Gå til innhold

Barnet mitt får fordeler pga utseendet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. Vi synes alle at våre egne barn er vakre, også jeg. Vi har et barn som folk legger merke til. Særlig når vi er i utlandet, men det skjer stadig vekk her hjemme også. Han har lyse krøller, store blå øyne og et ekstremt vinnende vesen. Dette medfører en del fordeler og oppmerksomhet som jeg er usikker på om er ok. I en fornøyelsespark vi var i sjarmerte han en av vaktene i senk. Dette resulterte i at han ble tatt ut av køen (!) og fikk kjøre dobbelt så lenge som de andre barna. Ikke OK. Han var med familie da det skjedde, hadde jeg vært der hadde jeg så klart protestert. Han får gratis is, smaksprøver og smågaver i butikker, småpenger til is fra gamle damet på trikken ... . Oldemor sier at han er hennes favoritt av oldebarn og at han er "sååå nydelig". 

Han er en snill og smart unge, men han får i hovesak anerkjennelse på grunn av utseendet. Dette gjelder også i barnehagen. Når vi kommer om morgenen flokker store og små seg rundt ham, og "alle" vil være med ham. Hva gjør jeg? Hvordan vende folks fokus bort fra utseendet på barnet?

Anonymkode: dd476...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi! Den er kinkig. Jeg ville i hvert fall snakket i ganske tydelige ordelag om dette med familie og slektninger, selvsagt uten barnet til stede akkurat under disse samtalene. Slik at også de skjønner at dette faktisk ikke er greit og kan både slutte å gjøre slikt selv, og også kan ta tak i det noe slikt hender når de er til stede. 

Når man står i kø og noen ønsker å ta ham ut av køen for å gi ham fortrinn må de vite at det er greit å si "tusen takk for tilbudet, men vi kan stå i kø akkurat som alle de andre". Og DA er det også greit at han hører dette tenker jeg. Også han må lære at det ikke er greit å få slike fordeler pga utseendet. Så jeg ville snakket med ham om hvis/når han er stor nok til det. 

Anonymkode: dcb04...959

Skrevet

Oi, dett kan være en vanskelig situasjon hvis dere har flere barn ja.

En venninne av meg hadde tvillingjenter (to-eggede og ulikt utseende) og den ene av de så ut som en dukke. Utrolig vakker! De valgte å behandle barna likt og ikke fokusere på utseende. Men vet at når de blir eldre så blir det et dilemma å ikke la det vakre barnet få gripe muligheter som kommer hennes vei. Absolutt ikke en lett situasjon nei.

Men syns absolutt de må behandles likt når det kommer til goder som is, godis, leker og gaver etc.

Anonymkode: 33066...814

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi! Den er kinkig. Jeg ville i hvert fall snakket i ganske tydelige ordelag om dette med familie og slektninger, selvsagt uten barnet til stede akkurat under disse samtalene. Slik at også de skjønner at dette faktisk ikke er greit og kan både slutte å gjøre slikt selv, og også kan ta tak i det noe slikt hender når de er til stede. 

Når man står i kø og noen ønsker å ta ham ut av køen for å gi ham fortrinn må de vite at det er greit å si "tusen takk for tilbudet, men vi kan stå i kø akkurat som alle de andre". Og DA er det også greit at han hører dette tenker jeg. Også han må lære at det ikke er greit å få slike fordeler pga utseendet. Så jeg ville snakket med ham om hvis/når han er stor nok til det. 

Takk for fint svar. Jeg skal ta en prat med familien. Tror "dessverre" ikke at han kommer til å vokse det av seg heller. Vi er opptatt av at skal bli en bra unge, at han skal være snill og god med dem rundt seg. Det er han. Han er veldig inkluderende og sosial, bryr seg om andre. Jeg er rett og slett skikkelig redd for at han skal bli en drittsekk når han blir stor. Samtidig tar han oppmerksomheten med knusende ro. Han oppsøker den ikke og foretrekker egentlig at det ikke lages for mye styr rundt ham. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, dett kan være en vanskelig situasjon hvis dere har flere barn ja.

En venninne av meg hadde tvillingjenter (to-eggede og ulikt utseende) og den ene av de så ut som en dukke. Utrolig vakker! De valgte å behandle barna likt og ikke fokusere på utseende. Men vet at når de blir eldre så blir det et dilemma å ikke la det vakre barnet få gripe muligheter som kommer hennes vei. Absolutt ikke en lett situasjon nei.

Men syns absolutt de må behandles likt når det kommer til goder som is, godis, leker og gaver etc.

Anonymkode: 33066...814

Han er enebarn. Takk for fint svar. Godt at det ikke bare er meg som synes dette er en vanskelig sak.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fint svar. Jeg skal ta en prat med familien. Tror "dessverre" ikke at han kommer til å vokse det av seg heller. Vi er opptatt av at skal bli en bra unge, at han skal være snill og god med dem rundt seg. Det er han. Han er veldig inkluderende og sosial, bryr seg om andre. Jeg er rett og slett skikkelig redd for at han skal bli en drittsekk når han blir stor. Samtidig tar han oppmerksomheten med knusende ro. Han oppsøker den ikke og foretrekker egentlig at det ikke lages for mye styr rundt ham. 

Vet du, ut fra det du sier så tror jeg egentlig ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Jeg tror at du (og sikkert far/søsken) gir ham de riktige verdiene som det er. 

Skrevet

Dette minner meg om en liten jente jeg så på Bergensbanen en gang, hun var utrolig nydelig. Hun var maks 3 år gammel og det var svært tydelig på måten hun gikk i midtgangen og stilte seg opp ved folks seter at hun var svært vandt til å bli dullet med. Det irriterte meg noe vanvittig at foreldrene hadde latt henne bli sånn, for de satt rolig i sine seter og så direkte stolte ut hver gang noen av de andre passasjerene dullet med henne. 

Så sånn jeg ser det er det dere som foreldre sitt ansvar å sørge for at han ikke blir for påvirket av det, uten å bikke over på janteloven så klart. Det er i slike aspekter det er hardt å være foreldre, når man må finne en balanse i å bygge opp sine barn og gi dem selvtillit uten at de ender opp, som du sier, som drittsekker. 

Det at du har 1.fanget opp dette, og 2.reagerer sterkt nok på det til å spørre om råd på dette forumet viser at du er allerede en ansvarlig forelder med et godt hode, så jeg er ikke veldig bekymret for din sønn :)

Skrevet

Klipp av han krøllene?

Neida, virker som  dere har god innsikt i hva dette kan by på av problemer. Forhåpentligvis blir han en kjernekar. Vær ekstra bevist, og gjør gjerne andre som ofte er med han beviste på dette. Gi han positiv feedback når han gjør sitt beste, er snill og rettferdig. 

Anonymkode: 1ee75...764

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...