Gå til innhold

Laaang tid for barnet å sovne på kvelden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 1-åring som har begynt å bruke utrolig lang tid på å sovne på kvelden. Han sparker med beina, snurrer rundt i sengen, setter seg opp, gråter og ler om hverandre, "skravler", pludrer, lager ulike lyder, skraper meg i ansiktet, sparker i veggen, skal legge seg oppå meg, osv osv.... Jeg har ikke noe annet valg enn å ligge der inne til han sovner, vi bor for øyeblikket så lite at han ikke kan ha eget rom, og soverommet vårt er så lite at han ikke har egen seng. Går jeg ut så blir han helt hysterisk, gråter og krabber etter og det tar lang tid før han roer seg ned igjen. Det tar minimum 1 time fra jeg legger han til han sovner. Det har ikke noe å si når på kvelden jeg legger han, legges han 18.00, sovner han tidligst 19.00, Legges han 19.00 sovner han tidligst 20.00. til og med om jeg venter helt til 20.00 sovner han tidligst 21.00. Jeg har et annet barn også som "mister" tid med meg på kvelden pga dette. Noen som har forslag til løsning?

Anonymkode: 4d563...98f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han nettopp begynt i barnehagen? Vi har fått tilsvarende problemer med vår 2åring etter ferien. Mulig reaksjon på barnehagestart, nye rutiner osv.? Jeg håper det går seg til når rutinene er innarbeidet igjen... 

Anonymkode: 26bad...d45

Skrevet

Så planen er å samsove til dere evt flytter?! Kan han ikke dele rom med eldstemann? Høyseng med sprinkelseng under?

Anonymkode: 445f1...ef1

Skrevet

Ja, vi må samsove til vi evt flytter, helst før han blir 2år. Men tror ikke det har noe å si hvor han sover, for han klarer ikke sovne uten at enten jeg eller samboer er inne hos han helt til han sover godt. Han blir helt hysterisk om vi går, og jeg vil ikke forlate han gråtende! Han starter i barnehagen førstkommende mandag, ingen endringer i hverdagen som jeg vet om. Men han har akkurat startet å gå så regner med det har noe med det å gjøre. Er det noe jeg kan gjøre for at han skal klare å sovne raskere? Eller må jeg bare innse at det er en periode han går igjennom og bare være tålmodig? (er ikke så flink til det....)

Hi

Skrevet

Sover han på dagen? Vi har måttet kutte ned på dagsovingen til alle 3 i den alderen, rett og slett fordi de ikke var trøtte om kvelden.

Anonymkode: 9ed69...a8e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sover han på dagen? Vi har måttet kutte ned på dagsovingen til alle 3 i den alderen, rett og slett fordi de ikke var trøtte om kvelden.

Anonymkode: 9ed69...a8e

Han sover 2 ganger om dagen. De dagene han klarer å sove lenge på hver dupp så klarer han å sovne raskere på kvelden, så tror ikke vi skal kutte ned på dagsovingen enda. Han er tydelig trøtt på kvelden, på grensen til overtrøtt, men det har som sagt ikke noe å si når han legger seg, det tar allikevel lang tid. :(

Hi

Skrevet

Legg han før han rekker å bli trøtt😊

Anonymkode: 8318b...9ca

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg begynner å bli ganske desperat her nå!Jeg har forsøkt å legge han før han blir trøtt, men når han innimellom er trøtt før kl 17, kan jeg ikke legge han noe tidligere. Jeg har forsøkt å legge til ulike klokkeslett, men resultatet er det samme, det tar minimum 1 time før han sovner. (en gang sovnet han etter 10min, jeg aner ikke hva som var anderledes den kvelden...) I kveld sovnet han etter mye om og men etter 1,5t, men våknet så fort jeg forsøkte å liste meg ut. Jeg prøvde i hvert fall 8 ganger før jeg til slutt måtte ta han med ut i stuen der storebror satt og ventet... I kveld tok det nesten 3 timer fra første legging til han sovnet, og han var tydelig trøtt da jeg la han. Startet leggingen allerede kl 17.20 fordi han var så sliten.

Jeg synes veldig synd på eldste som nesten hver kveld må sitte alene såpass lenge, jeg synes heller ikke det er forsvarlig, han er bare 5år! Når leggingen av minste tar så lang tid så er det jo leggetid for eldste når jeg endelig kommer ut... Hva kan jeg gjøre? Samboer har forresten samme problemet når han skal legge, og vi er som regel alene med leggingen av begge pga turnusjobbing.

Har dere noen fler råd?

Hi

Skrevet

Jeg tror en lur om dagen holder. Dropp den første og se litt an 

Anonymkode: 8a2be...c5b

Skrevet

Jeg ville vurdert sterkt å kutte én dupp. 

Men det jeg har gjort når jeg er alene med barna er å legge dem samtidig. Vi ligger alle inne i min seng og leser og så synger jeg til de sovner. 5åringen min sovner raskt, og godt, på armen min, og både 3åringen og 1åringen roer seg svært raskt når storebroren sover i nærheten av dem. 

Når alle sover bærer jeg dem inn i sengene sine hvor de (stort sett) sover resten av natta. 

Dette funker for meg. Da slipper 5åringen å være alene mens jeg legger de mindre, og det er rett og slett en svært koselig stund for oss alle. 

Jeg ville vurdert å prøve om jeg var deg.

Anonymkode: 1b26c...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...