Gå til innhold

Unger med egne penger... lommepenger... butikk penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en er i 5-6 klasse? 

Det ser ut til at barna i den nye klassen til gutten vår går rundt med "egne" penger, stikker på butikken og kjøper godis etc. 

Dette var ikke en problemstilling på gamleskolen. Har jo hatt egne penger som bursdagdpenger etc. Og har selvsagt fått med penger til kino, eller annet de ble kjørt på. 

Penger til godis og brus på butikken er en ny verden. Jeg liker det ikke. Får ikke endret det, tenker st unger ikke trenger henge på butikken og tenker at det er unødvendig med denne typen kalorier.

Om han ikke får penger av oss, så blir han jo en sånn som snylter på andre. 

Så hvor mye må han ha? Hva er vanlig? 

Anonymkode: 61452...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stedatter her fikk en 50 lapp hver lørdag i lommepenger (hun fikk litt godteri på lørdagskvelden så var ikke sånn at hun måtte bruke av de til godis den dagen.).

I fjor (ungdomsskolestart) økte hun til 100kr i uka (hun får i tillegg alt hun trenger så hun bruker ofte alt på snop gjennom uka.. Men hun vet også at hvis det er blad/bok/DVD, sminke, eller annet stæsj hun vil ha, må hun spare selv.).

Akkurat nå er det jo ferie enda, ikke uvanlig at ungene får ekstra penger og får kjøpe seg ting eller snop og is.. Syns selv det er en uting at barn og ungdom går på butikken stadig og snoper (i skoleåret også. ungdomsskoleelevene går fra skolen til butikk i storefri. Vi hadde ikke lov å forlate skolens område når jeg gikk på ungdomsskolen..).. Stedatter får gjerne ekstra av moren for å kjøpe seg lunsj..som om det er skikkelig mat hun kjøper da.. 

Anonymkode: 37bed...dd9

Skrevet

Da eldste var på den alderen var det vanlig i vennegjengen å ha med penger på skolen på fredag, da gikk de innom butikken på vei hjem fra skolen og kjøpte noe snop de koste seg med.

Når nest eldste ble så gammel var det lørdagen som var greia, de fleste fikk litt penger før de gikk ut med venner på lørdagen. Min sønn fikk 50 kr, også kjøpte de seg noe å spise sammen som de koste seg med på "løkka". Det gikk i sjokolademelk, skolebolle osv.

Jeg synes det er helt greit, de hadde jo ikke penger hver dag, men den ene dagen. Det var skikkelig helgefølelse for dem å ha den femtilappen å bruke med venner på "lunsj".

Nå er de 13 og 16 år og får månedslønn, den disponerer de som de vil, men er det tomt er det tomt, de får ikke påfyll om de kjøper seg lunsj første uka. Så de er ganske fornuftige med det og har med seg matpakke stort sett hver da så de slipper handle mat selv. Pengene går i stor grad til kino, bowling o.l. selv om de selvfølgelig også kjøper noe i kantina på skolen, en sub i byen eller litt snop også innimellom.

Anonymkode: 6ab09...68c

Skrevet

Takk for svar. Må undersøke mer, har ikke lyst at han skal skille seg ut med verken for mye eller for lite penger. 

Har litt inntrykk av at det er hver dag. 

Anonymkode: 61452...649

Skrevet

Mine får 50,- i uka i ukepenger for å gjøre noen enkle oppgaver. De kan brukes oå godis hvis de ønsker, men har vært tidlig ute med å vise dem hvor mye bedre det er å spare sammen med bursdagspenger til en skikkelig ting de ønsker seg.

Så innimellom blir det en is eller godis-ting, men det aller meste spares. På den måte har de kjøpt både nettbrett, drone og slike ting selv. Å spare er lett for dem når de har et konkret mål og ser at det nytter.

Anonymkode: a81a2...821

Skrevet

Min datter har en konto med bankkort til. Hun har en annen sparekonto, den har hun ikke tilgang til. Jeg setter inn penger på brukskontoen når hun har gjort noe for å tjene penger. Hun får ikke automatisk en ukelønn, men hun kan få noe hvis hun har vært flink til å hjelpe til med noe. Disse pengene disponerer hun helt som hun vil. Hun bruker likevel lite penger, og det tror jeg henger sammen med at hun vet verdien av dem.

Skrevet

du er hysterisk hi

Anonymkode: f4be1...1e0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

du er hysterisk hi

Anonymkode: f4be1...1e0

Hysterisk? På hvilken måte mener du hi er hysterisk?

Anonymkode: 5b864...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...