Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #51 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det fremkommer ingen plass i HI sitt hovedinnlegg eller svar at hun mangler stå på-vilje eller initiativ. For å kunne kjøpe brukte ting, lage mat fra bunn, studere eller jobbe trenger man ikke å ha perfekt helse. Anonymkode: f95c6...124 Men for å ha overskudd og energi må man i det minste være frisk og ha gode verdier i bunn. Å bli mamma er så mye mer enn å ha seng, vogn og klær klart. Anonymkode: 9c0a2...0c0
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #52 Skrevet 9. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men for å ha overskudd og energi må man i det minste være frisk og ha gode verdier i bunn. Å bli mamma er så mye mer enn å ha seng, vogn og klær klart. Anonymkode: 9c0a2...0c0 Hva er "gode verdier" for deg som du mener at HI ikke har? Man kan ha hatt trøblete oppvekst og vanskeligheter, men likevel ha gode verdier. Jeg er ikke frisk, ikke på langt nær (alvorlig kronisk sykdom). Jeg finner likevel overskudd til både jobb, barna mine, mannen og hobbyer. Nei, man trenger ikke å være 100 % frisk for å være en god mor eller oppnå noe her i livet. Selvfølgelig er det å bli mamma mye mer, enn å ha materielle ting, men nå var det materielle ting vi diskuterte, siden du påpekte at HI med sin økonomi vil få store problemer med å skaffe mat på bordet til barnet. Anonymkode: f95c6...124
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #53 Skrevet 9. august 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men faren din greide ikke å ta vare på deg som nesten blind, men som helt blind tar han fint vare på lillebroren din. Hmmm. Noe skurrer her. Håper du får det til, men du har dessverre alle odds mot deg. Og ta virkelig imot all hjelp barnevernet kan og vil gi deg. Anonymkode: f8beb...d20 Nå er han ikke lene Det var han med meg, og min andre lillebror. Anonymkode: 615f9...6c4
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #54 Skrevet 9. august 2017 http://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2014/04/Saa-mye-koster-barna-deg Anonymkode: c1d1a...29c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #55 Skrevet 9. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2014/04/Saa-mye-koster-barna-deg Anonymkode: c1d1a...29c Men nå forutsetter denne kalkulatoren at man kjøper alt nytt - vogn, seng, stellebord, og at man bruker mye unødvendig. De fleste bruker ikke alle varene som utgjør grunnlaget i kalkulatoren. http://www.klikk.no/foreldre/baby/14-ting-du-ikke-trenger-til-babyen-2366197 Anonymkode: f95c6...124
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #56 Skrevet 9. august 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå forutsetter denne kalkulatoren at man kjøper alt nytt - vogn, seng, stellebord, og at man bruker mye unødvendig. De fleste bruker ikke alle varene som utgjør grunnlaget i kalkulatoren. http://www.klikk.no/foreldre/baby/14-ting-du-ikke-trenger-til-babyen-2366197 Anonymkode: f95c6...124 Barnevogn og stellebord er jo en forsvinnende liten utgift når man tenker på hva et barn koster frem til de er 18, det blir dyrere jo eldre de blir og det må faktisk HI tenke på allerede nå. Barnehage må hun jo også ha, hvis hun skal studere det er ikke engang tatt med i budsjettet ... Anonymkode: c1d1a...29c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #57 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Barnevogn og stellebord er jo en forsvinnende liten utgift når man tenker på hva et barn koster frem til de er 18, det blir dyrere jo eldre de blir og det må faktisk HI tenke på allerede nå. Barnehage må hun jo også ha, hvis hun skal studere det er ikke engang tatt med i budsjettet ... Anonymkode: c1d1a...29c Og går ungen på vgs må foreldrene betale til de er ferdige med den(19år) Anonymkode: 15902...b5c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #58 Skrevet 9. august 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnevogn og stellebord er jo en forsvinnende liten utgift når man tenker på hva et barn koster frem til de er 18, det blir dyrere jo eldre de blir og det må faktisk HI tenke på allerede nå. Barnehage må hun jo også ha, hvis hun skal studere det er ikke engang tatt med i budsjettet ... Anonymkode: c1d1a...29c Nå har HI ikke tenkt å være arbeidsledig til barnet er 18... Anonymkode: f95c6...124
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #59 Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Fy faen så frekke mange av dere her er. Jeg kom hit for råd og tips, fordi jeg trodde dere var voksne damer som visste mer enn å sitte her å rakke ned på meg som kommende mor. Hva faen veit dere om åssen jeg er som mor? Nada!!! Penger er ikke alt et barn trenger, jeg klarer da skaffe ting til babyen min uten nav. Jeg skammer meg på deres vegne i forumet her, som kan sitte å rakke ned på meg i en allerede så sårbar situasjon. Dere er noen forbanna nett troll! Selvom forholdet er nytt, så betyr ikke det at vi nylig har blitt kjent. Vi har kjent hverandre siden barneskolen. Jeg har så utrolig mye å tilby mitt barn. Mer enn dere idiotiske individer man fint kunne klart seg uten her i verden. Ja, jeg reagerer kanskje sterkt. Men det skal jeg fortelle deg at det hadde du også gjort om du fikk så mye dritt slengt i trynet. Jeg forstår ikke hvordan dere som mødre, og mennesker kan være så forferdelig stygge mot andre med mennesker? Jeg skulle virkelig ønske noen av dere kunne kommet oppi ansiktet mitt, og sett meg inn i øynene, med barna deres ved siden av, og sagt det samme. Jeg skammer meg over dere, virkelig. Imotsetning til dere, så skal jeg vise mine barn hva sympati, empati, medfølelse og kjærlighet er. Det klarer garantert ikke dere som ikke eier snev av det selv. Jeg har hatt en trøblete fortid, men jeg har vært i behandling, jeg har vokst og tror dere virkelig jeg er dum nok til å falle tilbake der jeg var? Aldri om jeg hadde blitt rik på det engang. Jeg skal sørge for at mitt barn får den beste og tryggeste oppveksten, fordi jeg har et bredt nettverk med støtte. Mormor til barnet støtter 100%, morfar støtter 100%, farmor og farfar støtter 100%, mine tanter og onkler støtter 100%, mine venner støtter meg 100%, og min fantastiske bestemor, kommende oldemor støtter 100%. Penger er ikke alt her i verden. Og ja, jeg er over abort grensen, plager det deg at jeg som et eget individ som står for egne valg, gjør akkurat det samme som du har gjort, nemlig å beholde det som er et verdig liv? Jeg er tom for ord, virkelig. Anonymkode: 615f9...6c4 Du må være mer ydmyk når du møter barnevernet enn i dette innlegget. Vi vet ikke hvordan du blir som mor, men det gjør ikke du heller, ennå. For barnets skyld må du få livet ditt ennå mer på plass. Du har klart å kutte ut rus, og det er positivt. Ta imot all hjelp og veiledning du kan få (husk at foreldrene dine ikke har vært de beste rollemodellene) Det er mulig du er et nettroll, men jeg velger å svare som om du ikke er det. Anonymkode: 24ce0...b7e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #60 Skrevet 9. august 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har HI ikke tenkt å være arbeidsledig til barnet er 18... Anonymkode: f95c6...124 Vi får ikke håpe det. Men først videregående 3 år etterfulgt av 3 år på universitet/høyskole. Da er barnet allerede 7 år... Anonymkode: c1d1a...29c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #61 Skrevet 9. august 2017 Jeg har ikke lest alle svarene dine, men jeg leste frem til du svarte på nytt. Jeg forstår at du blir irritert på svarene du fikk til da, og jeg forstår at du tror du kan gi dette barnet alt her i verden, og det kan du nok. Men du er 19 år! Du vet virkelig ingenting om hvordan dette kommer til å utarte seg. Du har en kjempestor bagasje, som tar mer enn 2 år å bearbeide. Du er i et splitter nytt forhold, og selvom dere har kjent hverandre siden barneskolen så har dere ikke delt hverdagen sammen så veldig lenge. Jeg fikk barn da jeg var 19. Har en grei bagasje, men ikke så eskalerende som din. Jeg trodde jeg kunne alt! alle som prøvde å si noe visste ikke hva de snakket om! Nå sitter jeg her, 32 år gammel, vennene mine har reist verden rundt og opplevd alt! Jeg? Jeg har en datter som begynner på ungdomsskolen neste uke. Tro det eller ei, jeg kunne ingenting da jeg var 19! Selvom jeg trodde jeg hadde alt på stell! Det er så mye mer til det å få barn enn å bare få en liten baby! Den krever deg 24/7, hele tiden. Og det stopper ikke! Den vil alltid kreve deg, og du må være der, hver eneste gang. Nå har jeg klart meg fint. Jeg eide hus og bil og hadde jobb da jeg fikk datteren min. Så ble jeg kvitt han jeg fikk barn med og fant en mann som var bra for meg. Men veien hit har ikke vært enkel! Ta til deg rådene, ta kontakt med barnevernet, snakk med de, vær ærlig og si at du kan tenke deg litt veiledning. Ingen tar fra deg barnet fordi du ønsker hjelp. Men det er noe i det at man kanskje bør lytte litt til de som har vært ute en vinternatt før... Gratulerer med graviditeten, ønsker deg alt godt! Anonymkode: 654c5...025
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #62 Skrevet 9. august 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må være mer ydmyk når du møter barnevernet enn i dette innlegget. Vi vet ikke hvordan du blir som mor, men det gjør ikke du heller, ennå. For barnets skyld må du få livet ditt ennå mer på plass. Du har klart å kutte ut rus, og det er positivt. Ta imot all hjelp og veiledning du kan få (husk at foreldrene dine ikke har vært de beste rollemodellene) Det er mulig du er et nettroll, men jeg velger å svare som om du ikke er det. Anonymkode: 24ce0...b7e Jeg tviler på at saksbehandleren i barnevernet vil kalle henne idiotisk og alle de andre ordene som sug lut har kalt henne for. Hun har svart saklig på andre innlegg, der folk rettet kritisk blikk mot hennes situasjon, men svarte saklig. Man kan ikke forvente et saklig svar hvis man selv er usaklig. Anonymkode: f95c6...124
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #63 Skrevet 9. august 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Fy faen så frekke mange av dere her er. Jeg kom hit for råd og tips, fordi jeg trodde dere var voksne damer som visste mer enn å sitte her å rakke ned på meg som kommende mor. Hva faen veit dere om åssen jeg er som mor? Nada!!! Penger er ikke alt et barn trenger, jeg klarer da skaffe ting til babyen min uten nav. Jeg skammer meg på deres vegne i forumet her, som kan sitte å rakke ned på meg i en allerede så sårbar situasjon. Dere er noen forbanna nett troll! Selvom forholdet er nytt, så betyr ikke det at vi nylig har blitt kjent. Vi har kjent hverandre siden barneskolen. Jeg har så utrolig mye å tilby mitt barn. Mer enn dere idiotiske individer man fint kunne klart seg uten her i verden. Ja, jeg reagerer kanskje sterkt. Men det skal jeg fortelle deg at det hadde du også gjort om du fikk så mye dritt slengt i trynet. Jeg forstår ikke hvordan dere som mødre, og mennesker kan være så forferdelig stygge mot andre med mennesker? Jeg skulle virkelig ønske noen av dere kunne kommet oppi ansiktet mitt, og sett meg inn i øynene, med barna deres ved siden av, og sagt det samme. Jeg skammer meg over dere, virkelig. Imotsetning til dere, så skal jeg vise mine barn hva sympati, empati, medfølelse og kjærlighet er. Det klarer garantert ikke dere som ikke eier snev av det selv. Jeg har hatt en trøblete fortid, men jeg har vært i behandling, jeg har vokst og tror dere virkelig jeg er dum nok til å falle tilbake der jeg var? Aldri om jeg hadde blitt rik på det engang. Jeg skal sørge for at mitt barn får den beste og tryggeste oppveksten, fordi jeg har et bredt nettverk med støtte. Mormor til barnet støtter 100%, morfar støtter 100%, farmor og farfar støtter 100%, mine tanter og onkler støtter 100%, mine venner støtter meg 100%, og min fantastiske bestemor, kommende oldemor støtter 100%. Penger er ikke alt her i verden. Og ja, jeg er over abort grensen, plager det deg at jeg som et eget individ som står for egne valg, gjør akkurat det samme som du har gjort, nemlig å beholde det som er et verdig liv? Jeg er tom for ord, virkelig. Anonymkode: 615f9...6c4 Det er mange risikofaktorer for barnet i din situasjon. Din alder, økonomisk, utdanning, ferskt forhold, din oppvekst, angst, rus, alkohol++. På tross av dette er det din manglende evne til å reflektere over dette som bekymrer meg. Det at du gleder deg til babyen kommer er kjempefint! Det at du vet hva det krever å være mamma er tull. Det er det ingen som vet før man faktisk er det! De følelsene man aldri før har kjent på trenger man noen "verktøy" for å håndtere. Å helt ærlig lurer jeg på om du klarer å håndtere det. Hva med barselgruppe, foreldremøte, foreldresamtaler, avslutninger osv. Det er såååå mye som kreves. Kanskje vokser du med oppgaven, kanskje blir det for mye for det. Å rakke ned på deg er ikke noe jeg ønsker å gjøre mot deg. Men å realitetsorientere deg litt tror jeg er viktig. Jeg synes du bør ta kontakt med bv med det samme. Du kan kanskje lufte det for jordmor først slik at hun tar kontakt på dine vegne. Det å si at "dette var i min fortid, og alt er helt annerledes nå" er det ingen som kjøper. Fortiden er med på å forme oss som mennesker. Akkurat slik som din oppvekst har ført til at du har angst. Det kan være mye som ligger latent i deg når du nå blir mamma. Noe slår kanskje ut positivt, noe negativt. Det du trenger å forstå er at utfordringer kommer! Det er ikke en dans på roser å være mor. Søk veiledning hos lege eller jordmor. Anonymkode: 6a545...30b
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #64 Skrevet 9. august 2017 Alle 19-åringer er verdensmester og vet best selv, det vet alle som har vært 19 år selv. Problemet er bare at når man blir voksen innser man hvor feil man tok.... Jeg kaller deg ikke idiot, for det tror jeg ikke du er, men du er en ganske typisk 19-åring Det går nok bra likevel, mange 19-åringer har fått barn, og det går som regel bra. Men jeg har enda ikke møtt en kvinne som fikk barn så tidlig som ikke har sagt at hun skulle ønske hun hadde ventet til hun ble litt eldre... Det er noe du skal ta til deg. Det høres det ut som du gjør også, at du er villig til å ta imot veiledning og hjelp er bra, for det kommer du til å trenge. Anonymkode: 63024...7d3
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #65 Skrevet 9. august 2017 Fikk litt vondt når jeg leste innlegget ditt, for jeg visste at her ville du få mange krasse og slemme kommentarer som du sikker aldri i verden hadde trodd skulle komme. Men dette er et forum full av fordommer og ofte fullstendig uten folkeskikk! Såklart hadde de ikke stått og sagt det til deg rett i ansiktet. Jeg synes du virker veldig moden, og tror bare du vil modnes mer ved å få barnet. Mange som har trøblete barndom kan vokse opp lenge før sine jevnaldrende gjør det. Mange blir som du sier veldig bevisste på hva som IKKE skal gjøres. Og du vet godt hva et barn trenger, at det ført og fremst er kjærlighet. Du vet hva det vil si å ikke ha det. Du har skjønt noe mange her inne ikke helt har forstått. Vi har ikke mye penger. Men barna har mer enn de trenger, alt de har fått i gaver, arvet osv. Alt annet kjøpes brukt. All mat lages selv, vi har et lavt matbudsjett. Vi har lite penger fordi jeg velger å være hjemme med barna, og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte bare for å kunne kjøpe flere ting. Vi er opptatt av tilkytningomsorg, og er en sterkt knyttet familie. Jeg vet nemlig også hva det vil si å stå alene som barn, og hvilken retning det kan ta et menneske. Å få barn var for meg det som åpnet hele hjertet mitt, som fikk meg til å se klarere enn noensinne. Det eneste jeg vil advare mot, er at det kan være veldig utmattende. Barn er forskjellige. Det er ikke alltid bare å gi ungen til bestemor, noen babyer kan henge helt fast på deg. Så selv om mange rundt deg vil støtte deg, så er det alltid, uansett, først og fremst du som får den store byrden. Jeg har hatt to helt forskjellige barn, andremann var helt klistret på meg. Det er ikke så mange forberedt på. Men utmattende er det uansett om man er 19 eller 30. Jeg tror på deg!:) Anonymkode: acd1a...4c6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #66 Skrevet 9. august 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi, hvordan i all verden visste de det? Hvor bor du? Anonymkode: 02446...eb0 Bodde i Bergen kommune den gangen. På ultralyd så fant de noe galt med meg å spurte da mange spørsmål om jeg hadde prøvd stoff å eventuelt delt sprøyte.Da sa jeg at jeg hadde vært sammen med en som var narkoman. Når jeg skulle reise hjem fra barselavdelingen så var de bekymret for barnet ettersom jeg hadde nevnt det med narkoman så de sendte bekymringsmelding. Anonymkode: 4a095...163
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #67 Skrevet 9. august 2017 Vært inne på DIB i åresvis og her inne vil du få "jeg vet alt selvom jeg ikke kjenner deg" svar og mange antar det og det uten å ha peiling. I gamle dager var det vanlig å få barn i ung alder, en kan være like god mor i 17 års alderen som en i 40 års alderen. Ikke hør på skrike koret her inne, det du kan vurdere er: la fortid være fortid, lukk den døren nå og fokuser kun framover. Hva du har opplevd i oppveksten eller hva du har gjort prøvd for to år siden har ingenting å gjøre med din framtid. Usikkerhet og angst kan du jobbe med å få vekk,det står på deg. Du må bestemme det for dypt i sjelen å være din egen styrke fra nå av. Ikke hente styrke fra familie, venner eller kjæreste. Men fra deg selv. Alt kan læres om en er villig til å jobbe for det. Du kan dette du ! For seg selv og for barnet ditt. Det er ikke et alternativ å se seg tilbake. Med den tankegangen kan du skape din egen fremtid. Om ikke du har jobb nå eller utdannelse så er det ikke verdens undergang, du er bare 17. Hva med å ta opp skolegangen når barnet er 1 år, det er klokt å planlegge framover nå. Ikke la fortiden ødelegge din fremtid. Ta kontakt med barnevernet for å informere de om graviditeten, hvorfor skal hun gjøre det. For noe tull, er som å invitere til trøbbel. Barnevernet skal inn i bildet hos de som har feilet og trenger hjelp. Jenta er gravid, dere dømmer en som ikke er mor enda. Vi vet ingenting om hun vil trenge hjelp eller ikke senere. Helt idiotisk å dømme en kun pga risiko faktorer i forstiden. Hvorfor ? Jo for det er fortid, finnes utallige eksempler på at folk klarer å snu livet sitt i 180 grader av en så stor begivenhet som å bli mamma. Hun her har allrede klart det for 2 år siden og det UTEN motivasjon av mors rollen. Jeg har tro på deg ! Du er sterk, du klarer dette, du VET du klarer å være en god mor. Så bare gå bli det utdanning, jobb og stabil inntekt det fixer du med samme viljestyrke du brukte når du valgte å slutte med usunne valg for to år siden. Din fortid definere ikke deg som person om du tar et valg å ikke la den gjøre det. Snakke med barnevernet vil bare fortelle de at trenger hjelp. Fordi når du VET du klarer morsrollen, du vet du kan ta utdanning og få jobb så er det ingen nødvendighet å informere den ene eller den andre. Nav snakker du med etter at barnet er født. Hvorfor skulle de trenge å vite at du er gravid? Ro dere ned dere andre her, hærlighet snakk om å male ting svart uten grunnlag. Hilsen 3 barna mamma, fikk første når jeg var 21 og kunne gjort like bra jobb når jeg var 17. Sånn opp med hodet jenta, om barnevernet tar kontakt med deg senere så er det ingenting å være redd for. Du bare viser hvor flink mamma du er 😊 Snakk om framtiden og ikke fortiden ! Anonymkode: 45b8b...1c6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #68 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vært inne på DIB i åresvis og her inne vil du få "jeg vet alt selvom jeg ikke kjenner deg" svar og mange antar det og det uten å ha peiling. I gamle dager var det vanlig å få barn i ung alder, en kan være like god mor i 17 års alderen som en i 40 års alderen. Ikke hør på skrike koret her inne, det du kan vurdere er: la fortid være fortid, lukk den døren nå og fokuser kun framover. Hva du har opplevd i oppveksten eller hva du har gjort prøvd for to år siden har ingenting å gjøre med din framtid. Usikkerhet og angst kan du jobbe med å få vekk,det står på deg. Du må bestemme det for dypt i sjelen å være din egen styrke fra nå av. Ikke hente styrke fra familie, venner eller kjæreste. Men fra deg selv. Alt kan læres om en er villig til å jobbe for det. Du kan dette du ! For seg selv og for barnet ditt. Det er ikke et alternativ å se seg tilbake. Med den tankegangen kan du skape din egen fremtid. Om ikke du har jobb nå eller utdannelse så er det ikke verdens undergang, du er bare 17. Hva med å ta opp skolegangen når barnet er 1 år, det er klokt å planlegge framover nå. Ikke la fortiden ødelegge din fremtid. Ta kontakt med barnevernet for å informere de om graviditeten, hvorfor skal hun gjøre det. For noe tull, er som å invitere til trøbbel. Barnevernet skal inn i bildet hos de som har feilet og trenger hjelp. Jenta er gravid, dere dømmer en som ikke er mor enda. Vi vet ingenting om hun vil trenge hjelp eller ikke senere. Helt idiotisk å dømme en kun pga risiko faktorer i forstiden. Hvorfor ? Jo for det er fortid, finnes utallige eksempler på at folk klarer å snu livet sitt i 180 grader av en så stor begivenhet som å bli mamma. Hun her har allrede klart det for 2 år siden og det UTEN motivasjon av mors rollen. Jeg har tro på deg ! Du er sterk, du klarer dette, du VET du klarer å være en god mor. Så bare gå bli det utdanning, jobb og stabil inntekt det fixer du med samme viljestyrke du brukte når du valgte å slutte med usunne valg for to år siden. Din fortid definere ikke deg som person om du tar et valg å ikke la den gjøre det. Snakke med barnevernet vil bare fortelle de at trenger hjelp. Fordi når du VET du klarer morsrollen, du vet du kan ta utdanning og få jobb så er det ingen nødvendighet å informere den ene eller den andre. Nav snakker du med etter at barnet er født. Hvorfor skulle de trenge å vite at du er gravid? Ro dere ned dere andre her, hærlighet snakk om å male ting svart uten grunnlag. Hilsen 3 barna mamma, fikk første når jeg var 21 og kunne gjort like bra jobb når jeg var 17. Sånn opp med hodet jenta, om barnevernet tar kontakt med deg senere så er det ingenting å være redd for. Du bare viser hvor flink mamma du er 😊 Snakk om framtiden og ikke fortiden ! Anonymkode: 45b8b...1c6 Veldig dårlig råd å si at hun ikke skal fortelle Nav at hun er gravid. Hun trenger å planlegge fremtiden sin, hun trenger hjelp av Nav, da er det i hennes interesse å være åpen med Nav, både for å planlegge fremtidig skolegang og mtp. hennes økonomi siden hun lever på livsopphold, dvs. sosialkontorets minstesats. Hi, opplys Nav at du er gravid neste gang du skal snakke med dem! Anonymkode: 74bca...7f9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #69 Skrevet 9. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev:Veldig dårlig råd å si at hun ikke skal fortelle Nav at hun er gravid. Hun trenger å planlegge fremtiden sin, hun trenger hjelp av Nav, da er det i hennes interesse å være åpen med Nav, både for å planlegge fremtidig skolegang og mtp. hennes økonomi siden hun lever på livsopphold, dvs. sosialkontorets minstesats. Hi, opplys Nav at du er gravid neste gang du skal snakke med dem! Anonymkode: 74bca...7f9 Trenger hun NAV for å planlegge fremtidig skolegang imens hun er gravid, det holder vel etter at barnet er født. Har vel krav på lånekasse stønad i så ung alder, hva har NAV med dette å gjøre da. Eventuellt kan kjæresten ta ekstra jobb for å hjelpe til når barnet er under 1 år og så hun starte på skolen etter det. Anonymkode: 45b8b...1c6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #70 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger hun NAV for å planlegge fremtidig skolegang imens hun er gravid, det holder vel etter at barnet er født. Har vel krav på lånekasse stønad i så ung alder, hva har NAV med dette å gjøre da. Eventuellt kan kjæresten ta ekstra jobb for å hjelpe til når barnet er under 1 år og så hun starte på skolen etter det. Anonymkode: 45b8b...1c6 Hun har ikke enda tatt videregående, hun kan ha rettigheter til å få dekket dette, men utdanning må planlegges, og da må Nav vite om at hun er gravid. Hun lever på sosialkontorets minstesats som er livsopphold. Hun vil ha krav på litt høyere sats når hun får barn, det bør søkes på slik at papirene er i orden til hun føder. I tillegg stilles det mange steder krav til unge om aktivitet også for å få livsgrunnlag, og slik aktivitet må da tilpasses - enda en grunn til at Nav bør få vite at hun er gravid. Anonymkode: 74bca...7f9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #71 Skrevet 9. august 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Fy faen så frekke mange av dere her er. Jeg kom hit for råd og tips, fordi jeg trodde dere var voksne damer som visste mer enn å sitte her å rakke ned på meg som kommende mor. Hva faen veit dere om åssen jeg er som mor? Nada!!! Penger er ikke alt et barn trenger, jeg klarer da skaffe ting til babyen min uten nav. Jeg skammer meg på deres vegne i forumet her, som kan sitte å rakke ned på meg i en allerede så sårbar situasjon. Dere er noen forbanna nett troll! Selvom forholdet er nytt, så betyr ikke det at vi nylig har blitt kjent. Vi har kjent hverandre siden barneskolen. Jeg har så utrolig mye å tilby mitt barn. Mer enn dere idiotiske individer man fint kunne klart seg uten her i verden. Ja, jeg reagerer kanskje sterkt. Men det skal jeg fortelle deg at det hadde du også gjort om du fikk så mye dritt slengt i trynet. Jeg forstår ikke hvordan dere som mødre, og mennesker kan være så forferdelig stygge mot andre med mennesker? Jeg skulle virkelig ønske noen av dere kunne kommet oppi ansiktet mitt, og sett meg inn i øynene, med barna deres ved siden av, og sagt det samme. Jeg skammer meg over dere, virkelig. Imotsetning til dere, så skal jeg vise mine barn hva sympati, empati, medfølelse og kjærlighet er. Det klarer garantert ikke dere som ikke eier snev av det selv. Jeg har hatt en trøblete fortid, men jeg har vært i behandling, jeg har vokst og tror dere virkelig jeg er dum nok til å falle tilbake der jeg var? Aldri om jeg hadde blitt rik på det engang. Jeg skal sørge for at mitt barn får den beste og tryggeste oppveksten, fordi jeg har et bredt nettverk med støtte. Mormor til barnet støtter 100%, morfar støtter 100%, farmor og farfar støtter 100%, mine tanter og onkler støtter 100%, mine venner støtter meg 100%, og min fantastiske bestemor, kommende oldemor støtter 100%. Penger er ikke alt her i verden. Og ja, jeg er over abort grensen, plager det deg at jeg som et eget individ som står for egne valg, gjør akkurat det samme som du har gjort, nemlig å beholde det som er et verdig liv? Jeg er tom for ord, virkelig. Anonymkode: 615f9...6c4 Dersom du lever av sosialstønad er realiteten at du IKKE klarer å forsørge ditt eget barn. NAV må inn i bildet. Det er ingen krise, men du kan ikke late som at det ikke er sant! Når du blir så innmari følelsesaktivert over at folk faktisk kaller en spade for en spade og går i forsvar blir jeg litt bekymret. Situasjonen din er selvfølgelig IKKE gunstig. Hvorfor skal vi sitte her og applaudere for en tenåring med tildligere rusproblemer som er blitt gravid uten utdanning eller inntekt? Du kan absolutt bli en god mor, men da må du faktisk ta innover deg fakta og hele situasjonen. Å ta kontakt med barnevernet eller helsesøster og si at du lurer på om det er mulig å få noe kurs/veiledning siden du har hatt en turbulent oppvekst er vel innafor? Barnevernet er der for BARNET. Ikke deg. Du har ikke rett på ditt eget barn. Du har plikt til å ta vare på det og alltid handle utifra barnets beste. Det vil si at du må ta vanskelige valg der du selv kanskje blir sårbar eller nedprioritert, men i lengden vinner barnet ditt på det. Dessuten er det en barnefar i bildet, har barnevernet noe grunn til å tenke at han ikke er egnet som far? Anonymkode: 8b015...3b8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #72 Skrevet 9. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom du lever av sosialstønad er realiteten at du IKKE klarer å forsørge ditt eget barn. NAV må inn i bildet. Det er ingen krise, men du kan ikke late som at det ikke er sant! Når du blir så innmari følelsesaktivert over at folk faktisk kaller en spade for en spade og går i forsvar blir jeg litt bekymret. Situasjonen din er selvfølgelig IKKE gunstig. Hvorfor skal vi sitte her og applaudere for en tenåring med tildligere rusproblemer som er blitt gravid uten utdanning eller inntekt? Du kan absolutt bli en god mor, men da må du faktisk ta innover deg fakta og hele situasjonen. Å ta kontakt med barnevernet eller helsesøster og si at du lurer på om det er mulig å få noe kurs/veiledning siden du har hatt en turbulent oppvekst er vel innafor? Barnevernet er der for BARNET. Ikke deg. Du har ikke rett på ditt eget barn. Du har plikt til å ta vare på det og alltid handle utifra barnets beste. Det vil si at du må ta vanskelige valg der du selv kanskje blir sårbar eller nedprioritert, men i lengden vinner barnet ditt på det. Dessuten er det en barnefar i bildet, har barnevernet noe grunn til å tenke at han ikke er egnet som far? Anonymkode: 8b015...3b8 Det første året trenger ikke å være dyrt, seng, vogn, klær an kjøpes brukt eller gratis av slektninger (Arve). Mat det første året koster ikke mange kronene, bleier blir en kostnad men nå skriver hun at de har stort nettverk som kan trå til. Hva har skjedd de siste årene, en er ikke automatisk dårlig mor i en alder av 17, at hun skal trenge støtte fra helsestasjon/barnevern/nav er tullprat. Det vet vi ingenting om, min datter som nå er 18 ville blitt bedre mor nå er et par av mine 38 år gamle venninner. Det finnes masse informasjon tilgjengelig på bibliotek/Internett der en kan lese om alt ifra basis behov til barnets psykologiske behov. Selvstendighet DIB skrikekor, selvstendighet... du klarer fint oppgaven HI om du setter deg i selen nå og leser alt du kommer over. Med din oppvekst må du nå sette deg grundig inn i barnets behov, og snu trenden etter dine foreldre. Ikke hør på disse hysteriske her inne som kommer med "gode råd". Ikke sikkert de er så gode, de vil styre deg i retningen "vis barnevernet/helsesøster at du søker hjelp". Sannheten er at da vil du risikere å bli stemplet som bekymrings tilfelle og det kan ende dårlig. Du vil bli god mor, kunnskap et makt. Så bruker du kunnskapen til å skape en flott fremtid for dere. Anonymkode: 45b8b...1c6
Hjertefru Skrevet 9. august 2017 #73 Skrevet 9. august 2017 Jeg og reagerer på et par av svarene her inne. Skjønner godt at du eksploderer!! Snakk om å dømme folk man ikke kjenner! Men etter en tid her inne er jeg ikke overrasket.....tror du vil finne mye mer positivitet og backup IRL hi. Du vet jo selv så inderlig godt at du har et par ting i bagasjen som kan føre til at du kommer under radaren; økonomi, tidligere rusmisbruk og psykiske problemer. Det viktige nå er å være skjerpet, og sørge for at den gode utviklingen du er inne i fortsetter. Du må ikke la fortiden definere deg, du er fullt i stand til å forme fremtiden din selv, uansett hva et par brukere her måtte synse. Det trenger ikke være sant at et barn blir en slik belastning at du får problemer igjen, det er nok av eksempler på at når man får dette enorme ansvaret får man noen ekstra gir og "stepper opp" for situasjonen. Et barn får fokus til å endre seg dramatisk... for noen er dette positivt, for andre ikke. Du formulerer deg bra og du høres sterk ut. Du bør ikke skjule graviditeten og fortiden din, vær ærlig! Det tjener du på. Hadde kanskje ikke gått til bv i din situasjon, kommer de på banen så kommer de på banen. Men vær ærlig overfor nav, lege, helsesøster. Og vær litt ydmyk. Det gjelder ikke minst hvis barnevernet skulle komme på banen. Gled deg over å være gravid, gratulerer!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #74 Skrevet 9. august 2017 22 minutter siden, Hjertefru skrev: Jeg og reagerer på et par av svarene her inne. Skjønner godt at du eksploderer!! Snakk om å dømme folk man ikke kjenner! Men etter en tid her inne er jeg ikke overrasket.....tror du vil finne mye mer positivitet og backup IRL hi. Du vet jo selv så inderlig godt at du har et par ting i bagasjen som kan føre til at du kommer under radaren; økonomi, tidligere rusmisbruk og psykiske problemer. Det viktige nå er å være skjerpet, og sørge for at den gode utviklingen du er inne i fortsetter. Du må ikke la fortiden definere deg, du er fullt i stand til å forme fremtiden din selv, uansett hva et par brukere her måtte synse. Det trenger ikke være sant at et barn blir en slik belastning at du får problemer igjen, det er nok av eksempler på at når man får dette enorme ansvaret får man noen ekstra gir og "stepper opp" for situasjonen. Et barn får fokus til å endre seg dramatisk... for noen er dette positivt, for andre ikke. Du formulerer deg bra og du høres sterk ut. Du bør ikke skjule graviditeten og fortiden din, vær ærlig! Det tjener du på. Hadde kanskje ikke gått til bv i din situasjon, kommer de på banen så kommer de på banen. Men vær ærlig overfor nav, lege, helsesøster. Og vær litt ydmyk. Det gjelder ikke minst hvis barnevernet skulle komme på banen. Gled deg over å være gravid, gratulerer! Mente ikke at hun skal skjule graviditeten mer å bare svare om hun blir spurt. Unødvendig å informere offentlige etater på eget initiativ. Ville bare oppklare mitt tidligere svar 😊 Anonymkode: 45b8b...1c6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2017 #75 Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dersom du lever av sosialstønad er realiteten at du IKKE klarer å forsørge ditt eget barn. NAV må inn i bildet. Det er ingen krise, men du kan ikke late som at det ikke er sant! Når du blir så innmari følelsesaktivert over at folk faktisk kaller en spade for en spade og går i forsvar blir jeg litt bekymret. Situasjonen din er selvfølgelig IKKE gunstig. Hvorfor skal vi sitte her og applaudere for en tenåring med tildligere rusproblemer som er blitt gravid uten utdanning eller inntekt? Du kan absolutt bli en god mor, men da må du faktisk ta innover deg fakta og hele situasjonen. Å ta kontakt med barnevernet eller helsesøster og si at du lurer på om det er mulig å få noe kurs/veiledning siden du har hatt en turbulent oppvekst er vel innafor? Barnevernet er der for BARNET. Ikke deg. Du har ikke rett på ditt eget barn. Du har plikt til å ta vare på det og alltid handle utifra barnets beste. Det vil si at du må ta vanskelige valg der du selv kanskje blir sårbar eller nedprioritert, men i lengden vinner barnet ditt på det. Dessuten er det en barnefar i bildet, har barnevernet noe grunn til å tenke at han ikke er egnet som far? Anonymkode: 8b015...3b8 Bekymret fordi hun blir irritert over ignorante, ovenifra ned innlegg fra ei som krise maksimerer totalt uten grunnlag ? Syns hun var snill å ikke ta enda hardere i 😂 Anonymkode: 45b8b...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå