Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Har en snart 12 åring som spør om dette. Visstnok har flere av vennene hennes dette og jeg merker selv det er litt styrete med å ta ut penger i hytt og pine. Ofte må jeg sende med henne mitt kort fordi jeg ikke har kontanter. Men mannen sier nei. Mener hun er altfor liten og må lære seg betydningen av penger. Har deres barn kort og når fikk de Det? Fordeler og ulemper? Anonymkode: 6eff5...0c8
Moratil3 Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 Mine 3 har det. De er 9- 11 og 12 år. Funker greit. Men er slitsomt at de da ikke ser hvor mye de har igjen på kortet og til stadighet spør hva saldoen er nå. Ellers er det kun positivt synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Mine fikk kort da de begynte på ungdomsskolen Veldig greit å få ukepenger inn der, og jeg kan sette inn til frisørtimen osv og sende de dit også uten å trenge være med. Mine har en app på telefonen som viser saldo. Dette fungerer sikkert litt forskjellig fra bank til bank, men jeg tror alle har en app som de kan sjekke saldo på altså. Nettbank kan de jo ikke få før de blir 15, så frem til det bruker de appen. https://www.sor.no/kort-og-betaling/mobil-og-nettbank/kortkompis/ De lærer jo økonomistyring og verdien av pengene like godt på denne måten som ved å få kontanter i hånda. Bruker de kortet på butikken ser de i appen etterpå at summen er trekt fra og hva de har igjen. Anonymkode: 966b0...f63
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 4 minutter siden, Moratil3 skrev: Mine 3 har det. De er 9- 11 og 12 år. Funker greit. Men er slitsomt at de da ikke ser hvor mye de har igjen på kortet og til stadighet spør hva saldoen er nå. Ellers er det kun positivt synes jeg. Hvilken bank bruker dere? Tror alle bankene har en mulighet for å se saldo også for barn, vår bank har en app som de har på telefonen. Anonymkode: 966b0...f63
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine fikk kort da de begynte på ungdomsskolen Veldig greit å få ukepenger inn der, og jeg kan sette inn til frisørtimen osv og sende de dit også uten å trenge være med. Mine har en app på telefonen som viser saldo. Dette fungerer sikkert litt forskjellig fra bank til bank, men jeg tror alle har en app som de kan sjekke saldo på altså. Nettbank kan de jo ikke få før de blir 15, så frem til det bruker de appen. https://www.sor.no/kort-og-betaling/mobil-og-nettbank/kortkompis/ De lærer jo økonomistyring og verdien av pengene like godt på denne måten som ved å få kontanter i hånda. Bruker de kortet på butikken ser de i appen etterpå at summen er trekt fra og hva de har igjen. Anonymkode: 966b0...f63 Mine har da bankkort med bilde, det kan du bestille i bankene. Da har de samtidig legitimasjon og det er veldig greit f.eks når de plutselig er så høye at de ikke får barnebillett på bussen uten å bevise at de er under 16 år... Anonymkode: 966b0...f63
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #6 Skrevet 14. august 2017 Vi har til 12 å ringe. Bare positivt 😊 Anonymkode: f4ebd...7d2
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #7 Skrevet 14. august 2017 12 å ringe =12 åringen Anonymkode: f4ebd...7d2
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #8 Skrevet 14. august 2017 10 - åringen her i huset har fått det, gøy å få ukelønna inn på sitt eget kort - samtidig lærer han at han må jobbe for å ha penger å bruke. Anonymkode: 07325...819
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #9 Skrevet 14. august 2017 snart 12 åringen her fikk for ca 1,5 år siden. Det er mer praktisk med kort enn med kontanter. Anonymkode: e4881...a53
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #10 Skrevet 14. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Har en snart 12 åring som spør om dette. Visstnok har flere av vennene hennes dette og jeg merker selv det er litt styrete med å ta ut penger i hytt og pine. Ofte må jeg sende med henne mitt kort fordi jeg ikke har kontanter. Men mannen sier nei. Mener hun er altfor liten og må lære seg betydningen av penger. Har deres barn kort og når fikk de Det? Fordeler og ulemper? Anonymkode: 6eff5...0c8 Et argument overfor mannen din er jo også at vi går mot et kontantløst samfunn og barn må bare lære seg verdien av penger også ved å bruke kort. Neste generasjon barn vil jo se enda mindre kontanter enn dagens barn.... 12-åringen kan jo regne pluss og minus, så å se hvordan summen øker og minsker på kontoen når hun bruker kortet og tjener penger er god lærdom både i regning og i "betydningen av penger" Anonymkode: 966b0...f63
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #11 Skrevet 14. august 2017 8åringen vår har bankkort rett etter åtteåradagen og hatt det i tre kvart år. Han 'jobber' endel for besteforeldrene og får mye penger der. Når han plutselig hadde med lommebok med 1400kr på butikken så syns vi det var mer fornuftig med bankkort og kontroll der. Han sjekker saldo på nettbrettet og holder oversikt selv. Til en tolvåring ville jeg ikke vært i tvil, mye enklere. Hun har sikkert i tillegg mobil og da kan du/dere vippse/mcash penger til henne når hun trenger. Hun må jo allikevel lære verdien av penger - det tar jo slutt på kortet hvis hun bruker det i vilden sky. Hun kan holde oversikt via app på mobilen. Sånn sett er det faktisk mer oversiktlig fordi hun ser hva/hvor hun har brukt penger. Anonymkode: 61684...79f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #12 Skrevet 14. august 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et argument overfor mannen din er jo også at vi går mot et kontantløst samfunn og barn må bare lære seg verdien av penger også ved å bruke kort. Neste generasjon barn vil jo se enda mindre kontanter enn dagens barn.... 12-åringen kan jo regne pluss og minus, så å se hvordan summen øker og minsker på kontoen når hun bruker kortet og tjener penger er god lærdom både i regning og i "betydningen av penger" Anonymkode: 966b0...f63 Ja jeg er helt enig med deg 👍 hun har jo brukt kontanter i mange år og lært seg verdien av penger mener jeg da. Hun sløser lite og sparer når hun ønsker seg noe spesielt. Hun får disponere bursdags- og julepenger selv og det resulterer i flere tusen ligger og "slenger" på rommet hennes. På den andre siden kan jeg ikke bestemme dette over hodet på han 😐 men jeg får ta det opp til diskusjon igjen om noen uker og kanskje få overtalt han. H.i Anonymkode: 6eff5...0c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå