Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Hvordan er det der, hva slags pasientgrupper er det der? Hvordan er opplegget?🙄😊 Legen har snakket om det pga ryggproblemene mine😊Men prøver å lese litt om plassen, men blir ikke særlig klokere🙄 Anonymkode: dbd32...1be
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Hei😊 kjenner ikke til det selv, så kan ikke fortelle noe om det. Men, min svigermor ble lam da hun fødte sitt nest yngste barn og var på opptrening der. Det har liksom blitt målestokken fordi hun var så fornøyd. Slik jeg har forstått på henne (hun var yngre når hun var der), så var det variert trening type turer, svømming og ulike alternativ etter behov. Hun har fortalt at vi  likte så godt samholdet hun fikk med de som var der, men og at man kunne trekke seg tilbake på rommet kveldstid dersom man bør sliten😊 Anonymkode: 22a73...ecc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 Jeg har kun positive opplevelser av Hauglandssenteret. Begynner å bli en del år siden jeg var der, men har inntrykk av at det drives mye på samme måte fremdeles.Skriver slik det var den gang. De som er frisk nok til det bor på hytter med opp til tre personer pr. hytte. Egne soverom, felles bad, stue/kjøkken og veranda. Andre bor på hovedhuset. Hyttene ligger rett ved hovedhuset. Faste spiseplasser til alle måltider, det gjør at man blir kjent med andre, ikke bare de på din gruppe. Jeg syntes det var positivt. Jeg var fornøyd med maten den gangen jeg var der. Hvis jeg skulle dit nå skulle jeg ønske det var mer tilbud til lunsj med salat osv., men det kan godt være endret nå (og er ikke noe stort problem uansett). Man deles inn i grupper alt etter hvilket funksjonsnivå man har. Da jeg var der var det tre grupper, "de friskeste" (alt er relativt), de med nevrologiske problemer/sykdommer og de som var nyopererte, f.eks. hofteopererte. Vil tro de har noenlunde lik inndeling nå. Når man kommer dit er det møte med lege, fysioterapeut og idrettspedagog. Hver fysioterapeut/idrettspedagog hadde ansvar for hver sin gruppe. Det er trening/aktivitet fra frokost til lunsj og etter lunsj igjen og ca. til vanlig arbeidsslutt. Hva og hvor mye kommer an på funksjonsnivå selvfølgelig. De hadde alt fra gruppetreninger, kroppsbevissthet, avspenning, bassengtrening, varmtvannsbassengtrening, gåturer, stavgang, ridning. Videre kunne det være andre aktiviteter, f.eks. padling i kajakk eller kano. En dag i uken, tror jeg det var, så var det en utflukt et eller annet sted, f.eks. var det padletur en gang, de som ikke kunne/ville padle gikk til møtestedet hvor det var utelunsj. På kveldstid var det sosialt - det blir hva man gjør det til selv sammen med andre man blir kjent med. Men de hadde også en organisert aktivitetskveld i uken. De oppmuntret til å være aktive og sosiale for de som greide det. Man kan spille bordtennis der, man kan bruke bassengene også på kvelds-/helgetid når det også er åpent for andre (kunne i hvert fall det den gang). Sove i gamme (fikk låne utstyr), m.m. Senteret ligger vegg i vegg med UWC (United World College) hvor det er videregående studenter fra hele verden, og det er også et tett samarbeid mellom rehabiliteringssenteret og UWC. Bl.a. hadde noen studenter dansekurs for oss, det var konserter/revy m.m. - alt etter når på året man er der og hvor langt studentene er kommet. Veldig positivt med de studentene som kommer med masse positive impulser til et bittelite nærmiljø. Det er ofte ungdommer med talenter på mange ulike områder, de er positive, sosiale og hjelpsomme. Veldig koselig! I tillegg er de opptatt av det kulturelle, så innimellom er det også frivillige kulturelle utflukter i området. Selv om man er i gruppe med flere så vil fysio/idrettspedagog tilpasse treningen til den enkelte, så det fungerer bra. Senteret fremmer ansvar for egen helse, det å ikke lenger være redd bevegelse og aktivitet og det å finne muligheter for å hjelpe seg selv og bli kvitt smerter eller finne måter å redusere dem på, og det å forstå hvorfor trening/aktivitet må til, samt føle på kroppen at det blir bedre. Jeg har som sagt kun positivt å si opp opphold der. Hvis samme lege er der fremdeles kan det være greit å være oppmerksom på at han kan virke veldig direkte og tidvis provoserende, men fordi jeg var blitt advart om det så kunne jeg ta til meg det han sa fremfor å gå i forsvar, for han hadde jo rett i det meste han sa, selv om måten å formidle det på ikke alltid var like heldig. Men hadde likevel også positivt helhetsinntrykk av ham. Til tross for så positive opplevelser så er et slikt opphold ikke noen dans på roser. Det er tøft, både fysisk og mentalt. Jeg gråt mine modige tårer flere ganger der, både i frustrasjon og av smerter. Men jeg følte meg veldig godt ivaretatt, kunne alltid få snakket med noen om det var noe, de var lydhøre for å tilpasse opplegget mitt om det var noe som ikke fungerte for meg. Jeg hadde en stor smerteproblematikk etter en skade og nevrologer hadde gitt meg opp før jeg kom dit. Jeg kan takke det senteret for at jeg kom meg tilbake i funksjon igjen og til slutt også ut i jobb igjen! Så anbefales! Anbefaler deg å ta så mange uker som du kan få der, minimum tre, men helst flere om du får. Anbefaler også å være på senteret hele tiden og ikke reise hjem i helger, det gir en mye bedre effekt enn om du reiser hjem og stresser med det.  Anonymkode: 31284...0ca
Julie (: Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Jeg har gÃ¥tt pÃ¥ UWC og var frivillig pÃ¥ svømmingen der under oppholdet. Har kjempegodt inntrykk av dem :-)Â
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 Min mor har vært der to ganger og hun var storfornøyd Anonymkode: 91440...091
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå