Gå til innhold

Hva kan jeg kreve av skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som skal starte i 1 klasse nå.

Han kan lese både norsk og engelsk , snakke flytende engelsk og er på ca 3 kl nivå i matte. 

Han har helt selv lært seg å lese og snakke engelsk. 

Hvilken krav kan jeg sette til skolen ? Og burde jeg ta det opp med en gang eller vente til første foreldresamtale?

Anonymkode: cf4ae...592

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vente til første foreldresamtale.

De første ukene på skolen er ikke fokuset fag, det er å bli kjent. Barna skal bli kjent med hverandre, læreren skal bli kjent med hver elev, elevene skal bli kjent med lokalene, bli trygge osv.

De første ukene bør fokuset også til din sønn være å finne sin plass sosialt, få nye venner og bli vant til å være på skolen.

Etterhvert ser læreren nivået til elevene, blir kjent med hva de kan og ikke kan, hvordan de jobber i klasserommet og med lekser osv, da kommer tiden for foreldresamtale og evt invitiduelle planer og tilrettelegging.

Det blir helt feil både for sønnen din og for deg selv om du buser frem nå fra første skoledag og skal ha tilrettelagt undervisning, han takler noen uker med å skrive bokstaver sammen med de andre mens klassen blir kjent med hverandre. Dette kan du fint forklare han også, bare si at du vet han kan dette fra før, men det gjør ingenting om han øver på det en gang til mens alle i klasserommet blir kjent med hverandre, han får nye venner osv.

Hilsen ei som også har en skolejente som leste da hun var 4 år. Hun elsket å begynne på skolen selv om hun ikke lærte noe nytt de første ukene. Hun var mitt fjerde skolebarn da, så jeg hadde litt erfaring som skolemamma fra før. Jeg har nå to veldig skoleflinke elever og to som er helt normale.

Anonymkode: 133ed...e31

Skrevet

Jeg vil tro dette har blitt nevnt av pedleder i barnehagen under en overgangssamtale til skolen, så de vet nok om det.

Men det tar tid å se hva som evnt trengs fremover. Nå i starten er et som hun over sier, mest "lek og morro". Så om han kjeder seg fordi pensum er for enkelt vil de ikke se før om en god stund.

Anonymkode: 847e7...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...