Gå til innhold

Barn på 5 og 7 år hjemme alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det? Selv synes jeg det er altfor tidlig at 2 så små barn kan være hjemme alene en hel dag. Hva tenker dere, og hvor gamle bør barna være før de er hjemme alene? Det er ikke mine barn det er snakk om.

Anonymkode: 0436c...64f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alt for tidlig.

Tenker fra rundt 9 års alderen, men det kommer an på hvor modent barnet er

Anonymkode: db29f...2a1

Skrevet

Oi! Jeg har ett barn på 7 år å det er ikke snakk om at han får være hjemme alene en hel dag! Han får ikke være alene en halvtime mens jeg er på butikken engang! Han er fortsatt ett lite barn som trenger oppfølging av en voksen

Anonymkode: 154c7...a47

Skrevet

En hel dag? Nei! 

Men rask tur på butikken? Kanskje

Skrevet

Er enig med dere. De er altfor små... hadde ikke hjulpet om de så var 7 og 9 heller. De er altfor små til det ansvaret, og tenk om noe skulle ha skjedd. Tenker at de bør være minst 12 år før jeg ville gjort noe sånt.

hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er enig med dere. De er altfor små... hadde ikke hjulpet om de så var 7 og 9 heller. De er altfor små til det ansvaret, og tenk om noe skulle ha skjedd. Tenker at de bør være minst 12 år før jeg ville gjort noe sånt.

hi

Du vet at barn ikke får SFO lenger enn til og med 4. klasse og de minste vil da være 9 år når de mister det tilbudet.
Når begge foreldrene har 8-16 jobber må barnet være alene hjemme om morgenen og etter skolen frem til foreldrene kommer hjem samt komme seg til å fra skolen på egenhånd.

Klarer de det, klarer de fint å være hjemme en hel dag en gang i blant (men ikke med ansvar for yngre søsken)

Anonymkode: db29f...2a1

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvordan man bør og hvor man jobber også. Her har vi besteforeldre på samme tun og folk ungene har kjent siden de ble født i nabohuset. I tillegg jobber jeg 2 minutter unna. Da føler jeg at det er ok å la dem være alene hjemme mye tidligere enn om vi ikke hadde kjent naboene og jeg hadde lang vei til jobb.

Anonymkode: ea44a...9c0

Skrevet

Men en 4.klassing er ikke 7 år da.

Anonymkode: 154c7...a47

Skrevet

5 år??😱

Vår eldste har fått være hjemme alene en hel (arbeidsdag) fra hun var ni år. Men det er alene uten yngre søsken. Vi har en syvåring som pent må vente et par år til (selv om det er såå urettferdig at han må på SFO når storesøster er hjemme alene..)

Anonymkode: 8fd2d...aec

Skrevet

Da barna mine var 6 og 8 år gamle var de alene hjemme før og etter skolen. Dvs da yngste gikk i 1.klasse. Det gikk helt fint og jeg hadde ingen betenkeligheter med det. Jeg husker ikke helt om de var alene hele dager allerede i høstferien samme år,men de var det i alle fall sommeren etter. Men barn er ulike. Jeg vet om barn på både 9 og 12 år som jeg ikke tror hadde klart seg særlig bra alene. 

Anonymkode: f2878...ba4

Skrevet

De får være alene hjemme mens vi gjør små ærender o.l., men ikke en hel dag

Skrevet

Jeg føler meg relativt liberal, men småbrødrene her er fem og syv år, og selv om de er to fornuftige fyrer er det helt totalt uaktuelt å forlate dem en hel dag. Syvåringen får være hjemme med storebror på 14 en dag hvis det kniper, men da er femåringen i bhg. 

Anonymkode: 9c295...b4a

Skrevet

Nei! Femåringen får ikke være alene mer enn øyeblikk. Sammen med storebror hadde det nok blitt krig om jeg bare gikk på butikken, så en hel dag er selvsagt uaktuelt! 

Anonymkode: 17306...c7e

Gjest Antarctica
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker dere om det? Selv synes jeg det er altfor tidlig at 2 så små barn kan være hjemme alene en hel dag. Hva tenker dere, og hvor gamle bør barna være før de er hjemme alene? Det er ikke mine barn det er snakk om.

Enig med deg, de er altfor små! En time for f eks sjuåringen kan gå an, men femåringen bør ha tilsyn etter bare noen minutter eller toppen en halvtime.

Skrevet

Altfor små. Jeg hadde nok tatt en telefon til barnevernet om foreldrene ikke var lydhøre for at det ikke er ok å gjøre dette.

Anonymkode: 76f5e...2fe

Skrevet

Var ikke SFO når jeg vokste opp, med bursdag i desember så begynte jeg på skolen som 5 åring. 

Ble følgt til skolen første dagen og så klarte jeg og min bror,som da var  7 år, oss utmerket før og etter skolen hver dag. 

Kommer an på personligheten til barna om de er klare eller ikke. Rope etter barnevernet uten å kjenne barna/familien er en sterk over reaksjon. 

Anonymkode: 1c6cf...18e

Skrevet

går fint det

Anonymkode: 4f635...071

Skrevet

Vet det er forskjell på barn, og ja, det går helt sikkert stort sett bra. Likevel mener jeg at de er for små, og ikke forstår jeg poenget med at barn som har barnehageplass og SFO skal overlates til seg selv istedet for å være under oppsyn av voksne. Barn i den alderen klarer ikke tenke rasjonelt om noe skulle skjedd.

Er ikke snakk om å ta dette med bv, men jeg mener at det er uansvarlig å la barna være hjemme slik på dagtid i den alderen. I tillegg var det flere dager dette skjedde fordi mor måtte på jobb. 

Hi 

Skrevet
På 11.8.2017 den 1.03, Anonym bruker skrev:

Var ikke SFO når jeg vokste opp, med bursdag i desember så begynte jeg på skolen som 5 åring. 

Ble følgt til skolen første dagen og så klarte jeg og min bror,som da var  7 år, oss utmerket før og etter skolen hver dag. 

Kommer an på personligheten til barna om de er klare eller ikke. Rope etter barnevernet uten å kjenne barna/familien er en sterk over reaksjon. 

Anonymkode: 1c6cf...18e

Jeg er helt enig i at man ikke roper etter bv ene og alene pga denne hendelsen. 

På en annen side så er det litt annerledes å være alene en time før og et par timer etter skolen. Dessuten, som du skriver så hadde ikke dere mulighet da det ikke fantes SFO. Det blir noe annet, selv om jeg likevel ikke er for at så små barn skal være alene:-)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...