Gå til innhold

Hvor mye er det greit å stirre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber utendørs ting som tydeligvis er veldig interessant å se på. Veldig ofte stopper folk som er på tur for å se. De kan gjerne stå i 5 minutter. Noen tar bilder og mange peker og forklarer. Spesielt er det mange foreldre med barn og folk som følger funksjonshemmede som stiller seg opp. Noen ganger synes jeg det blir litt ubehagelig, men stort sett er det greit. Problemet mitt er er mest hvor jeg skal se selv. Er det greit å stirre igjen. (Jobben min er slik at jeg ofte ikke har så mye annet å se på.)

Anonymkode: 43481...8b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om du er en menneskelig statue, sånn som plutselig beveger på seg :D

Anonymkode: 4addd...54c

Skrevet

Jeg lurer veldig på hva du jobber med? 

Anonymkode: cc54b...d05

Skrevet

At folk ser på arbeidere utendørs er vanlig det, og man forklarer til barn og funksjonshemmede. Hvis du nistirrer tilbake blir du fort creepy 😃

Anonymkode: f298f...d58

Skrevet

Sønnen min kan lett stå en time å se på noen som jobber utendørs hvis det er store biler og gravemaskin,ser ikke problemet med det.Vi står selvsagt på god avstand så vi ikke er i veien.

Anonymkode: 12690...de9

Skrevet

Som ambulansearbeider så er det en vanlig problematikk når jeg er ute og jobber også. Kjenner til den kleine følelsen av å være på utstilling. Ofte filmes det og taes bilder også. Noen løfter barna opp på skuldrene så de skal få se mer (blod? Hjernemasse?...jeg er usikker). I mitt tilfelle så sier jeg ifra, hvis jeg har mulighet til det. Truer ofte med barnevernet til foreldrene som ikke har iq nok til å forstå at barn ikke burde se på... 

Men sånn til vanlig. Hvis vi bare står der og venter på oppdrag, eller er på noe "ufarlig", så smiler og vinker jeg tilbake. Folk har en tendens til å bli litt brydd og gå videre når de ser at de blir sett. :) -Så jeg tenker i din jobb så kan jo det være noe?! Smil og vink. Kanskje noen vil prate. Kanskje noen smiler og vinker tilbake. Og kanskje noen går videre?! 

Anonymkode: cb4dc...9f4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer veldig på hva du jobber med? 

Anonymkode: cc54b...d05

Jeg er bonde, men det er sikkert en del andre yrker som opplever det samme.

Skrevet

Det er jo fordi barn synes bønder er kjempeheldige som får bruke alle disse kjøretøyene og div!  Det er kjempefascinerende. Og fint for oss voksne å kunne fortelle hvor mat kommer fra.

Å stirre på ambulansearbeidere i arbeid blir noe annet. Men gjett om det pekes og ropes BABU BABU når ambulanse kjører forbi :)

Skrevet
11 minutter siden, Bruker3 skrev:

Det er jo fordi barn synes bønder er kjempeheldige som får bruke alle disse kjøretøyene og div!  Det er kjempefascinerende. Og fint for oss voksne å kunne fortelle hvor mat kommer fra.

Å stirre på ambulansearbeidere i arbeid blir noe annet. Men gjett om det pekes og ropes BABU BABU når ambulanse kjører forbi :)

Ungene mine synes det er kjempespennende med folk som løper på tredemøller og bruker andre treningsapparater bak vinduene på treningssenteret her. Likevel lar jeg dem ikke stå der og stirre og peke. Jeg kunne jo brukt anledningen til å forklare dem at det er viktig å holde seg i form.

Det er faktisk ubehagelig å bli beglodd over tid når man jobber.

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Ungene mine synes det er kjempespennende med folk som løper på tredemøller og bruker andre treningsapparater bak vinduene på treningssenteret her. Likevel lar jeg dem ikke stå der og stirre og peke. Jeg kunne jo brukt anledningen til å forklare dem at det er viktig å holde seg i form.

Mnja...synes ikke det er helt sammenliknbart. 

Jeg har forøvrig selv et yrke som voksne liker å observere. Jeg tenker det er okey at de er interessert i håndverket jeg gjør.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er bonde, men det er sikkert en del andre yrker som opplever det samme.

Åh, da hadde min sønn stått og vært facinert i allefall. -Han drømte om å bli bonde før, og kan alt av maskiner som brukes. Men om vi stopper opp så sier jeg at han får smile og vinke til bonden som jobber, og får vi et smil tilbake så blir vi kanskje litt men hvis han/hun virker brydd så bare går vi videre. :)

Skrevet
36 minutter siden, Bruker3 skrev:

He he, og da vinker min makker og jeg alltid hvis vi ser barn som peker (hvis ikke vi er veldig konsentrert om å lese kart eller høre på oppkall feks). Og om vi kan (ikke noe trafikk rundt) så blinker vi litt med blålysene, uten lyd, for å hilse. Bare koselig å bli vinket til :)  
Har mange ganger hatt en pause på torget feks også, og små, sjenerte barn står på avstand og stirrer... Da vinker jeg de inn og lar de få prøve litt ting inne i ambulansen. -Viktig investering til den dagen de kanskje må i en selv eller noen de kjenner må det, da er det ikke fullt så skummelt neste gang :)

Skrevet
17 minutter siden, Bruker3 skrev:

Mnja...synes ikke det er helt sammenliknbart. 

Jeg har forøvrig selv et yrke som voksne liker å observere. Jeg tenker det er okey at de er interessert i håndverket jeg gjør.

Og hvorfor er ikke det sammenlignbart? Begge inneholder mennesker som kan finne stirringen og pekingen ubehagelig.

Anonymkode: 115c1...0ed

Skrevet

Folk som arbeider med maskiner tror jeg bare må finne seg i å bli stirret på 😂 min 3 åring elsker alle maskiner å vi kunne stått i timevis å sett  🙈 

Å se på ambulansearbeidere i arbeid er bare mangel på folkeskikk!, men i "fritiden" kunne vi ha stirret hele dagen 😉 det samme med politi og brannvesenet 😁 

Smil du kjære bonde, og nyt at folk forguder jobben din. 

Anonymkode: 3cd16...cad

Skrevet

Folk som velger å trene i utstillingsvindu kan takke seg selv, både stirring og peking er helt innafor.

Skrevet
4 minutter siden, sug lut skrev:

Folk som velger å trene i utstillingsvindu kan takke seg selv, både stirring og peking er helt innafor.

Ikke alle har valg om hvor de kan trene. Å peke på folk er generelt uhøflig. Trodde at voksne mennesker visste det.

Anonymkode: 20e9d...48b

Skrevet

Å det er en av grunnene til at jeg synes det er ubehagelig om jeg skulle trene på treningsstudio.Ønsker virkelig ikke at andre skal se på.

Anonymkode: 12690...de9

Skrevet

Ikke alle har valg om hvor de kan trene. Å peke på folk er generelt uhøflig. Trodde at voksne mennesker visste det.

Selvsagt har man et valg. Ingen trenger treningsstudio for å løpe.

Skrevet
32 minutter siden, sug lut skrev:

Selvsagt har man et valg. Ingen trenger treningsstudio for å løpe.

Nei, men man kan trenge det for å trene styrke eller sykle på vinteren. Ikke alle tåler løping. Noen er avhengig av barnepass. Andre finner gleden i sirkeltrening i grupper, Zumba og lignende. Det kan være 100 årsaker for at folk velger å trene på treningssenter. Hvis jeg hadde løpt hele tiden, ville jeg garantert gitt opp trening ganske kjapt. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men man kan trenge det for å trene styrke eller sykle på vinteren. Ikke alle tåler løping. Noen er avhengig av barnepass. Andre finner gleden i sirkeltrening i grupper, Zumba og lignende. Det kan være 100 årsaker for at folk velger å trene på treningssenter. Hvis jeg hadde løpt hele tiden, ville jeg garantert gitt opp trening ganske kjapt. 

Hvorfor har de sånne vinduer i det hele tatt på treningssenter tro?

Anonymkode: 4addd...54c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

He he, og da vinker min makker og jeg alltid hvis vi ser barn som peker (hvis ikke vi er veldig konsentrert om å lese kart eller høre på oppkall feks). Og om vi kan (ikke noe trafikk rundt) så blinker vi litt med blålysene, uten lyd, for å hilse. Bare koselig å bli vinket til :)  
Har mange ganger hatt en pause på torget feks også, og små, sjenerte barn står på avstand og stirrer... Da vinker jeg de inn og lar de få prøve litt ting inne i ambulansen. -Viktig investering til den dagen de kanskje må i en selv eller noen de kjenner må det, da er det ikke fullt så skummelt neste gang :)

Ah - tusen takk på vegne av nysgjerrige barn og det norske folk - sånt gjør meg så glad! 😊

Anonymkode: ca9e7...a6e

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor er ikke det sammenlignbart? Begge inneholder mennesker som kan finne stirringen og pekingen ubehagelig.

Anonymkode: 115c1...0ed

Nå er det ikke jeg som svarte i utgangspunktet, men jeg synes heller ikke det er samenlignbart. Ja, begge deler inneholder mennesker, og ut fra det du forteller kan menneskene i begge tilfeller finne stirringen og pekingen ubehagelig. Men det er jo en stor forskjell i hva det er man faktisk ser på. Når barn stopper opp for å se påbonden i arbeid er det ikke for å se på mennesket bonden, det er for å se på traktoren, maskinene og dyra. Bonden er der, og blir gjerne sett samtidig, men det er ikke ham man ser på. Hvis man derimot står å ser på folk som trener, så er det mennesket man fokuserer på.

Jeg er ikke bonde, men jeg driver med hest. Det går en vei med gangvei forbi ridebanen vår, og flere av luftegårdene. Folk stopper ofte for å se på hestene, både når de står i luftegården, og når vi rir i ridebanen. Jeg opplever det som helt uproblematisk. Om jeg skulle være der, enten fordi jeg holder på å møkke, fikse gjerde el.lignende i luftegården, fordi jeg skal hente eller slippe ut en hest, eller fordi jeg er på ridebanen og rir, så ser disse menneskene meg selvfølgelig, men det er jo ikke jeg som har fanget interessen deres, det er hestene de ser på. Med untak av når jeg rir er jeg på mange måter bare en statist, en som er tilstede i nærheten av  det som er spennende. Når jeg rir ser de jo mer på meg, men det er fortsatt ikke meg de egentlig ser på, det er hesten. Ikke noe problem. Hadde noen derimot stilt seg opp og brukt meg som underholdning mens jeg trente på et treningssenter, så hadde jeg opplevd det som veldig ubehagelig.

Anonymkode: aea04...b9e

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fantastisk ! 👏👏👏😃😃😃❤❤ 

Anonymkode: 82a95...156

Skrevet

Jeg kjører tog ! Finnes vel ikke ett mer beglodd yrke 😂 Synes bare det er koselig for mange er det jo selve drømmen. Husker mange barn i barnehagen lurte på om jeg var politi når jeg kom i uniform. Når jeg da fortalte at jeg kjører tog ble de helt fra seg😂 Sønnen min holdt på å sprekke av stolthet. 

Anonymkode: 85582...b61

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjører tog ! Finnes vel ikke ett mer beglodd yrke 😂 Synes bare det er koselig for mange er det jo selve drømmen. Husker mange barn i barnehagen lurte på om jeg var politi når jeg kom i uniform. Når jeg da fortalte at jeg kjører tog ble de helt fra seg😂 Sønnen min holdt på å sprekke av stolthet. 

Anonymkode: 85582...b61

Er det noen som ser deg når du kjører tog? Da ser vi bare toget som farer forbi.

Når jeg jobber på jordet er det ofte bare meg, uten hverken traktor eller andre større redskaper. Hver dag kommer noen som er ute å går tur med en psykisk utviklingshemmet jente og en multihandikappet gutt. De stiller seg opp og glaner i lang tid. Ofte peker pleierene og jolder hodet til ungdommen i roktig rettning. Jeg synes det er ubejaglig, men det får så være. Såørsmåmet er om det er frekt at jeg stirrer like mye på dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...