Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #1 Skrevet 12. august 2017 Hva slags erfaring har dere med maten på SFO? Er uerfaren med SFO, men opplever at barnet får spise alt for mye og at det ikke er noen oppfølging av f. eks. om barna velger syltetøy på all brødmat. For meg er syltetøy noe man kanskje spiser på en halv skive en dag i helgen, ellers er ost, kjøttpålegg osv. det man spiser. Tør ikke ta det opp, da blir man jo "den grusomme mor/kunde" og så får ungen pryl pga. det, men er jo ikke bra om de får spise til de spyr av drittmat. Og nei, min 5,5 åring er ikke i stand til å gjøre bare gode valg. Vi øver, men h*n er litt umoden på sånt enda. Anonymkode: 16919...aaf
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags erfaring har dere med maten på SFO? Er uerfaren med SFO, men opplever at barnet får spise alt for mye og at det ikke er noen oppfølging av f. eks. om barna velger syltetøy på all brødmat. For meg er syltetøy noe man kanskje spiser på en halv skive en dag i helgen, ellers er ost, kjøttpålegg osv. det man spiser. Tør ikke ta det opp, da blir man jo "den grusomme mor/kunde" og så får ungen pryl pga. det, men er jo ikke bra om de får spise til de spyr av drittmat. Og nei, min 5,5 åring er ikke i stand til å gjøre bare gode valg. Vi øver, men h*n er litt umoden på sånt enda. Anonymkode: 16919...aaf Jeg hadde vært mer bekymret for at de prylte ungene Anonymkode: f6ab3...f5c
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 Er sikkert litt avhengig av skolen. Hos oss er det ca 280 barn på sfo. Jeg har aldri forventet at noen holder oversikt over hvor mye mine barn spiser. Har imidlertid mast endel på barna for at de skal gå dit maten er når de får beskjed om det. Men på skolen forventes det altså at barna kan fikse en del selv. Jeg ville heller tatt en prat om dette med barnet enn med en sfo-ansatt. Anonymkode: 5ff43...3b3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #4 Skrevet 12. august 2017 Jeg håper da antallet voksne er tilpasset antall barn? Og en førsteklassing født sent på året har nok litt andre oppfølgingsbehov enn en fjerdeklassing født i januar som akkurat har begynt på siste SFO-år (om noen oppbevares der så lenge?) Tror dessverre ikke mitt umodne barn er i stand til å ta de gode valgene. Til tross for både prat og tips hele oppveksten så langt. Problemet er neppe at barnet ikke oppsøker maten her. Dere er heldigs som har så perfekte barn som kan og ordner alt selv og ligger foran hele kullet sitt på alt. Anonymkode: 16919...aaf
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #5 Skrevet 12. august 2017 Her har de bare ost, tubeost, skinke, salami, leverpostei og makrell i tomat å velge i. Kneipbrød, husman knekkebrød og oppskjært agurk, paprika og tomat. De har selvfølgelig noen barn som "bare liker syltetøy", men de har måttet ha med sitt eget hjemmefra som står navnet i kjøleskapet. Varm mat hver fredag Anonymkode: 19139...a48
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her har de bare ost, tubeost, skinke, salami, leverpostei og makrell i tomat å velge i. Kneipbrød, husman knekkebrød og oppskjært agurk, paprika og tomat. De har selvfølgelig noen barn som "bare liker syltetøy", men de har måttet ha med sitt eget hjemmefra som står navnet i kjøleskapet. Varm mat hver fredag Anonymkode: 19139...a48 Så flott! Det er jo perfekt. Skulle ønske det var sånn her og :-) Dere er heldige, synes jeg! Anonymkode: 16919...aaf
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 Er nok noen kommuner/skoler som sparer og ikke ser på mat som særlig viktig og derfor velger billigste løsninger. Om det er tilfellet hos dere så ville jeg forsøkt å gå videre med det, HI. Nå er det jo valgkamp også, så kan hende du kan få det opp som lokal sak mtp. mat/helse og forebyggende helse. Anonymkode: 1d6d3...6a7
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er nok noen kommuner/skoler som sparer og ikke ser på mat som særlig viktig og derfor velger billigste løsninger. Om det er tilfellet hos dere så ville jeg forsøkt å gå videre med det, HI. Nå er det jo valgkamp også, så kan hende du kan få det opp som lokal sak mtp. mat/helse og forebyggende helse. Anonymkode: 1d6d3...6a7 Jeg er redd det er sånn her, men et godt poeng med tanke på valgkampen og spille på det som er av lokale krefter både i kommunen (som folkehelsekoordinator) og politikere for at det skal bli bedre :-) Det var lurt! Anonymkode: 16919...aaf
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #9 Skrevet 12. august 2017 Hos oss er maten fæl. Varmmaten, som serveres 1 gang per uke, er ostesmørbrød med ketchup, makaroni med ketchup, pølseform med ost og ketchup ol. Grønnsaker har de visst aldri hørt om. Det er et ok utvalg av pålegg til brødmåltidene, men barna får maks. 3 skiver hver. Det er altfor lite for min andreklassing på 147 cm og 34 kilo, så han har med 2-3 ekstra skiver. Anonymkode: e5448...cdd
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #10 Skrevet 12. august 2017 Her har de egen kokk i 100% stilling + assistent i 50% stilling. Kun syltetøy på fredager. Varm mat en gang i uken på sfo. vi kan også abonnere på skolelunsj til ca.1300kr i halvåret. Helt topp😃👍 Anonymkode: 8b8ad...032
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #11 Skrevet 12. august 2017 Mat på SFO? De får varmmat en gang i uka: ostesmørbrød, pizza, tomatsuppe, fiskekaker, slike ting. Ellers får de ikke noe, spiser matpakke. Anonymkode: 7f9bc...2ac
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #12 Skrevet 13. august 2017 På vår sfo har de ost, tubeost, et par slag kjøttpålegg, leverpostei og agurk/ paprika i "hverdagen", men på fredag står det også syltetøy på bordet, litt for å markere ukeslutt. Varmmat ikke så ofte, men når de har det så er det hjemmelaget pizza, fiskekaker, karbonader etc. Anonymkode: 80906...c74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå