Gå til innhold

Å dele 1. klassinger inn geografisk vs. ikke-geografisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er best? Å dele klassene inn geografisk eller ikke-geografisk? 

Anonymkode: 05b02...e42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt klar geografisk! Ønsker jo at barnet skal bli kjent med noen som bor rett i nærheten her. Småen kom egentlig ikke med noen som bodde i nærheten så jeg tok det opp med rektoren.Han endret det å kommer sønnen min i klasse med to som bor rett i nærheten som han ikke kjente fra før :)

Anonymkode: 4f4b7...b55

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

helt klar geografisk! Ønsker jo at barnet skal bli kjent med noen som bor rett i nærheten her. Småen kom egentlig ikke med noen som bodde i nærheten så jeg tok det opp med rektoren.Han endret det å kommer sønnen min i klasse med to som bor rett i nærheten som han ikke kjente fra før :)

Jeg er enig med deg. Sønnen min kom ikke i klasse med noen i umiddelbar nærhet. Heller ikke nabogutten i huset ved siden av. Han kom i klasse med en del fra et stykke unna (hele den gjengen kom visst i samme klasse da). Jeg tenker at det ikke er bare bare å løpe rundt og ringe på til klassekamerater i helgene da. Og av erfaring (har to eldre barn) så leker de ikke med barn i parallellklassene selv om de bor i nærheten.... 

HI 

Skrevet

Min erfaring er derimot at trinnet min sønn går på leker på tvers av trinn og klasser takket være sfo. Men så har sfo stor fokus på at man skal bli kjent på kryss og tvers da. 

Helt klart er jo geografisk inndeling best :) Kan du snakke med rektor? 

Anonymkode: 8598f...de8

Skrevet

Tviler på at de gjør på klassene rett før skolestart,vi har hvertfall fått utdelt klasseliste å sånt,å da omrokkerer de neppe enda en gang.Du skulle sagt fra på ett mye tidligere tidspunkt sånn som jeg gjorde,da var det mer sannsynlig at rektoren kunne gjøre noe med det.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på at de gjør på klassene rett før skolestart,vi har hvertfall fått utdelt klasseliste å sånt,å da omrokkerer de neppe enda en gang.Du skulle sagt fra på ett mye tidligere tidspunkt sånn som jeg gjorde,da var det mer sannsynlig at rektoren kunne gjøre noe med det.

Her velger de hvert eneste år og dele ut klasselistene i august, et par uker før skolestart. Det er ingen som får vite klasseinndelingen før sommeren (dessverre). Sikkert fordi de ikke orker maset ang. klasseinndelingen i sommerferien... 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her velger de hvert eneste år og dele ut klasselistene i august, et par uker før skolestart. Det er ingen som får vite klasseinndelingen før sommeren (dessverre). Sikkert fordi de ikke orker maset ang. klasseinndelingen i sommerferien... 

HI

Her fikk vi heldigvis utdelt klasselistene før skolestart så vi rakk å bli kjent med de to som bor rett i nærheten her :)

Skrevet

Hos oss står det på klasselistene (som vi kun har sett på SFO, ingenting er sendt ut) at de ikke er endelige før etter høstferien, så skolen vår har i hvert fall mulighet til å gjøre omrokkeringer om det skulle bli nødvendig. Min jente fikk heldigvis bestevenninnen hun er nabo med hos meg i samme klasse selv om hun har adresse hos faren som bor litt lenger bort, og der det ikke var noen skolestarterjenter i umiddelbar nærhet. Han flytter i tillegg ut av bydelen nå (heldigvis ikke langt), så jeg er veldig glad det ble sånn.

Vi har mange skolestartere fra alle tre klassene i samme borettslag, og de fleste går på SFO, så jeg regner med at det ikke blir så skarpt klasseskille som jeg husker det var da jeg var lita og vi knapt snakket med dem fra A-klassen. Jeg vet noen andre jenter som bor relativt nært hverandre som har havnet i ulike klasser, vet ikke om foreldrene kommer til å gjøre noe med det. Ofte vet man jo ikke hvor alle som kommer fra andre barnehager bor, eller hvem som blir venner av dem som ikke kjenner hverandre fra før før etter skolen har startet, så det er flott at de har åpning for å gjøre endringer.

Anonymkode: c3d88...5c6

Skrevet

Det beste er geografisk så de kan ta følge til og fra skolen 

Her prøver de så langt det lar seg gjøre å dele geografisk, men det er ikke alltid det går helt opp 

Det skal jo gjerne være omtrent like store klasser, de må også ta hensyn til fordeling av kjønn og ikke minst fordeling av spesielle behov 

Anonymkode: a585a...739

Skrevet

Helt klart geografisk. Her delte de etter hvilken barnehage de hadde gått i. I jenta mi sin barnehage gikk det ingen andre skolestartere (liten barnehage). Hun kom i klasse med kun barn hun ikke kjente fra før, og barn som ikke bodde i nærheten, anket og fikk avslag, anket igjen, og gikk også å snakket med rektor. Da ordnet det seg. 
Bodde 4-5 barn i gangavstand for en 6 åring  fra oss som var satt i den andre klassen. Nærmeste i klassen bodde nesten 1 km fra oss.

Anonymkode: 1a575...ed9

Skrevet

Jeg synes det er dumt å dele geografisk. Hvis noen da faller utenfor i sin klasse blir det mye vanskeligere å bytte klasse. Den som da bytter klasse, ender opp som den som begynte sist, og den eneste som bor langt unna de andre. Jeg tror det gjør terskelen for klassebytte mye større, og mener at det er synd, fordidet er en god løsning forenkelte barn som ellers fåren vannskelig skolehverdag. Derfor synes jeg det beste er om man klarer å blande geografisk, og prøver å gjøre det sånn at alle har noen naboer i egen klasse, og noen naboer i parallellklassen(e). Samtidig er det viktigere at de har noen i sin klasse i nabolaget, enn noen i paralellklassen, dermed må man gjøre individuelle vurderinger. Hvis det bor fire unger i et byggefelt tenker jeg to i a klassen og to i b klassen, men hvis det bor bare tre der, bør de få gå sammen alle tre. Hvis det er tre i det ene byggefeltet, og to-tre i et annet byggefelt ikke langt unna, bør de i det neste byggefeltet gå i motsatt klasse.

Anonymkode: a20a1...10a

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er dumt å dele geografisk. Hvis noen da faller utenfor i sin klasse blir det mye vanskeligere å bytte klasse. Den som da bytter klasse, ender opp som den som begynte sist, og den eneste som bor langt unna de andre. Jeg tror det gjør terskelen for klassebytte mye større, og mener at det er synd, fordidet er en god løsning forenkelte barn som ellers fåren vannskelig skolehverdag. Derfor synes jeg det beste er om man klarer å blande geografisk, og prøver å gjøre det sånn at alle har noen naboer i egen klasse, og noen naboer i parallellklassen(e). Samtidig er det viktigere at de har noen i sin klasse i nabolaget, enn noen i paralellklassen, dermed må man gjøre individuelle vurderinger. Hvis det bor fire unger i et byggefelt tenker jeg to i a klassen og to i b klassen, men hvis det bor bare tre der, bør de få gå sammen alle tre. Hvis det er tre i det ene byggefeltet, og to-tre i et annet byggefelt ikke langt unna, bør de i det neste byggefeltet gå i motsatt klasse.

Anonymkode: a20a1...10a

Det er en veldig bra måte å gjøre det på hvis de først skal dele inn ikke-geografisk. Men her har de faktisk gjort det sånn at i en gate bor det 7 personer, 6 av dem har faktisk kommet i samme klasse. 

I en annen gate bor det 5, og der kom 4 i samme klasse. Min gutt kom i klasse med 3 stykker som bor i samme felt, men veldig langt unna. NOEN har derfor vært "heldige" og kommet sammen, mens noen er "uheldige". De sier de i år har delt inn ikke-geografisk. Men dette gjelder tydeligvis ikke alle. 

HI

Skrevet

Jobber i skoleledelsen og plasserer barn i klasser.

Vi forholder oss til delinger som skal innebære antall elever i klassene, kjønn, når tid på året født, anbefalinger fra bhg, geografi, vår observasjon av barna på besøksdagen, ekstra behov rundt enkelt elever og helt til slutt foreldres ønsker (minimalt styrt).

Anonymkode: b8c75...ce3

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i skoleledelsen og plasserer barn i klasser.

Vi forholder oss til delinger som skal innebære antall elever i klassene, kjønn, når tid på året født, anbefalinger fra bhg, geografi, vår observasjon av barna på besøksdagen, ekstra behov rundt enkelt elever og helt til slutt foreldres ønsker (minimalt styrt).

Anonymkode: b8c75...ce3

Sånn er det her også, bare at foreldrenes ønsker teller litt mer enn minimalt. :) Men det som teller aller mest er det de ser selv av hvordan barna går sammen. Derfor er ikke klassene endelige før etter høstferien. Før det kalles de bare grupper her.

Anonymkode: db852...7e2

Skrevet

Her deles det ikke geografisk, men alle skal komme i klasse med noen som bor i nærheten. 

Før delte de rent geografisk, og det ga utslag som at de aller fleste fremmedspråklige havnet i samme klasse - for de bodde i de samme blokkene. I tillegg har jeg hørt om tilfeller der litt for mange elever med ekstra behov havnet i samme klasse ved geografisk inndeling.

Det er også vanskeligere når noen kommer flyttende og det bare er ledig i klassen der alke fra et annet område bor. 

Anonymkode: bc3fe...5dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...