre på hvordan vi skal regne om vi har råd eller ikke til en til eller ikke. Hi Anonymkode: 3e161...8ef
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi tjener ca 850 000kr pr år vi også, har to barn der yngste er 1år og eldste 4år. Vi har nettopp kjøpt hus, det var ikke så veldig dyrt, men det er jo penger som må betales tilbake, har regnet at det blir ca 8500kr pr mnd, Vi har brukt opp så og si alle oppsparte midler til dette kjøpet, så vi må starte helt på nytt med å spare. Vi har fortsatt pengene som er spart til barna, men de rører vi absolutt ikke, da må det i så fall være ekstremt krise. Vi kommer nå til å ha plass til en til, og har jo alt av utstyr fra tidligere og god plass i bilene til ekstra sete. Men så er vi så usikre på hvordan vi skal regne om vi har råd eller ikke til en til eller ikke. Hi Anonymkode: 3e161...8ef Husk å legge inn god margin på rentestigning, for den vil snart snu igjen. Anonymkode: 1ec96...be5
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 H is barnet ikke fører til at dere må ha større hus eller ny bil blir ikke utgiftsøkningen så stor de første årene. Barnehage og SFO drar mest. Fra de er ca 10 øker utgiftene kraftig. En ting er at de spiser mer og bruker dyrere klær, men det koster mye mer å ha dem med på ferier ol og fritidsaktivitetene drar fort 20.000 i året. Anonymkode: 734cc...15c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 Min eldste datter er nå 20 år. Hun er student, og jobber utenom. Hun klarer seg dermed greit økonomisk uten vår hjelp. Vi stikker likevel til henne litt penger i ny og ne, eller handler noen nye klær til henne. Bekymringen min er hvordan hun skal komme seg inn på boligmarkedet. Eller egentlig ikke, da vi har mulighet til å hjelpe henne. Men hvordan hun skulle klart det dersom vi ikke kunne bidratt er for meg et mysterie. Greit å ha i bakhodet når en tenker på antall barn.... Anonymkode: 79fa5...3e8
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min eldste datter er nå 20 år. Hun er student, og jobber utenom. Hun klarer seg dermed greit økonomisk uten vår hjelp. Vi stikker likevel til henne litt penger i ny og ne, eller handler noen nye klær til henne. Bekymringen min er hvordan hun skal komme seg inn på boligmarkedet. Eller egentlig ikke, da vi har mulighet til å hjelpe henne. Men hvordan hun skulle klart det dersom vi ikke kunne bidratt er for meg et mysterie. Greit å ha i bakhodet når en tenker på antall barn.... Anonymkode: 79fa5...3e8 De fleste av oss regner jo med å sitte i et nærmest nedbetalt hus når ungene blir så store, da kan vi enten låne opp selv og gi forskudd på arv eller la de kausjonere i vårt hus. Det er heller ikke alle barn som velger høyskoleutdanning. Min sønn er lærling, han får bo gratis hjemme de to årene læra varer mot at han setter minst halve lærlingelønnen inn på bsu konto, han sparer faktisk mer enn halve lønnen og vil ha en grei startkapital når han er ferdig. Anonymkode: b2892...778
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min eldste datter er nå 20 år. Hun er student, og jobber utenom. Hun klarer seg dermed greit økonomisk uten vår hjelp. Vi stikker likevel til henne litt penger i ny og ne, eller handler noen nye klær til henne. Bekymringen min er hvordan hun skal komme seg inn på boligmarkedet. Eller egentlig ikke, da vi har mulighet til å hjelpe henne. Men hvordan hun skulle klart det dersom vi ikke kunne bidratt er for meg et mysterie. Greit å ha i bakhodet når en tenker på antall barn.... Anonymkode: 79fa5...3e8 Det er å sy puter under armene på barna... Verken jeg eller mannen fikk slik hjelp. Vi arbeidet hardt og kjøpte når vi kunne. Mine og hans småsøsken derimot har fått slike stikk av penger som du beskriver og de blir rett og slett ikke uavhengige av foreldrene. Nå er ene 27 og andre 28, og de mottar fortsatt slike stikk av penger! Alle burde slutte å supportere ungene slik og da ville boligmarkedet også blitt bedre. Anonymkode: 708ae...d52
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Vi sparer unna hele summen med barnetrygd pr mnd for å kunne hjelpe de med diverse når de blir eldre. Så om man mest skal tenke på fremtidige utgifter så kommer det til å ordne seg veldig bra! Når barnet blir 10 år vil jo summen på sparekontoen være minst 116 400kr (+renter) og de kan fint brukes på fritidsaktiviteter. Barnetrygden regner vi ikke inn i hverdagsbudsjettet uansett. Så siden vi har alt det andre som trengs til baby vil jo det bety at vi vil ha råd til å få barn nr 3. Hi Anonymkode: 3e161...8ef
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Husk å legge inn god margin på rentestigning, for den vil snart snu igjen. Anonymkode: 1ec96...be5 Kilder på det eller? Ut av sofaen og opplev verden.... fikk akkurat satt ned renten til 2.05 uten stress... Anonymkode: bdd85...4ac
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kilder på det eller? Ut av sofaen og opplev verden.... fikk akkurat satt ned renten til 2.05 uten stress... Anonymkode: bdd85...4ac Det er da bare å følge med på verdensbildet det så skjønner man jo at den vil stige innen en 5-årsperiode. Det er vel noe alle ser og tar høyde for? Vi nyter også god rente nå, men vet jo at det ikke vil vare evig. Boligmarkedet stagnerer og går nedover i store deler av landet (som antatt) og det vil igjen gi renteutslag på sikt. Alt dette er kunnskap man kan tilegne seg fra sofaen faktisk Anonymkode: 1ec96...be5
Anonym bruker Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er å sy puter under armene på barna... Verken jeg eller mannen fikk slik hjelp. Vi arbeidet hardt og kjøpte når vi kunne. Mine og hans småsøsken derimot har fått slike stikk av penger som du beskriver og de blir rett og slett ikke uavhengige av foreldrene. Nå er ene 27 og andre 28, og de mottar fortsatt slike stikk av penger! Alle burde slutte å supportere ungene slik og da ville boligmarkedet også blitt bedre. Anonymkode: 708ae...d52 Da har dere jo alt under kontroll tenker jeg. Dere har en fin sparekonto når dagen for regulering, konfirmasjon, førerkort osv kommer, hverdagsutgiftene klarer dere fint med lønnen deres. Vi gikk gjennom budsjettet her for ikke lenge siden og en ting mannen ble helt sjokkert over hvor mye penger vi brukte på er gaver. Nå har vi fire barn da, alle i skolealder, og i dag er det jo en veldig fin tradisjon for at alle skal inkluderes når det er bursdag. Dvs at hvert barn fort kan bli invitert i 15-20 bursdager i året, det blir en del penger de månedene det er flest bursdager altså At det måtte bli en egen post i budsjettet sjokkerte han litt... Anonymkode: b2892...778
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå