Gå til innhold

Hvordan klarer dere dere alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen snakker om at han vil flytte ut. 

Men, hvordan klare seg økonomisk? 

Vi har 2,5 mill i gjeld, huset kommer ikke til å bli solgt pga veldig dårlig boligmarked. 

Jeg er i jobb, men tjener ikke allverdens, ca 25.000 i mnd. 

Han er student. 

Et barn. 

Hvordan klarte dere dere i starten? 

Hvor begynne? Hvordan gjorde dere det økonomisk? 

Anonymkode: bb226...f41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjip situasjon. Hvordan vet du sikkert at huset ikke blir solgt? Her må i tilfelle begge parter bidra økonomisk dersom den ene blir stuck med boligen, uten å ville ha den. Spesielt siden dere har barn sammen.

Ville rådført meg med en advokat her.

Skrevet

Jeg har 21 000 i mnd og huslån på 1,7 mill alene. Det er trangt, men det går. Vi kan ikke reise til syden 10 ganger i året eller noe sånt, men vi kan kose oss med andre ting. Barna er ikke kravstore på hva de ønsker seg av ferie heller. De har det fint her hjemme og på småturer. Det er ikke et problem å klare seg alene om man budsjetterer korrekt. Hus blir alltids solgt selv om det tar tid, så det blir solgt. 

Anonymkode: 83657...807

Skrevet

Om du har 25.000 utbetalt skal du nok greie deg fint.

Dere må jo ordne det på best mulig måte både for barna og hverandre, den som sitter igjen med huset må selvfølgelig ha barna mest så den forelderen får den økonomiske støtten det er mulig å få. Dere kan jo fint lage en avtale med at f.eks barna er hos mamma 63%, men får lov å besøke pappa når de vil selv om de egentlig er hos mamma.

Da kan du sitte med huset. Ved samlivsbrudd er bankene veldig greie altså, de vil helt sikkert i en overgangsperiode tilby avdragsfrihet så du bare betaler renter, evt renter pluss et bittelite avdrag. Da trenger du ikke ut med mer enn 5-6.000 i måneden og det er lang billigere enn å leie.

Samtidig vil du ha krav på en ekstra barnetrygd, støtte til barnepass (nav betaler ca 60% av barnehage og sfo-regningen), pluss at du får litt gradert overgangsstønad.

Siden du da evt sitter med huset og vi tjene verdistigningen på det kan dere f.eks avtale at far skal slippe bidrag.

Om 5 år er kanskje boligmarkedet bedre så du får solgt, eller du har funnet en ny partner som vil kjøpe seg inn.

Da søstere min ble alene ble hun igjen i huset mens far flyttet ut, de hadde da barna 60/40. Siden de hadde veldig mye gjeld i forhold til hennes inntekt delte de boliglånet i to, den ene deles hadde hun avdragsfrihet på og den andre delen betalte hun litt avdrag på. Hun klarte seg greit. 3 år senere fant hun sin nye mann, og et år etter det flyttet han inn og de kunne refinansiere.

Anonymkode: 0720b...2f3

Skrevet

Det er vel mannen, som er student, som kommet til å slite økonomisk.. 

Anonymkode: a65da...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...