Gå til innhold

Redd for barnevernet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fy faen så frekke mange av dere her er. Jeg kom hit for råd og tips, fordi jeg trodde dere var voksne damer som visste mer enn å sitte her å rakke ned på meg som kommende mor. Hva faen veit dere om åssen jeg er som mor? Nada!!! Penger er ikke alt et barn trenger, jeg klarer da skaffe ting til babyen min uten nav. 

Jeg skammer meg på deres vegne i forumet her, som kan sitte å rakke ned på meg i en allerede så sårbar situasjon. Dere er noen forbanna nett troll! Selvom forholdet er nytt, så betyr ikke det at vi nylig har blitt kjent. Vi har kjent hverandre siden barneskolen. Jeg har så utrolig mye å tilby mitt barn. Mer enn dere idiotiske individer man fint kunne klart seg uten her i verden. Ja, jeg reagerer kanskje sterkt. Men det skal jeg fortelle deg at det hadde du også gjort om du fikk så mye dritt slengt i trynet. Jeg forstår ikke hvordan dere som mødre, og mennesker kan være så forferdelig stygge mot andre med mennesker? Jeg skulle virkelig ønske noen av dere kunne kommet oppi ansiktet mitt, og sett meg inn i øynene, med barna deres ved siden av, og sagt det samme. Jeg skammer meg over dere, virkelig. 

Imotsetning til dere, så skal jeg vise mine barn hva sympati, empati, medfølelse og kjærlighet er. Det klarer garantert ikke dere som ikke eier snev av det selv. 

Jeg har hatt en trøblete fortid, men jeg har vært i behandling, jeg har vokst og tror dere virkelig jeg er dum nok til å falle tilbake der jeg var? Aldri om jeg hadde blitt rik på det engang. Jeg skal sørge for at mitt barn får den beste og tryggeste oppveksten, fordi jeg har et bredt nettverk med støtte. Mormor til barnet støtter 100%, morfar støtter 100%, farmor og farfar støtter 100%, mine tanter og onkler støtter 100%, mine venner støtter meg 100%, og min fantastiske bestemor, kommende oldemor støtter 100%. Penger er ikke alt her i verden. Og ja, jeg er over abort grensen, plager det deg at jeg som et eget individ som står for egne valg, gjør akkurat det samme som du har gjort, nemlig å beholde det som er et verdig liv? 

Jeg er tom for ord, virkelig.

Anonymkode: 615f9...6c4

Hva vet DU SELV om hvordan du er som mor, da? Nada, der også...

Anonymkode: 31dd7...a31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet med mange jenter med lik bakgrunn som deg HI. For noen av de var barn det som skulle til for at de tok ordentlig tak i livet sitt.

Et barn skal aldri være noen "redning", bare for å ha det klinkende klart. Men likevel har jeg sett jenter på 18-19 år med en fortid innenfor barnevernsystemet, uten utdanning og nettverk, som virkelig tar seg sammen og skaper et hjem og en trygg base for seg og barnet sitt. Som jobber hardt for å klare skole, arbeid og gir det beste for barnet sitt.

Noen av dem får oppfølging av barnevernet i form av råd og veiledning, avlastning og økonomisk støtte. Til tross for en broket fortid har mange klart seg utmerket.

Jeg vil ikke anbefale barn i din situasjon, og barn er noe man ikke skal "gamble" med, men mange ville blitt overrasket over hvor godt det faktisk kan gå. 

Råd til deg HI: 

- Vær ydmyk på at du ikke kan alt eller vet alt. Jeg var selv 29 år da jeg ble mor og kunne absolutt ikke alt. Forskjellen var at jeg ikke hadde noe og bevise, noe du kanskje føler du må. 

- Ta imot hjelp og tenk på det med et åpent sinn. Barnevernet er ikke ute etter å ta barnet ditt. Det er til alles beste at barnet vokser opp i et trygt og godt hjem hos sine foreldre. 

- Sett deg klare mål for framtiden. Jobb hardt for å bryte den sosiale arven. 

Anonymkode: 3c790...638

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager er det for en kommentar? 

Anonymkode: acd1a...4c6

Skrevet

Ikke ta til deg drittslengingen. Du må gå til vanlige svangerskapskontroller og til kontroller hos helsesøster når barnet er født. Hvis alt går fint, kontakter de nok ikke barnevernet pga fortid. Du må også sende søknader til nav etterhvert for å få riktige stønader. Prøv å tenke at nå er det barnet som er det viktigste og av den grunn må du holde deg rusfri. Jobb og utdanning kan dere få selv om dere har barn.

Anonymkode: 0efd8...46a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager er det for en kommentar? 

Anonymkode: acd1a...4c6

En realistisk kommentar. 

F eks er det veldig lett å si "når jeg tar lappen skal jeg bli verdens beste sjåfør"; men de færreste blir så suverene som de tror. Å spå om framtida er verd null og nix, og påstander om at "jeg kommer til å gi mitt barn mye mer kjærlighet enn noen av dere, for det vet jeg, så det så" er jo bare produkt av egen romantisering. 

Skrevet

Uten sammenligning forøvrig, men jeg ble tidlig mor. Hadde jobb heldigvis, barnefar forlot oss. Jeg fikk et flaskebarn og uka før lønning gikk alle pengene mine til nan, bleier og våtservietter. Jeg hadde ikke råd til mat til meg selv. Jeg ante ikke hvordan dette skulle gå når ungen faktisk skulle begynne å spise vanlig mat, eller barnehage?! Selvsagt skal du være åpen med nav og helsevesen både mtp graviditet og fortid. Du kan få hjelp! 

Synes forøvrig ikke det å få barn i din situasjon nå er særlig lurt. Du føler sikkert det på et vis, men nytt forhold og din ustabilitet er ikke et godt utgangspunkt for et barn som kommer til å kreve deg med hud og hår.

Anonymkode: d2dd6...ea4

Skrevet

Nå er jo valget tatt, det er ikke tidspunktet for å si at det er for tidlig eller at det ikke er lurt å få barn nå. HI er flere uker på vei, og ønsker seg dette barnet. Selv med flere risikofaktorer kan det gå bra. Skeptikerne vet like lite om at dette ikke kommer til å funke, som de positive vet at dette helt sikkert går bra. En ung mamma med "rusk i bagasjen" trenger  ikke masse negative kommentarer om henne selv og om muligheten for en god fremtid. Hun trenger støtte, og hun trenger ryggrad til å se hvis det ikke går så bra som hun drømmer om. Å gå til barnevernet nå har ingenting for seg. Barnevernet er et barnevern, ikke et fostervern. Den eneste gangen det er aktuelt å verne et ufødt barn, er hvis mor ruser seg på en måte som påfører fosteret skade. Eller hvis hun har sykdom som gjør at den ene eller begge kan dø. 

Jeg skjønner at du blir irritert, HI, men jeg håper du lærer deg en annen måte å møte kritikere på. Det taler ikke til din fordel at du banner og påstår at andre er dårlige mennesker og dårlige foreldre fordi de er skeptiske. Lik det eller ei, men det er større sannsynlighet for at det blir vanskelig for deg og babyen enn for en nybakt mamma med færre vanskeligheter med seg inn i foreldrerollen. Det er klart du kan klare det, men det kan hende det blir større utfordringer enn du kan takle uten hjelp. Det er en grense mellom fordommer og erfaring, mellom dommedagsprofetier og realistisk skepsis. Det er opp til deg å bevise at noen fordommer står for fall, og at også unge mødre med mange vanskeligheter kan oppdra barn som klarer seg veldig bra. 

Skrevet
2 timer siden, Iiiiik skrev:

Nå er jo valget tatt, det er ikke tidspunktet for å si at det er for tidlig eller at det ikke er lurt å få barn nå. HI er flere uker på vei, og ønsker seg dette barnet. Selv med flere risikofaktorer kan det gå bra. Skeptikerne vet like lite om at dette ikke kommer til å funke, som de positive vet at dette helt sikkert går bra. En ung mamma med "rusk i bagasjen" trenger  ikke masse negative kommentarer om henne selv og om muligheten for en god fremtid. Hun trenger støtte, og hun trenger ryggrad til å se hvis det ikke går så bra som hun drømmer om. Å gå til barnevernet nå har ingenting for seg. Barnevernet er et barnevern, ikke et fostervern. Den eneste gangen det er aktuelt å verne et ufødt barn, er hvis mor ruser seg på en måte som påfører fosteret skade. Eller hvis hun har sykdom som gjør at den ene eller begge kan dø. 

Jeg skjønner at du blir irritert, HI, men jeg håper du lærer deg en annen måte å møte kritikere på. Det taler ikke til din fordel at du banner og påstår at andre er dårlige mennesker og dårlige foreldre fordi de er skeptiske. Lik det eller ei, men det er større sannsynlighet for at det blir vanskelig for deg og babyen enn for en nybakt mamma med færre vanskeligheter med seg inn i foreldrerollen. Det er klart du kan klare det, men det kan hende det blir større utfordringer enn du kan takle uten hjelp. Det er en grense mellom fordommer og erfaring, mellom dommedagsprofetier og realistisk skepsis. Det er opp til deg å bevise at noen fordommer står for fall, og at også unge mødre med mange vanskeligheter kan oppdra barn som klarer seg veldig bra. 

Hun kan enda få innvilget abort. Med hennes forutsetninger p.dd. og historie er det nok sannsynlig at hun får det også ved hurtig avgjørelse.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan enda få innvilget abort. Med hennes forutsetninger p.dd. og historie er det nok sannsynlig at hun får det også ved hurtig avgjørelse.

Men nå hopper du jo galant bukk over "dette er jo det barnet som skal gjøre oss lykkelig og vise alle hvor normal jeg er"...

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor dere trekker inn abort. Hun har da aldri nevnt at hun vurderer det. Problemstillingen er at hun er redd for barnevernet. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå hopper du jo galant bukk over "dette er jo det barnet som skal gjøre oss lykkelig og vise alle hvor normal jeg er"...

Blir dere voksne damer tilfredsstilt av å rakke ned på en ungjente?

Anonymkode: f95c6...124

Skrevet

Synes veldig mange her "maler fanden på veggen" og at mange er skikkelig stygge i sine svar. Alvorlig talt, damer!

I innlegget ditt leser jeg at du har en relativt realistisk bilde av din livssituasjon og de utfordringene som ligger foran deg. Jeg tenker at det er viktig at du kobler på barnevernet _selv_ og at du informerer NAV. Da sitter du ved rore, har kontroll og du viser at du tar ansvar for din egen situasjon. Barnevernet består ikke av mørkemenn som stjeler andres barn fordi de synes det er gøy. BVT kan bl.a. bidra med veiledning og avlastning. Det kan være nyttig når man skal bli mamma (uansett alder). 

Kjenn dine styrker, og vær bevisst på dine begrensninger. Be heller om hjelp i forkant enn å vente. 

Dette klarer du! Masse lykke til og klem til deg <3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Blir dere voksne damer tilfredsstilt av å rakke ned på en ungjente?

Hvor har jeg rakket ned på henne? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor dere trekker inn abort. Hun har da aldri nevnt at hun vurderer det. Problemstillingen er at hun er redd for barnevernet. 

De trekker det inn fordi det ville være en bedre løsning enn å bli mor uten ressurser.

Skrevet

Jeg synes faktisk at innleggene her har vært overraskende høflige til å være dib, så dette må du tåle,hi.

Det er nok ikke første eller siste gang noen kommer til å kommentere at du og kjæresten er unge, ikke utdanning, har belastet bakgrunn, ingen fast inntekt osv.

Om du går i motsvar og får full tenårings-trassanfall med en gang( slik svaret ditt viste) virker du umoden og frekk. Lær deg å svare " Jeg skjønner at mange ting virker negativt men jeg har en god fremtidsplan og skal klare dette"

Anonymkode: c6cde...60a

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes faktisk at innleggene her har vært overraskende høflige til å være dib, så dette må du tåle,hi.

Det er nok ikke første eller siste gang noen kommer til å kommentere at du og kjæresten er unge, ikke utdanning, har belastet bakgrunn, ingen fast inntekt osv.

Om du går i motsvar og får full tenårings-trassanfall med en gang( slik svaret ditt viste) virker du umoden og frekk. Lær deg å svare " Jeg skjønner at mange ting virker negativt men jeg har en god fremtidsplan og skal klare dette"

Anonymkode: c6cde...60a

Du mener at innlegget hun har svart på var høfligere enn hennes reaksjon? Snakk om å snu verden på hodet. Jeg synes det er rett og rimelig at HI tar til motmæle mot arrogante mobbere på anonymt forum. Det hadde vært veldig lett å svare henne på en høflig måte. Hun må heller ikke tåle drittslenging. Hvis det å reagere kraftig på mobbing er umodent, ja, da får jeg heller være umoden. Jeg akter ikke å ta imot dritt med smil om munnen og jatte med.

Skrevet (endret)

Du fant kjærligheten for tre måneder siden og nå er du gravid? Ja du bør bekymre deg for bv om det å bli meldt er en bekymring for deg, etter alt du skriver her. Men om du har blitt så voksen og ansvarlig som du sier så blir ikke barnet ditt tatt. Ring bv selv og informer. Så slipper du å bekymre deg og har selv kontroll på når bv finner ut av graviditeten din. Bv er ikke farlig for de som faktisk er oppegående. Men utfra svarene dine her inne å dømme virker du såpass fjern at sjansen for at du ender opp med å ha barnet ditt selv er ganske liten.

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Ingen har et ultimat perfekt liv når de får barn, og ingen her inne har rett å komme med en oppskrift på hvordan livet til HI skal være før hun får barn. Det er hennes liv og hennes valg. Norge er det beste landet å bli mor i, uansett bakgrunn. Hun har like mye rett til å få barn som alle andre. Frekke er dere! 

Stå på HI, dette kommer du til å klare! Barnevernet blir ikke automatisk koblet inn, med mindre fastlegen din eller jordmor anbefaler/insisterer på det. 

Og til dere som trekker inn abort her: SKAM DERE!!!!! En dag må dere stå til ansvar for ethvert ondt ord dere har uttalt over andre mennesker!!! Det er en Gud som ser og hører alt, og alt må vi stå til regnskap for en dag. Abort er drap, tenk å oppfordre et annet menneske til å drepe sitt ønskede ufødte barn. Dere må være onde mennesker! Det burde være straffbart! 

Anonymkode: d5e46...8a2

Skrevet
10 minutter siden, Sint naken biltyv skrev:

Du fant kjærligheten for tre måneder siden og nå er du gravid? Ja du bør bekymre deg for bv om det å bli meldt er en bekymring for deg, etter alt du skriver her. Men om du har blitt så voksen og ansvarlig som du sier så blir ikke barnet ditt tatt. Ring bv selv og informer. Så slipper du å bekymre deg og har selv kontroll på når bv finner ut av graviditeten din. Bv er ikke farlig for de som faktisk er oppegående. Men utfra svarene dine her inne å dømme virker du såpass fjern at sjansen for at du ender opp med å ha barnet ditt selv er ganske liten.

slutt å tråkke på andre! Har man ikke noe fornuftig å si, hold kjeft! 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen har et ultimat perfekt liv når de får barn, og ingen her inne har rett å komme med en oppskrift på hvordan livet til HI skal være før hun får barn. Det er hennes liv og hennes valg. Norge er det beste landet å bli mor i, uansett bakgrunn. Hun har like mye rett til å få barn som alle andre. Frekke er dere! 

Stå på HI, dette kommer du til å klare! Barnevernet blir ikke automatisk koblet inn, med mindre fastlegen din eller jordmor anbefaler/insisterer på det. 

Og til dere som trekker inn abort her: SKAM DERE!!!!! En dag må dere stå til ansvar for ethvert ondt ord dere har uttalt over andre mennesker!!! Det er en Gud som ser og hører alt, og alt må vi stå til regnskap for en dag. Abort er drap, tenk å oppfordre et annet menneske til å drepe sitt ønskede ufødte barn. Dere må være onde mennesker! Det burde være straffbart! 

Neida. Det finnes ingen Gud. Men Barnevernet finnes.

Skrevet

Jenta er jo alt over abortgrensa, så da er det jo mye hjelp i at dere dømmer henne nedenom og hjem? Ærlig talt!!!

Dette er din mulighet! Grip den! Om du tar godt vare på barnet og jobber videre med å få livet på rett vei, så kan dette bli flott. Tøft, mye jobb og vilje, men dette kan også være ditt vendepunkt. Dere har fremtiden foran dere. Ang sosial angst, selv har jeg tatt mye utdanning som privatist og gjennom nettstudier, fungerer utmerket. Pappaen er lærling og har en fin familie slik jeg leser, så dette må da veie opp mye! 

Lyke til. Ikke la andre fortelle deg hva du kan/ikke kan, gjør det i stedet! 

Anonymkode: f1087...0d0

Skrevet
På 9.8.2017 den 22.29, Anonym bruker skrev:

Må du gi deg da, det visste ikke du heller før du fikk barn! Eller jeg. Eller TS. 

Anonymkode: f1087...0d0

Skrevet
56 minutter siden, Sint naken biltyv skrev:

Og her dukket du opp igjen ut av intet. Jada. Med en gang noen viser svakhet, er gribbene der og sparker den som ligger nede. Joda, sjansen er stor for at HI ender opp med å ha omsorgen for barnet. Det fremgår av statistikk som viser at antall omsorgsovertakelser per år er ganske liten, rettspraksis som viser at det skal mye til før omsorgsovertakelsen skjer hvis mor gjør sitt ytterste for å gi barnet nødvendig omsorg, og at barnevernet først går inn med ørtogførti tiltak til hjelp for familien før omsorgsovertakelse vurderes. HI verken ruser seg eller drikker på nåværende tidspunkt. Hennes største problem er økonomi, og jeg kjenner ingen saker der barnet ble tatt fra foreldrene fordi de er fattige eller mangler utdanning. Hvis man leser kilder, og ikke er opptatt av å spy ut edder og galle, finner man nok ut at HI ikke bør være redd for at barnevernet bare dukker opp på sykehuset og tar barnet hennes.

Jeg er enig i det at hun bør ta kontakt med barnevernet selv i forkant av fødselen. Barnevernet er intet fostervern og vil ikke gå inn med noe tiltak eller vedtak før etter at barnet er født. Men hun har selv vært under barnevernet, og det er stor sannsynlighet for at de mangler opplysninger om hvordan hennes liv har utartet seg de siste årene, at hun har sluttet med rus for 2 år siden, at hun er i et forhold og så videre. Ja, hun er temperamentsfull og lettantennelig, men det er også jeg og tusenvis av andre mennesker. Det er ikke sånn at alle må reagere likt for at det skal være riktig, alle må snakke i samme vendinger og si de samme ordene hele tiden. Vi er forskjellige. Jeg reagerer like kraftig på mobbing og utpsyking som HI gjør. Jeg har omsorg for alle barna mine, ingen BV inne i bilde noen gang, stabilt forhold på 8. året, jobbet samme sted i snart 10 år med god relasjon til kollegaene, god kontakt med familie og mange venner. Men jeg er altså en kruttønne, og kunne ha funnet på å si noe slik som HI hvis jeg ble angrepet verbalt av folk som jeg ikke har gjort noe vondt. Å si at HI er barnslig bare fordi hun forsvarer seg, er ikke rettferdig. Når kjente voksne brukere reagerer med "berettiget harme" på personangrep her inne, får de støtte. Når en ung jente gjør det samme, får hun kommentarer at hun reagerer slik hun gjør fordi hun er ung og umoden. Det blir det samme som å slenge dritt i fjeset på en gravid dame, og tilskrive hennes reaksjon det forhold at hun er "gravid og hormonell". Like irrelevant blir det.

Skrevet
På 9.8.2017 den 8.52, Anonym bruker skrev:

Jeg skal sørge for at mitt barn får den beste og tryggeste oppveksten

Anonymkode: 615f9...6c4

Litt høyt på pæra å melde fra ei som må ha hjelp fra offentlige midler for å i det hele tatt kunne tilby barnet sitt det mest grunnleggende som mat og tak over hodet...

Jekk deg litt ned og se mer realistisk på ting, så kanskje du får mer sympati.

Anonymkode: be248...e77

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt høyt på pæra å melde fra ei som må ha hjelp fra offentlige midler for å i det hele tatt kunne tilby barnet sitt det mest grunnleggende som mat og tak over hodet...

Jekk deg litt ned og se mer realistisk på ting, så kanskje du får mer sympati.

Anonymkode: be248...e77

Hva skulle hun ha skrevet da? At hun IKKE vil gjøre alt for å gi barnet sitt en god oppvekst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...