Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Har blitt spurt om å være støttekontakt for min datters venninne, en ettermiddag i uken. Skolebarn. Denne venninnen er her mye, jeg har god kontakt med både barn og foreldre (men er ikke omgangsvenner). Oppegående folk. Hva innebærer det å være støttekontakt? Noen som har erfaringer? Forstår det slik at vi må ha politiattest, er det bare å bestille en slik fra politiet eller trenger man en spesiell grunn? Anonymkode: 96b80...d53
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Lillebroren min med autisme har støttekontakt. Hva det innebærer er litt individuelt, det er opp til støttekontakten og foreldrene til barnet å finne ut av sammen. For broren min innebærer det at støttekontakten tar ham med på ting som andre på hans alder gjør alene eller med venner, men som han må ha hjelp til. Som å dra i svømmehallen, på kino, sykkelturer, overnattingsturer, shopping o.l. Ofte blir en eller to fra klassen hans invitert med. Tror du må oppgi grunn for å få politiattest, men at du skal være støttekontakt er mer enn god nok grunn. Anonymkode: 173ea...6d1
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 Jeg tror ikke du kan være støttekontakt uten grunn, dette skal søkes om og godkjennes, barnet må ha behov for ekstra ressurs. Fordelen for foreldrene hennes er at de får fast barnevakt og i tillegg slipper å betale deg. Besøkshjem i regi av barnevernet hadde vel passet bedre hvis barnet er funksjonsfriskt? Du trenger grunn til å bestille politiattest ja. Anonymkode: 5332e...3c1
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Støttekontakt er det barn med spesielle behov som får Besøkshjem blir man til friske barn fra familier med lite eller ikke noe nettverk som trenger pause fra foreldrerollen. F.eks en enslig mor uten noen til å støtte og hjelpe seg Anonymkode: c7fa9...7e2
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Støttekontakt er det barn med spesielle behov som får Besøkshjem blir man til friske barn fra familier med lite eller ikke noe nettverk som trenger pause fra foreldrerollen. F.eks en enslig mor uten noen til å støtte og hjelpe seg Anonymkode: c7fa9...7e2 Hvorfor snakke om ting du ikke har peiling på?? Vet om en som fikk støttekontakt fordi moren synes barnet satt for mye inne,å bestevenninen min fikk støttekontakt av samme grunn.Ingen av de hadde spesielle behov! Å ikke skriv her som du vet hva du snakker om når helt tydlig ikke har peiling på dette temaet! Anonymkode: f182d...e8a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #6 Skrevet 10. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor snakke om ting du ikke har peiling på?? Vet om en som fikk støttekontakt fordi moren synes barnet satt for mye inne,å bestevenninen min fikk støttekontakt av samme grunn.Ingen av de hadde spesielle behov! Å ikke skriv her som du vet hva du snakker om når helt tydlig ikke har peiling på dette temaet! Anonymkode: f182d...e8a Ingen regel uten unntak, men du må bo i en spesiell kommune om de fikk støttekontakt på det grunnlaget. For å få støttekontakt må det legeattester til, og de fleste har diagnose. Dette er kriteriet for å få støttekontakt For å få støttekontakt må du ha et behov som er av en slik art at den det gjelder har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen. I samarbeid med deg vil kommunen avklare om du kan få støttekontakt. Jeg vet også om en frisk gutt som fikk støttekontakt, men der var mor kronisk syk og "far ukjent". Han hadde heller ingen bestefar eller onkel, ingen mannlige rollefigurer i livet sitt i det hele tatt. Der fikk de mer hjelp fra barnevernet en mannlig støttekontakt. Jeg vet ihvertfall at i denne kommunen er det stor mangel på støttekontakter, og hvem som helst får slett ikke en slik søknad godkjent. Anonymkode: c7fa9...7e2
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #7 Skrevet 10. august 2017 Barnet har allerede innvilget støttekontakt, men denne skal slutte/flytte og de må finne en ny. Det er derfor jeg er spurt. HI Anonymkode: 96b80...d53
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #8 Skrevet 10. august 2017 Jeg var støttekontakt for to brødre for endel år tilbake, de hadde ingen spesielle behov annet enn at de var fra en ressurssvak familie og derfor hadde behov for å få impulser utenifra. Jeg tok de med på museum, teater, kino mm. Du må ha skriftlig bevis/ ansettelsesbrev fra bydel eller kommune for å kunne søke om politiattest. Lykke til, moro og givende å være støttekontakt! Anonymkode: 37b13...7cf
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #9 Skrevet 10. august 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnet har allerede innvilget støttekontakt, men denne skal slutte/flytte og de må finne en ny. Det er derfor jeg er spurt. HI Anonymkode: 96b80...d53 Vår sønn har støttekontakt, har en funksjonshemming. Han har et vedtak på 3 timer hver uke. De finner på mye forskjellig sammen: kino, kaféturer, skogsturer med grilling etc. Etc. Jeg vet ikke hvor mye betalt støttekontakten får. Men vet de ikke får starte før politiattesten er i orden. (Dvs kommunen har fått den) Som oftest er kommunen kjempeglad hvis foreldrene har klart å finne støttekontakt selv 🙂 Anonymkode: 1ba9d...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #10 Skrevet 10. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen regel uten unntak, men du må bo i en spesiell kommune om de fikk støttekontakt på det grunnlaget. For å få støttekontakt må det legeattester til, og de fleste har diagnose. Dette er kriteriet for å få støttekontakt For å få støttekontakt må du ha et behov som er av en slik art at den det gjelder har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen. I samarbeid med deg vil kommunen avklare om du kan få støttekontakt. Jeg vet også om en frisk gutt som fikk støttekontakt, men der var mor kronisk syk og "far ukjent". Han hadde heller ingen bestefar eller onkel, ingen mannlige rollefigurer i livet sitt i det hele tatt. Der fikk de mer hjelp fra barnevernet en mannlig støttekontakt. Jeg vet ihvertfall at i denne kommunen er det stor mangel på støttekontakter, og hvem som helst får slett ikke en slik søknad godkjent. Anonymkode: c7fa9...7e2 Støttekontakt kan søkes både gjennom kommunen og gjennom barnevernet. Dette er helt uavhengig av hverandre. Når det gjelder å få støttekontakt gjennom kommunen må barnet ha en eller annen diagnose/under utredning/åpenbart behov for det. Støttekontakt er for barnet og er ikke avlastning for foreldrene. Det er for at barnet trenger hjelp ifht aktiviteter, komme seg ut, sosialisering. Trenger foreldrene avlastning søkes det om avlastning. Når det gjelder å få støttekontakt gjennom barnevernet er kriteriene annerledes, og barnet behøver ikke å ha noen diagnose. Men det kan kanskje være foreldre med svært lite ressurser, familier som har opplevd store traumer, psykiatri hos foreldre etc etc. Utfordringer hos foreldre som gjør at de har vanskeligheter med å aktivisere barna på en tilfredsstillende måte. Håper dette oppklarte litt 🙂 Anonymkode: 1ba9d...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #11 Skrevet 10. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen regel uten unntak, men du må bo i en spesiell kommune om de fikk støttekontakt på det grunnlaget. For å få støttekontakt må det legeattester til, og de fleste har diagnose. Dette er kriteriet for å få støttekontakt For å få støttekontakt må du ha et behov som er av en slik art at den det gjelder har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen. I samarbeid med deg vil kommunen avklare om du kan få støttekontakt. Jeg vet også om en frisk gutt som fikk støttekontakt, men der var mor kronisk syk og "far ukjent". Han hadde heller ingen bestefar eller onkel, ingen mannlige rollefigurer i livet sitt i det hele tatt. Der fikk de mer hjelp fra barnevernet en mannlig støttekontakt. Jeg vet ihvertfall at i denne kommunen er det stor mangel på støttekontakter, og hvem som helst får slett ikke en slik søknad godkjent. Anonymkode: c7fa9...7e2 Du må ikke ha legeattest for å få støttekontakt. Heller ikke behov for nødvendig helse og omsorgstjenester. Jeg hadde selv støttekontakt som barn fordi jeg hadde få venner, og satt mye hjemme alene. Har/hadde yngre søsken, en oppegående mamma, og en stefar som jeg bodde med. Hadde også et stort familienettverk som jeg brukte å besøke jevnlig. Og nei, jeg har ingen kognitiv svikt. Vet at støttekontakter ikke vokser på trær, og at det sikkert er vanskeligere å få støttekontakt i noen kommuner enn i andre. Kan selvfølgelig hende kriteriene for støttekontakt er skjerpet de siste 25 årene. Anonymkode: 7be84...3c1
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #12 Skrevet 10. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må ikke ha legeattest for å få støttekontakt. Heller ikke behov for nødvendig helse og omsorgstjenester. Jeg hadde selv støttekontakt som barn fordi jeg hadde få venner, og satt mye hjemme alene. Har/hadde yngre søsken, en oppegående mamma, og en stefar som jeg bodde med. Hadde også et stort familienettverk som jeg brukte å besøke jevnlig. Og nei, jeg har ingen kognitiv svikt. Vet at støttekontakter ikke vokser på trær, og at det sikkert er vanskeligere å få støttekontakt i noen kommuner enn i andre. Kan selvfølgelig hende kriteriene for støttekontakt er skjerpet de siste 25 årene. Anonymkode: 7be84...3c1 Jeg fant ikke på de kriteriene, de er klippet fra bup/kommunen sine sider. Men det kan godt hende du har rett i at reglene er strengere nå enn før. Anonymkode: c7fa9...7e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå