Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Hei. Jeg har gått 3 år på studiespesialiserende, og har dermed generell studiekompetanse. Nå vurderer jeg å bli tannhelsesekretær, og det er jo en yrkesfagutdannelse. Må jeg da gå vg1 og vg2 på helse og oppvekstfag og vg3 som tannhelsesekretær eller finnes det en enklere måte når jeg har gått 3 år på allmenn? Er 23 år om det spiller noen rolle (i forhold til voksenopplæring osv) Anonymkode: 54b69...f95
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Tok meg fire sekunder å google dette; Krav til forkunnskaper Du må ha bestått Vg1 helse og oppvekstfag og Vg2 helseservise fag. Alternativt kan du som voksen få realkompetansevurdering i Vg1 og Vg2. Attester og tidligere skolegang teller. Realkompetansevurdering gjøres gjennomveiledningssenter/kompetansesenter i fylkene. Etter å ha bestått de skriftlige eksamenene og den praktiske eksamen, kan man søke og få autorisasjon for å bli godkjent tannhelsesekretær. Anonymkode: fd159...51e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tok meg fire sekunder å google dette; Krav til forkunnskaper Du må ha bestått Vg1 helse og oppvekstfag og Vg2 helseservise fag. Alternativt kan du som voksen få realkompetansevurdering i Vg1 og Vg2. Attester og tidligere skolegang teller. Realkompetansevurdering gjøres gjennomveiledningssenter/kompetansesenter i fylkene. Etter å ha bestått de skriftlige eksamenene og den praktiske eksamen, kan man søke og få autorisasjon for å bli godkjent tannhelsesekretær. Anonymkode: fd159...51e Takk. Er det noe standard på om generell studiekompetanse blir godkjent som realkompetanse eller gjøres det individuelle vurderinger der? Anonymkode: 54b69...f95
Admin Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk. Er det noe standard på om generell studiekompetanse blir godkjent som realkompetanse eller gjøres det individuelle vurderinger der? Anonymkode: 54b69...f95 Jeg tok nettopp realkompetansevurdering for helse og oppvekstsfag. Jeg måtte svare på helsefagarbeid, arbeifsstillinger, etikk, empati, sympati, hvordan kroppenfungerer, hvordan man løser diverse situasjoner innenfor de forskjellige fagområdene. Jeg fikk realkompetansevurdering på bakgrunn at jeg har jobbet innenforhelsefaget i 4 år. Her finner du læreplanen for helse og oppvekstfag. Du må kunne vite det meste om dette for å bestå realkompetansevurderingen. https://www.udir.no/kl06/HSF1-01
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 Mener du helsesekretær eller tannhelsesekretær? Det er 2 forskjellige utdanninger, men så lenge du har studiekompetanse trenger du ikke ta almennfagene på nytt Anonymkode: e7b8c...b94
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #6 Skrevet 10. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Mener du helsesekretær eller tannhelsesekretær? Det er 2 forskjellige utdanninger, men så lenge du har studiekompetanse trenger du ikke ta almennfagene på nytt Anonymkode: e7b8c...b94 Jeg mener tannhelsesekretær, så i ettertid at den ble feil. Ser ikke ut som jeg får noe realkompetansevurdering for jeg kan ingenting om det Ann Christin nevner her, så da vil det vel uansett ta 3 år, selv om jeg slipper allmennfagene. Alternativet da blir å bli tannpleier istedenfor hvis det allikevel tar 3 år. Hadde håpet at det var slik at man kunne bare ta helsefagene over ett år. :-) Rotete forklar da.. Anonymkode: 54b69...f95
Direkte Skrevet 10. august 2017 #7 Skrevet 10. august 2017 Kontakt en studieveileder, de kan svare. Du må nesten google deg frem til hvem du skal kontakte avhengig av hvor du bor, eller ta kontakt med ditt lokale opplæringskontor. Voksenopplæringen kan sikkert også hjelpe.
Admin Skrevet 10. august 2017 #8 Skrevet 10. august 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener tannhelsesekretær, så i ettertid at den ble feil. Ser ikke ut som jeg får noe realkompetansevurdering for jeg kan ingenting om det Ann Christin nevner her, så da vil det vel uansett ta 3 år, selv om jeg slipper allmennfagene. Alternativet da blir å bli tannpleier istedenfor hvis det allikevel tar 3 år. Hadde håpet at det var slik at man kunne bare ta helsefagene over ett år. :-) Rotete forklar da.. Anonymkode: 54b69...f95 På den positive er det deltidsskole og gjerne over kortere tid. Jeg fikk realkompetanse for VG1, og skal gå VG2 og VG3 over 1 1/2 år med kun to dager i uken ettersom jeg allerede har de allmene fagene! Men som du sier, da kan man like greit bli tannpleier siden du alikevel har studiekompetanse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå