Gå til innhold

Bf bruker ikke bilstol/pute til barnet på 6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på seks år og far bruker ikke bilstol eller pute til barnet til tross for at jeg har gitt beskjed utallige ganger om dette, såpass at vi måtte få dette skrevet ned i samværsavtalen hos FVK i forsøk på at det ikke skulle brytes. Nå gjør han det igjen...... hva gjør jeg?

Barnet er 10 cm og 10 kg under.

Anonymkode: 601f6...7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at han ikke sikrer barnet?

Hvis du vet han ikke gjør det og at det er konsekvent hver gang de kjører, da ville jeg varslet politiet om når han kjører (hvis du f.eks. vet at de alltid kjører til skole/aktiviteter eller annet) og anmeldt far. Hvis politiet har kapasitet og du vet hvor far kjører fast med barnet og når, da er det en mulighet for at politiet når de har kapasitet kan ta ham på fersken.

http://www.varden.no/nyheter/gjor-du-dette-feil-blir-du-anmeldt-1.737223

Jeg ville også innkalt til fvk påny og der sagt at hvis far ikke sikrer barn etter loven så må du vurdere å holde barnet borte fra far. For en dust han er!

Anonymkode: 92792...af0

Skrevet

Neste gang far henter barnet å ikke har bilstol med så ringer du politiet å forteller om det,så vil han forhåpentligvis bli stoppet å får en saftig bot så han lærer noe av det!

Anonymkode: dbf18...cd3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at han ikke sikrer barnet?

Hvis du vet han ikke gjør det og at det er konsekvent hver gang de kjører, da ville jeg varslet politiet om når han kjører (hvis du f.eks. vet at de alltid kjører til skole/aktiviteter eller annet) og anmeldt far. Hvis politiet har kapasitet og du vet hvor far kjører fast med barnet og når, da er det en mulighet for at politiet når de har kapasitet kan ta ham på fersken.

http://www.varden.no/nyheter/gjor-du-dette-feil-blir-du-anmeldt-1.737223

Jeg ville også innkalt til fvk påny og der sagt at hvis far ikke sikrer barn etter loven så må du vurdere å holde barnet borte fra far. For en dust han er!

Fordi jeg så at barnet ikke var sikret når det kom hjem etter samvær. Jeg tok det opp med far med en gang som mumlet noe om at barnet "ikke ville sitte i stolen, og sa det satt godt uten" jeg ga da beskjed atter en gang at det ikke er noe alternativ. Barnet sitter enda i bilstol i min egen bil, det har aldri vært et problem en eneste gang. 

Vurderer anmeldelse, problemet er at jeg og far har en lang og kjip forhistorie med blant annet nettopp politi etter anmeldelse og voldssak. Jeg orker ikke flere konflikter med ham og han har hatt barnet på nåde det siste året. RIngte FVK men dessverre har den ene av de vi var i møter hos sluttet. :-( 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg så at barnet ikke var sikret når det kom hjem etter samvær. Jeg tok det opp med far med en gang som mumlet noe om at barnet "ikke ville sitte i stolen, og sa det satt godt uten" jeg ga da beskjed atter en gang at det ikke er noe alternativ. Barnet sitter enda i bilstol i min egen bil, det har aldri vært et problem en eneste gang. 

Vurderer anmeldelse, problemet er at jeg og far har en lang og kjip forhistorie med blant annet nettopp politi etter anmeldelse og voldssak. Jeg orker ikke flere konflikter med ham og han har hatt barnet på nåde det siste året. RIngte FVK men dessverre har den ene av de vi var i møter hos sluttet. :-( 

Beklager at du har hatt så mye problemer med din eks, men det å si at du ikke "orker flere konflikter" med ham, det er faktisk ikke noe alternativ! Når far ikke tar ansvar så MÅ du gjøre det.

Det er egentlig så enkelt: Hvis far og barn kommer ut for en bilulykke og barnet ditt blir varig skadet eller dør pga. dårlig sikring i bilen, kan du da tilgi deg selv fordi du valgte å ikke ta kampen/konflikten med far?

Om far er så skjødesløs med barnets sikkerhet så bør far kanskje ikke ha samvær uten tilsyn?

Uansett - dette er en kamp du MÅ ta. Du kan ikke bare håpe på at det kommer til å gå bra, for du kommer aldri til å tilgi deg om barnet ditt blir varig skadet eller dør pga. dårlig sikring i fars bil når du vet du kunne gjort noe for å endre dette og beskytte barnet.

Nå gjør du det du må gjøre. Kontakt politiet i morgen og be om råd. Ring så fvk og avtal en time der - spiller ingen rolle at en har sluttet, det er flere som kan hjelpe dere!

Skrevet

Jeg har forklart barna hvorfor de blir sikret godt og for den er det ikke noe alternativ å ikke bli sikret, da gir de selv beskjed om at det ikke er greit. 

Anonymkode: 67c29...c9f

Skrevet

Selv 8-åringen min har beltestol, 132 cm høy.

Hvor høy er 6-åringen din da? Du har fortalt far at det er ulovlig og sagt at du er villig til å ringe politiet om du ser det igjen.

Anonymkode: bce0d...00f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv 8-åringen min har beltestol, 132 cm høy.

Hvor høy er 6-åringen din da? Du har fortalt far at det er ulovlig og sagt at du er villig til å ringe politiet om du ser det igjen.

Barnet er 124 høy og 28 kg.

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager at du har hatt så mye problemer med din eks, men det å si at du ikke "orker flere konflikter" med ham, det er faktisk ikke noe alternativ! Når far ikke tar ansvar så MÅ du gjøre det.

Det er egentlig så enkelt: Hvis far og barn kommer ut for en bilulykke og barnet ditt blir varig skadet eller dør pga. dårlig sikring i bilen, kan du da tilgi deg selv fordi du valgte å ikke ta kampen/konflikten med far?

Om far er så skjødesløs med barnets sikkerhet så bør far kanskje ikke ha samvær uten tilsyn?

Uansett - dette er en kamp du MÅ ta. Du kan ikke bare håpe på at det kommer til å gå bra, for du kommer aldri til å tilgi deg om barnet ditt blir varig skadet eller dør pga. dårlig sikring i fars bil når du vet du kunne gjort noe for å endre dette og beskytte barnet.

Nå gjør du det du må gjøre. Kontakt politiet i morgen og be om råd. Ring så fvk og avtal en time der - spiller ingen rolle at en har sluttet, det er flere som kan hjelpe dere!

Du har helt rett. Jeg kan ikke gi meg denne gangen heller, og jeg må nok ringe FVK på nytt og prate med en av de som var i møtene vi hadde i fjor og be om et nytt. Far har fått en sjanse og derfor er samværsavtalen veldig tydelig selv på punkt som kommer til lovverket ift bilsikring av barn.

Skrevet

Barnet er 124 høy og 28 kg.

Du har helt rett. Jeg kan ikke gi meg denne gangen heller, og jeg må nok ringe FVK på nytt og prate med en av de som var i møtene vi hadde i fjor og be om et nytt. Far har fått en sjanse og derfor er samværsavtalen veldig tydelig selv på punkt som kommer til lovverket ift bilsikring av barn.

Nei, du kan ikke gi deg.

Jeg har stor forståelse av følelsene dine rundt at du ikke orker enda en kamp, spesielt når det har vært så høyt konfliktnivå og vold inne i bildet fra din eks sin side tidligere. En venninne av meg hadde en lignende historie med sin eks i mange år. Men å gi seg er ikke noe valg. Når du føler du ikke orker mer, bruk de som står deg nærmest og få hjelp fra fagfolk. Min venninne fikk bl.a. hjelp av samtaler alene på fvk, for å ha et sted å lufte ut frustrasjoner og få råd om hvordan takle de ulike krisene og konfliktene, for det var ikke snakk om hvis de kom, men når og hvor store de ble og hvor alvorlige de ble.

Svaret mitt over virket kanskje litt bryskt, men du har ikke noe annet valg enn å fortsette å kjempe. I verste fall får du ta det til retten. Men jeg synes du skal kontakte politiet i morgen, fortelle bakgrunnen, hvilken avtale dere har og at han likevel ikke sikrer barnet i bil og be om råd.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Desto større grunn til å anmelde ham. Og sterkt vurdere å gjøre noe med samværet med barnet. Hvis han har hatt barnet på nåde, er dette neppe den eneste årsaken?

Anonymkode: 55943...543

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du kan ikke gi deg.

Jeg har stor forståelse av følelsene dine rundt at du ikke orker enda en kamp, spesielt når det har vært så høyt konfliktnivå og vold inne i bildet fra din eks sin side tidligere. En venninne av meg hadde en lignende historie med sin eks i mange år. Men å gi seg er ikke noe valg. Når du føler du ikke orker mer, bruk de som står deg nærmest og få hjelp fra fagfolk. Min venninne fikk bl.a. hjelp av samtaler alene på fvk, for å ha et sted å lufte ut frustrasjoner og få råd om hvordan takle de ulike krisene og konfliktene, for det var ikke snakk om hvis de kom, men når og hvor store de ble og hvor alvorlige de ble.

Svaret mitt over virket kanskje litt bryskt, men du har ikke noe annet valg enn å fortsette å kjempe. I verste fall får du ta det til retten. Men jeg synes du skal kontakte politiet i morgen, fortelle bakgrunnen, hvilken avtale dere har og at han likevel ikke sikrer barnet i bil og be om råd.

Tusen takk :)

Du har helt rett og det vet jeg jo egentlig. Jeg har måttet lagt mange kamper på hylla de siste årene og heller prioritert hva som er viktig - bilsikring har vært en av dem. Så det føles bare fullstendig unødvendig ut at vi må få ta atter et møte på FVK (vi har hatt 17 timer der....) hvor nettopp dette har vært oppe flere ganger. Derfor er samværsavtalen veldig konkret.

Far ble sendt til sinnemestring av FVK og jeg fikk en egen person å prate med, jeg hadde vel 5 timer der alene. Det er denne personen som nå er sluttet. Vi hadde jo to til stede under hvert møte, og hun andre var også veldig Ok, så får ta kontakt med henne selv om jeg hadde "mindre" med henne å gjøre under det verste.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Desto større grunn til å anmelde ham. Og sterkt vurdere å gjøre noe med samværet med barnet. Hvis han har hatt barnet på nåde, er dette neppe den eneste årsaken?

Anonymkode: 55943...543

Nei. Han har ikke gjort noe mot barnet, men det var en voldsepisode som skjedde offentlig og som ble anmeldt av vitner. Barnet var da til stede, derfor har samværet vært på nåde i tillegg til småting som avtaler som ikke har blitt holdt.

Loven er veldig klar da, og han får bot om han bryter den. Har du prøvd å sende han loven, eller blir han bare sinna da?

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/pabudt-sikring-av-barn-i-bil/

Det bryr han ikke. 
Han vet veldig godt hva loven sier, for dette har vi vært gjennom utallige ganger før. Da samværsavtalen ble satt opp på FVK ble et av kriteriene for videre samvær annenhver helg at barnet skulle sitte bak i bilen, og være godkjent sikret i bilsete eller på pute.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest svarene du har fått, vil bare påpeke en ting som er viktigere enn å komme i konflikt med far, involvere politi eller andre unnskyldninger:

Ditt barns sikkerhet!!

Trafikksikkerhet og grunnen til at det er PÅLAGT å ha barn i stol frem til de er 135cm minimum, er av flere årsaker. Blant annet om de skulle komme ut for en ulykke, eks bilen får skrens og siden av bilen hvor barnet sitter, treffer gjenstand (kan være møtende kjøretøy, lyktestolpe, fjellknaus, osv). Med barnestol med sidebeskyttelse er barnet hvertfall sikkert på best mulig måte. 

Tenk på barnet ditt, grip inn og sørg for at barnet sitter trygt i bil!

Anonymkode: f0826...094

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...