Gå til innhold

Burde vi avlive Han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en eldre hund på 10 og ett halvt år som nå begynner å skrante litt. Han er full av kuler på kroppen,begge øynene er blitt lyseblå "speil og han har mistet litt vekt (var veldig tykk før). Også har han fått en umettelig appetitt. Vi har flere hunder,og satte ned en stor kasserolle med ris og svinekjøtt som de skulle dele på,men han endte opp med å spise hele selv,og ble aggressiv mot de andre. Det har han aldri vært før. En stund senere lagde jeg vom ,og feilberegnet mengden. Det ble alt for mye,men delte opp det som var på en tallerken til hver hund. Men tror dere ikke han gikk rundt og spiste de andre sin mat og? Og etter dette presterer han å tigge som en gal etter mer mat,og barnas mat  . Tydelig noe som skjer i kroppen hans.

Men han har stort sett ett godt humør enda,men ønsker ikke å la han bli så gammel at han pines heller. Synes det er vanskelig å vite når nokk er nokk. Vil jo selvfølgelig ikke avlive han om det ikke trengs heller! 

Anonymkode: 27a79...5a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til dyrlegen. Og så hører dere på hva dyrlegen sier og følger rådet dere får.

Skrevet

Denne diskusjonen ville jeg tatt med veterinæren og ikke med oss her som ikke kjenner hunden.

Begynner han bli blind, har han smerter pga kulene på kroppen? En hund som mister sanser og har smerter kan bli aggresiv også mot barna i huset, ikke fordi han vil de noe vondt, men fordi det er smertefullt å bli tatt på, den skvetter og blir utrygg når den ikke ser skikkelig hva som skjer rundt den osv.

En hund som pga plager blir aggresiv er det på tide å ta mener jeg, når man har barn i hus tar man ingen sjanser med sånt. Men igjen, du må nesten ta denne diskusjonen med veterinæren.

Min erfaring er at en god dyrlege ikke ønsker å forlenge pinen for en hund som har plager, samtidig som de ikke råder til avlivning før det er nødvendig heller.

Anonymkode: 98e1b...186

Skrevet

Punkt 1 før avlivning tenker jeg er å ta hunden med til veterinær og la han få en grundig undersøkelse. 

Punkt 2 Gi hundene hundemat 

Anonymkode: eab87...10f

Skrevet

Du, det er det faktisk ingen her som vet. Når du har en hund med mange kuler på kroppen, som går ned i vekt enda han spiser mye og kanskje har øyeproblemer må du ta ham med til veterinæren da! :murvegg:

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Punkt 1 før avlivning tenker jeg er å ta hunden med til veterinær og la han få en grundig undersøkelse. 

Punkt 2 Gi hundene hundemat 

Vet ikke om du leste den delen "lagde vom" som da er hundemat. At de fikk noen middagsretter som bestod av ris og svinekjøtt ser jeg ingen problemer med. Noen gang lest hva hundemat inneholder?

Skrevet
Akkurat nå, Fugit skrev:

Du, det er det faktisk ingen her som vet. Når du har en hund med mange kuler på kroppen, som går ned i vekt enda han spiser mye og kanskje har øyeproblemer må du ta ham med til veterinæren da! :murvegg:

Jeg har vært der ,men vet vil ikke ta noen "avgjørelse". Og ikke ville de ta prøver av kulene på en så gammel hund,da de mente det ikke hadde noe for seg. Og øyespesialisten kommer ikke før månedsskiftet sep/okt  så de vet ikke nøyaktig hvor mye han ser .

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om du leste den delen "lagde vom" som da er hundemat. At de fikk noen middagsretter som bestod av ris og svinekjøtt ser jeg ingen problemer med. Noen gang lest hva hundemat inneholder?

Punkt 1 er uansett det mest nærliggende skrittet å ta. Før man snakker om avlivning. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Punkt 1 er uansett det mest nærliggende skrittet å ta. Før man snakker om avlivning. 

Se lengre opp. Vært hos vet.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært der ,men vet vil ikke ta noen "avgjørelse". Og ikke ville de ta prøver av kulene på en så gammel hund,da de mente det ikke hadde noe for seg. Og øyespesialisten kommer ikke før månedsskiftet sep/okt  så de vet ikke nøyaktig hvor mye han ser .

Dersom veterinæren ikke vet en gang, er det umulig for oss å vite. Virker det som hunden har det bra ellers i hverdagen? "Krasjer" han i ting? Er han aggresiv mot de andre hundene fordi han er skranten og mer "redd" dem (redd for å miste sin plass i hierarkiet) og få mindre mat? Har du mulighet til å dobbeltsjekke med en annen vet? 

Skrevet
1 minutt siden, Fugit skrev:

Dersom veterinæren ikke vet en gang, er det umulig for oss å vite. Virker det som hunden har det bra ellers i hverdagen? "Krasjer" han i ting? Er han aggresiv mot de andre hundene fordi han er skranten og mer "redd" dem (redd for å miste sin plass i hierarkiet) og få mindre mat? Har du mulighet til å dobbeltsjekke med en annen vet? 

Han er blitt mer skarp mot de andre hundene,og vil være mer i fred. Vanskelig å tolke om det er naturlig i og med at han er eldre,eller om det er for at han plages. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er blitt mer skarp mot de andre hundene,og vil være mer i fred. Vanskelig å tolke om det er naturlig i og med at han er eldre,eller om det er for at han plages. 

Dersom det ser ut som han stort sett har det ok og ikke plager fra egen fysikk, ville jeg kanskje skjermet ham litt fra de andre hunden. Kanskje? Visste vet noe om han har smerter? 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se lengre opp. Vært hos vet.

Gå til en annen veterinær, virker jo helt udugelig den dere har vært hos..

Anonymkode: 01ac8...5f1

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gå til en annen veterinær, virker jo helt udugelig den dere har vært hos..

Anonymkode: 01ac8...5f1

Enig! Det holder faktiske ikke. Finn en annen!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da går du til en annen dyrlege og får en second opinion

Anonymkode: b24e8...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...