Superdolly Skrevet 12. august 2017 #51 Skrevet 12. august 2017 Mye av det som er nevnt her: Feil bruk av spørreord, for eksempel hvem bil, hvem farge. At man ikke kan forskjellen på ett og et. Innfinne seg med, der man egentlig burde brukt avfinne seg med. Og det aller verste: Gjøre på. "Hva gjør dere på?" På hva da? På fredag? På stranda?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #52 Skrevet 12. august 2017 7 timer siden, aanonym skrev: Det betyr jo ikke helt det samme, da. Her i Tromsø sier man ofte "Jeg blir å (komme/starte/kjøpe/kjøre/huske/snakke osv)". Det er veldig konkret, det kommer til å skje. (Det er imidlertid muntlig dialekt, ikke skriflig norsk) "Jeg har tenkt å..." er ikke så konkret. Det betyr at man planlegger/har intensjon om noe, såfremt ikke noe kommer i veien/noen har innvendinger. En nyanseforskjell der, altså. "Jeg blir å.." betyr vel det samme som "Jeg kommer til å..". Anonymkode: 59891...123
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #53 Skrevet 12. august 2017 7 timer siden, Superdolly skrev: Mye av det som er nevnt her: Feil bruk av spørreord, for eksempel hvem bil, hvem farge. At man ikke kan forskjellen på ett og et. Innfinne seg med, der man egentlig burde brukt avfinne seg med. Og det aller verste: Gjøre på. "Hva gjør dere på?" På hva da? På fredag? På stranda? "Hva gjør du på" er dialekt. Jeg Kommer fra Bergen, og der er det et vanlig uttrykk. Anonymkode: 2b1b7...59f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #54 Skrevet 12. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: "Hva gjør du på" er dialekt. Jeg Kommer fra Bergen, og der er det et vanlig uttrykk. Anonymkode: 2b1b7...59f Riktig. "Hva gjør du?" har en litt annen betydning enn "Hva gjør du på?" og brukes i andre sammenhenger. Anonymkode: 59891...123
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #55 Skrevet 12. august 2017 Liker ikke "jeg er helt/litt/veldig NAZI på.... brette sokker, legge unger, grammatikk 😉" Det er en helt vanvittig måte å si at en er nøye på en viss ting. Vitner ikke om historie kunnskap, og evne til innsikt i hva nazismen var. Anonymkode: 13c55...8ef
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #56 Skrevet 12. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: "Hva gjør du på" er dialekt. Jeg Kommer fra Bergen, og der er det et vanlig uttrykk. Anonymkode: 2b1b7...59f Her på Nordvestlandet også. MEN jeg bruker det ikke når jeg skriver! Anonymkode: 21a00...620
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #57 Skrevet 12. august 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: "Jeg blir å.." betyr vel det samme som "Jeg kommer til å..". Anonymkode: 59891...123 Men det er likevel et uttrykk som irriterer meg skikkelig. "Jeg blir å" irritere meg over det i alle tilfeller! Anonymkode: 525e7...f14
Rivjernet Skrevet 12. august 2017 #58 Skrevet 12. august 2017 På 11.8.2017 den 7.18, Anonym bruker skrev: "Prinsen" og "prinsessen"... Med mindre du er kongelig så er barnet ditt (eller mitt) en gutt eller jente. "Hva skal prinsen hete?" ...eh, tror en av de heter Sverre Magnus?! "Nei, din lille prins." Åh, jeg missforsto, pappaen min er rørlegger og ikke konge, skjønner du. Anonymkode: 6fecd...ccb Helt enig!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #59 Skrevet 12. august 2017 Verste uttrykk: -Ta deg ei bolle -Bæsje på leggen Anonymkode: 499d2...e10
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #60 Skrevet 12. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Verste uttrykk: -Ta deg ei bolle -Bæsje på leggen Anonymkode: 499d2...e10 "Bæsje på leggen" er et nyttig uttrykk, da! Eller er "drite på draget" bedre? Anonymkode: fc1e5...fe6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #61 Skrevet 12. august 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Bæsje på leggen" er et nyttig uttrykk, da! Eller er "drite på draget" bedre? Anonymkode: fc1e5...fe6 Når i alle dager er bæsje på leggen et nyttig uttrykk? Anonymkode: 499d2...e10
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #62 Skrevet 12. august 2017 Litt på siden av den norske debatten kanskje, men jeg ergrer meg sånn over amerikaneres feilaktige bruk av det engelske uttrykket "I couldn't care less". De sier nemlig "I could care less", noe som betyr det helt motsatte. 🙄 (Jeg er gift med en engelskmann, og har amerikanere inngift i hans familie). Anonymkode: bed74...827
☆☆☆ Skrevet 12. august 2017 #63 Skrevet 12. august 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Bæsje på leggen" er et nyttig uttrykk, da! Eller er "drite på draget" bedre? Anonymkode: fc1e5...fe6 Bæsje på lokket er best!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #64 Skrevet 12. august 2017 15 timer siden, Superdolly skrev: Mye av det som er nevnt her: Feil bruk av spørreord, for eksempel hvem bil, hvem farge. At man ikke kan forskjellen på ett og et. Innfinne seg med, der man egentlig burde brukt avfinne seg med. Og det aller verste: Gjøre på. "Hva gjør dere på?" På hva da? På fredag? På stranda? "Hva gjør dere på" er vel og dialekt? Anonymkode: c1ba9...6ff
Anonym bruker Skrevet 12. august 2017 #65 Skrevet 12. august 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Liker ikke "jeg er helt/litt/veldig NAZI på.... brette sokker, legge unger, grammatikk 😉" Det er en helt vanvittig måte å si at en er nøye på en viss ting. Vitner ikke om historie kunnskap, og evne til innsikt i hva nazismen var. Anonymkode: 13c55...8ef Så veldig enig i dette! Anonymkode: 8e7b0...049
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #66 Skrevet 13. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Når i alle dager er bæsje på leggen et nyttig uttrykk? Anonymkode: 499d2...e10 Det er nyttig når man skal omtale en skikkelig tabbe. Anonymkode: fc1e5...fe6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #67 Skrevet 13. august 2017 På 12.8.2017 den 1.31, Anonym bruker skrev: Få neller av er et grusomt uttrykk! Anonymkode: 48498...61f Kjenner jeg hater "få neller" ...... Anonymkode: f91bd...eb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå