Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Åtteåringen min viser tegn og jeg vil kontakte lege. Hva kan vi vente oss? Anonymkode: 98b1d...eb7
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Hei! Vi har nettopp fått diagnosen på vår 7, snart 8 år gamle jente. Hun hadde litt brystutvikling, hadde ofte sterk svettelukt, og jeg så utflod i trusen hennes ett par ganger. Tok henne til fastlege, jeg sa at jeg mistenke tidlig pubertet, han var enig med meg. Henviste oss til barnelege. Når vi fikk time til barnelege på sykehus, hadde vi en samtale. Der spurte han om barnet, om når jeg fikk mensen osv. Tok vekt av henne og ville ha hele historien. Han fortalte at vi skulle få en ny time på sykehuset, der hun skulle ta noen tester. På den nye timen skulle hun først ta en LHRH test. Kort fortalt så får hun en injeksjon med en medisin. Denne får hun i.v, og skal ta blodprøver hver halvtime/time så lenge testen varer, ca 90 min. Altså 3 blodprøver. Første blodprøven før medisinen, så den andre etter 30 min, sp den tredje etter 90 min. De tar blod fra veneflonen, så de slipper å stikke henne 3 ganger. Hun bør ligge helt stille mens dette pågår. Etter testen tok de ultralyd av livmor/eggstokker. De fant ut at hennes livmor og eggstokker ( størrelse ) tilsvarer en 12-13 år gammel jente. Dette, sammen med svar på LHRH-testen gjorde at hun fikk diagnosen. Hun har startet på Procren injeksjon, får en sprøyte i magen hver 4 uke. Dette skal hun ha til vi mener det er naturlig at puberteten kan komme. Når diagnosen ble fastsatt, henviste han oss til MR av hode/hjerne. I sjeldne tilfeller er hypofysesvulst årsak til tidlig pubertet, tidlig pubertet er jo en ganske sjelden tilstand egentlig ( 1/5000). Svulst var heldigvis ikke tilfelle her Lykke til! Anonymkode: 69940...4db
Anonym bruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 Min jente hadde pubertets-tegn fra 7-8 årsalderen og jeg tok henne til legen. Hun hadde normale hormonnivå og rtg av hånden viste at hun kommer til å bli ca 167 høy. Ingen tiltak ble iverksatt og hun er straks 12. Hun er utviklet, men har ikke fått mensen enda. Altså en veldig tidlig start, men ingenting unormalt likevel. Legen informerte om at puberteten inntreffer 2-3 år tidligere nå enn før. Uten at man kan konkludere med hvorfor. Sannsynligvis fordi vi har en høy levestandard ernæringsmessig.. Det er en myte at det gjelder barn som er overvektige. Anonymkode: dbc38...c73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå