Gå til innhold

Hpv vaksine, Cervarix eller Gardasil 9

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente som vil bli tilbudt HPV vaksine nå i høst. I utgangspunktet er jeg skeptisk til vaksien, og vet ikke om vi skal ta imot tilbudet. Men om vi skal vaksinere, så er jeg veldig usikker på hvordan vi skal gjøre det.

Jeg har nettopp oppdaget at Gardasil vaksinen er byttet ut i barnevaksinasjonsprogramet med en som heter Cervarix. Ser at Cervarix ikke beskytter bla. mot kjønsvorter. Og er en billiger vaksine. Lurer på om vi heller bør dra til legen å be om å få den nye Gardasil 9, som er en vaksine som beskytter mot 9 forskjellige hpv virus. Viss vi først skal vaksinere ønsker jeg i alle fall å gi den vaksinen som gir best beskyttelse.

Noe som har tanker rundt dette? Hva gjør dere andre?

Anonymkode: de0c4...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har to jeg vet om som har kreft i munn/hals pga HPV. Vi har vaksinert. 

Anonymkode: 26c0f...3c2

Skrevet

Vi er veldig usikre, men uansett tror jeg ikke vi vil ha den "billig-versjonen" Cervarix. Selv om Cervarix beskytter mot de vanligste formene for HPV, føler jeg det blir vår plikt å betale, slik at vi kan få henne vaksinert med den beste vaksinen som også beskytter mot kjønnsvorter. Merkelig at helsemyndighetene har gått for den vaksinen som gir minst beskyttelse. Et godt eksempel på at det er pengene som avgjør. Er det bare vi som reagerer på dette bytte, eller følger ikke folk med?

Skrevet

Jeg har valgt å ikke vaksinere. Dansk forskning har overbevist meg om at den neste heller ikke skal vaksineres.

Anonymkode: da904...ffd

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er veldig usikre, men uansett tror jeg ikke vi vil ha den "billig-versjonen" Cervarix. Selv om Cervarix beskytter mot de vanligste formene for HPV, føler jeg det blir vår plikt å betale, slik at vi kan få henne vaksinert med den beste vaksinen som også beskytter mot kjønnsvorter. Merkelig at helsemyndighetene har gått for den vaksinen som gir minst beskyttelse. Et godt eksempel på at det er pengene som avgjør. Er det bare vi som reagerer på dette bytte, eller følger ikke folk med?

Det er jo ikke noe merkelig - det samme skjedde under svineepidemi - den billigste (og dårligste) vaksinen ble benyttet. Det er penger som ruler i norsk helsevesen, dessverre. Har også hørt at blant annet epidural og keisersnitt ofte nektes fødende på grunn av sparing. Det er dyrt med begge deler, og man gambler heller på at setefødselen går gjennom, enn å innvilge planlagt KS. Jeg hadde finsk jordmor under siste fødsel som sa at "for sent å gi epidural" var bare tull, og at man ikke trengte å skru av epiduralen under pressriene heller. Sparetiltak, rett og slett.

Anonymkode: 0436b...c87

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noe merkelig - det samme skjedde under svineepidemi - den billigste (og dårligste) vaksinen ble benyttet. Det er penger som ruler i norsk helsevesen, dessverre. Har også hørt at blant annet epidural og keisersnitt ofte nektes fødende på grunn av sparing. Det er dyrt med begge deler, og man gambler heller på at setefødselen går gjennom, enn å innvilge planlagt KS. Jeg hadde finsk jordmor under siste fødsel som sa at "for sent å gi epidural" var bare tull, og at man ikke trengte å skru av epiduralen under pressriene heller. Sparetiltak, rett og slett.

Anonymkode: 0436b...c87

Det sier jo litt om jordmors kunnskapsnivå og ikke så mye annet. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har to jeg vet om som har kreft i munn/hals pga HPV. Vi har vaksinert. 

Den er grei, men hvilken HPV vaksine gav dere?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har valgt å ikke vaksinere. Dansk forskning har overbevist meg om at den neste heller ikke skal vaksineres.

Hvilken dansk forskning? 

Så vidt jeg har lest er det litt uenighet i Danmark nettopp pga mangel på forskning.. Noen synes man vet for lite. 

Anonymkode: 90435...72e

Skrevet

Dytter litt i denne...

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel-  forskning kan være så mangt! Jeg hadde flaks og sykehuset oppdaget celleforandringene i tide før det utviklet seg videre til kreft. Det var kun tilfeldigheter som gjorde at det ble stoppet i tide. Jeg kjenner til flere som har utviklet kreft. Denne vaksinemotstanden må slutte - for barnas beste! Jeg kunne ønske jeg hadde fått vaksinen selv, og om jeg får ei jente en gang skal hun definitivt vaksineres. 

HI: velg den som beskyttet mot mest ting selv om det er en ekstra kostnad hos legen. 

Anonymkode: 5b849...a4c

Skrevet

Om vi velger å vaksinere, så blir det nok å dra til lege for å få den som beskytter best ja.

Rart at ikke flere reagerer når barna blir tilbudt en vaksinen som kun beskytter mot 2 hpv virus, den beste beskytter mot 9 + den gir også beskyttelse mot kjønnsvorter. Hvor er media? Tror de fleste har all for god tiltro til helsemyndighetene. Her bytter de vaksine uten noen reagerer, og det til en som beskytte dårligere.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...