Gå til innhold

Hvor mye er det greit å stirre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

Er det noen som ser deg når du kjører tog? Da ser vi bare toget som farer forbi.

Når jeg jobber på jordet er det ofte bare meg, uten hverken traktor eller andre større redskaper. Hver dag kommer noen som er ute å går tur med en psykisk utviklingshemmet jente og en multihandikappet gutt. De stiller seg opp og glaner i lang tid. Ofte peker pleierene og jolder hodet til ungdommen i roktig rettning. Jeg synes det er ubejaglig, men det får så være. Såørsmåmet er om det er frekt at jeg stirrer like mye på dem. 

Anonymkode: 43481...8b5

Ja..selvfølgelig er det frekt om du stirrer på dem. Uhøflig og slemt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Bruker3 skrev:

Ja..selvfølgelig er det frekt om du stirrer på dem. Uhøflig og slemt. 

Enig med deg

Anonymkode: 4addd...54c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg

Anonymkode: 4addd...54c

Så rart. De kan bruke meg som underholdning men jeg kan ikke bruke dem selv om de fritt velger å stille seg opp der mens jeg er nødt til å være der for å få gjort jobben min.

Skrevet

Men kjære hi det er snakk om en multihandikappet jente og gutt. Unner du de virkelig ikke at de ser lit på deg? Kanskje de snakker om det hele tiden og gleder seg daglig for å få gå bort og se. 

Og jo de ser meg kjøre tog jeg har endestasjoner og mange stasjoner underveis hvor vi bytter togsett. Noen steder kobler vi på to tog også DET er spennende det. Synes bare det er koselig. Hadde det vert en eller to som jeg møtte daglig hadde jeg nok gjort lit stas på de, blitt litt kjent med de feks. 

Anonymkode: 85582...b61

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære hi det er snakk om en multihandikappet jente og gutt. Unner du de virkelig ikke at de ser lit på deg? Kanskje de snakker om det hele tiden og gleder seg daglig for å få gå bort og se. 

Og jo de ser meg kjøre tog jeg har endestasjoner og mange stasjoner underveis hvor vi bytter togsett. Noen steder kobler vi på to tog også DET er spennende det. Synes bare det er koselig. Hadde det vert en eller to som jeg møtte daglig hadde jeg nok gjort lit stas på de, blitt litt kjent med de feks. 

Anonymkode: 85582...b61

Er det fordi de er handicappet du synes det er greit at de stirrer, eller gjelder det alle? Er det fordi de er handicappet jeg ikke bør stirre på dem, eller er det like uhøflig når det er pensjonister eller fotografer som stiller seg opp? Er det mer akseptabelt å stirre på folk som jobber enn på dem som har fri?

Nå er det jo ofte jeg må se på andre ting, men av og til er jobben så enkel at jeg kan la blikket hvile på hva som helst mens hendene jobber.

Skrevet

Hvilken type bonde er du? 

Jeg vil si, JA, det er ekstra uhøffelig å stirre tilbake på di som er utviklingshemmet. Men siden dette er så plagsomt for deh, ville jeg ha gått bort til disse og spurt hvorfor di alltid kommer å kikker. Så kanskje du får en forklaring du ikke tenkte på selv. Kanskje er det noen fine blomster eller trær disse utviklingshemmede ser på? Di kan få dilla på mye rart. Å siden det bare er deg av bevegelige ting/folk som di ser på ville jeg absolutt ha spurt. 

Hvis det viser seg at disse utviklingshemmede syns det er kjempe kult å se på at du raker (aner jo ikke om du er makk-opodretter/driver med korn eller sau), så spør om di vil hjelpe. Mulig di hadde elsket deg etterpå  🖒 hvis ikke du vil det, og ikke vil bli stirret på så kan du sette opp ett gjerde man ikke kan se igjennom. 

Å stå ute å jobbe er desverre en jobb som unger osv. Syns er gøy å se på uansett, så å nistirre tilbake blir ikke tatt godt i mot av noen.  

Anonymkode: 3cd16...cad

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken type bonde er du? 

Jeg vil si, JA, det er ekstra uhøffelig å stirre tilbake på di som er utviklingshemmet. Men siden dette er så plagsomt for deh, ville jeg ha gått bort til disse og spurt hvorfor di alltid kommer å kikker. Så kanskje du får en forklaring du ikke tenkte på selv. Kanskje er det noen fine blomster eller trær disse utviklingshemmede ser på? Di kan få dilla på mye rart. Å siden det bare er deg av bevegelige ting/folk som di ser på ville jeg absolutt ha spurt. 

Hvis det viser seg at disse utviklingshemmede syns det er kjempe kult å se på at du raker (aner jo ikke om du er makk-opodretter/driver med korn eller sau), så spør om di vil hjelpe. Mulig di hadde elsket deg etterpå  🖒 hvis ikke du vil det, og ikke vil bli stirret på så kan du sette opp ett gjerde man ikke kan se igjennom. 

Å stå ute å jobbe er desverre en jobb som unger osv. Syns er gøy å se på uansett, så å nistirre tilbake blir ikke tatt godt i mot av noen.  

Men synes ikke du det er litt rart at det er sånn at folk synes det er greit å stirre på dem som jobber ute, men ikke på dem som jobber inne og at det er lov å stirre på meg som bonde, men ikke på pleierne, selv om de også gjør jobben sin ute. (Jeg tror det er pleiere som følger barna)

Skrevet
26 minutes ago, Anonym bruker said:

Men synes ikke du det er litt rart at det er sånn at folk synes det er greit å stirre på dem som jobber ute, men ikke på dem som jobber inne og at det er lov å stirre på meg som bonde, men ikke på pleierne, selv om de også gjør jobben sin ute. (Jeg tror det er pleiere som følger barna)

Herregud skjerpings! Nå fremstår du ekstremt usjarmerende. Ingen vil se forskjell på at du stirrer på de voksne og barna. Å vise tverrhet eller aggresjon mot barn er absolutt lavmål. Og jeg tror at disse barna kunne lært deg et og annet om hvordan det er å bli stirret på. 

La meg foreslå at du bygger gjerder for å minimere menneskelig kontakt 

Skrevet
20 minutter siden, Bruker3 skrev:

Herregud skjerpings! Nå fremstår du ekstremt usjarmerende. Ingen vil se forskjell på at du stirrer på de voksne og barna. Å vise tverrhet eller aggresjon mot barn er absolutt lavmål. Og jeg tror at disse barna kunne lært deg et og annet om hvordan det er å bli stirret på. 

La meg foreslå at du bygger gjerder for å minimere menneskelig kontakt 

Jeg viser da hverken tverrhet eller aggresjon mot barna selv om jeg lar øynene hvile på dem. De viser heller ingen negative følelser når de ser på meg. Det er ingen som knytter med neven eller på noen annen måte viser agresivitet. 

Det jeg synes er endelig er at det tydeligvis er kan være slik at når to personer A og B befinner seg på samme sted så kan det være helt i orden at A stirrer på B, men samtidig svært uhøflig at B stirrer på A.

Skrevet

Det blir 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, eller det er en forskjell. Jeg som pleier personlig kan bli stirret på generelt, men blir Ann på hva jeg gjør. Om jeg er ute med en dement pasient som plutselig tisser på gata, er det IKKE pent å stirre. Hvis jeg som pleier er ute å mate ender, bryr jeg meg ikke om det stiller seg noen opp å ser på at vi mater dem. Hvis noen stirrer på at jeg mater pasienten derimot er det feil. 

Tror ikke jobben din på jordene innebærer noe "privat, intimt og nedverdigende" som d ofte er mellom pleier og pasient. Jeg har jobbet i bolig med psykisk utviklingshemmende. Om ett barn stirrer på rullatoren til en med utviklingshemming og syns den er kjempe kul, kan jeg fint la ett barn se/stirre og kanskje også prøve rullatoren. Men stirrer di på personen er det ikke greit, og da forklarer jeg hvorfor 🖒

Skrevet
På 15.8.2017 den 17.14, Anonym bruker skrev:

Så rart. De kan bruke meg som underholdning men jeg kan ikke bruke dem selv om de fritt velger å stille seg opp der mens jeg er nødt til å være der for å få gjort jobben min.

Da får du velge et annet yrke, hvor du ikke blir så interessant, eller ta det med et smil og tenke at i dag gjorde jeg noen glad -er ikke det en god følelse?! Ta den inn i kvoten på stolthet over at du jobber i akkurat det yrket. For disse barna er du litt "hverdagshelt" og lyspunkt, ikke glem det :) 

Jeg blir stolt selv jeg når barn vinker og voksne spør. Selv må jeg kanskje finne meg i å bli tatt bilde av, filmet osv også...det er enda mer kleint 😂🙈 Og ikke alltid fordi folk vil være hyggelige heller. (men sånn er det å være ansatt i offentlig etat)

Forøvrig så lurer jeg på om dette her er litt tull, for ingen er vel så usympatiske at de mener oppriktig det du skriver om at funksjonshemmede og barn som stirrer er krenkende og ubehagelig vel? 

-ambulansearbeideren- 

Anonymkode: cb4dc...9f4

Skrevet

Jeg er journalist. En gang var jeg på et sted der det hadde skjedd et drap. Utenfor huset sto det naturligvis en del politifolk - og en del journalister og fotografer. 

Da kom det en mor med et barn forbi og ville ta bilde av sønnen sin sammen med en av politifolkene som sto der. Politimannen var grei, satte seg på huk og ble med på bilde, men det er kanskje noe av det mest upassende jeg har opplevd i den sammenhengen. Selv om jeg jo regner med at barnet ikke ble foralt hvorfor politiet var der. 

Anonymkode: 542a7...2a8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er journalist. En gang var jeg på et sted der det hadde skjedd et drap. Utenfor huset sto det naturligvis en del politifolk - og en del journalister og fotografer. 

Da kom det en mor med et barn forbi og ville ta bilde av sønnen sin sammen med en av politifolkene som sto der. Politimannen var grei, satte seg på huk og ble med på bilde, men det er kanskje noe av det mest upassende jeg har opplevd i den sammenhengen. Selv om jeg jo regner med at barnet ikke ble foralt hvorfor politiet var der. 

Anonymkode: 542a7...2a8

Og jeg har opplevd mer en en gang at journalister har forsøkt å dytte meg bort for å få bedre bilde av ulykkessted... Upassende sa du?! 😏 

I ditt eksempel så viste de kanskje ikke alvorligheten i situasjonen. 

Anonymkode: cb4dc...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...