Gå til innhold

Ta med bare ene barnet på bytur og gi lommepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å høre hvor urettferdig dette evnt er. 

Ene barnet er 14 år gammel, har angst. Er mye hjemme. Andre barnet er 12 år og ekstremt sosial. Er ofte med venner. Skal på leir denne uka og får da også oppleve litt utenom det vanlige. 

Begge får 100 kr i uka. Yngste har spart godt over 1000 kr. Eldste har brukt sine penger fortløpende. Ofte på spill for å kunne spille online med venner. 

Jeg har også to stebarn. Vi har ikke gjort noe spesielt i sommer, annet enn å være to uker på hytta. Mine barn kjøpte en eske Lego hver, mens stebarna ikke fikk kjøpt seg noe siden de ikke hadde penger. 

Så.... Nå vurderer jeg sterkt å ta med eldste på en bytur til en by vi må ta tog til. Men siden han ikke har noen penger, så må han jo få litt for å kunne handle noe. Han vil handle "nerdeting" (i positiv forstand) i en spesiell butikk. Men, hvor urettferdig blir det om jeg tar med bare han? Stebarn får da ikke noe spesielt i sommer og mitt yngste barn får jo leiren denne uka da. Innenfor eller blir det galt? Stebarna er ikke hos oss nå, men får jo sett tingene barnet mitt kjøper. 

Anonymkode: 86b5a...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om du mener at eldste vil ha godt av den turen, og da støtter jeg det.

Du og din mann kan jo finne på noe en annen gang bare stebarna er hos dere.

Anonymkode: ca980...76d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger å høre hvor urettferdig dette evnt er. 

Ene barnet er 14 år gammel, har angst. Er mye hjemme. Andre barnet er 12 år og ekstremt sosial. Er ofte med venner. Skal på leir denne uka og får da også oppleve litt utenom det vanlige. 

Begge får 100 kr i uka. Yngste har spart godt over 1000 kr. Eldste har brukt sine penger fortløpende. Ofte på spill for å kunne spille online med venner. 

Jeg har også to stebarn. Vi har ikke gjort noe spesielt i sommer, annet enn å være to uker på hytta. Mine barn kjøpte en eske Lego hver, mens stebarna ikke fikk kjøpt seg noe siden de ikke hadde penger. 

Så.... Nå vurderer jeg sterkt å ta med eldste på en bytur til en by vi må ta tog til. Men siden han ikke har noen penger, så må han jo få litt for å kunne handle noe. Han vil handle "nerdeting" (i positiv forstand) i en spesiell butikk. Men, hvor urettferdig blir det om jeg tar med bare han? Stebarn får da ikke noe spesielt i sommer og mitt yngste barn får jo leiren denne uka da. Innenfor eller blir det galt? Stebarna er ikke hos oss nå, men får jo sett tingene barnet mitt kjøper. 

Jeg ville ha gitt de andre barna likt beløp.

Turen i seg selv er mer enn nok som bare eldste får nyte godt av. 

Anonymkode: d16a3...d48

Skrevet

Altså får eldste tur+ 500 Kr.

Og de andre barna 500 hver.

Skrevet

Umulig å dele helt på krona likt hele tiden. Her praktiserer vi det at det vil gå opp i opp i det lange løp.

Cash er greit å gi likt beløp. Men turer, ting, utstyr blir verre.

Synes barna har godt av å lære at det er litt forskjell innimellom, så fremt det er hver sin gang.

Anonymkode: f84ed...320

Skrevet

Helt enig i at det ikke trenger være likt hele tiden! Vokste opp i søskenflokk på 3, jeg er kronisk syk (ikke noe veldig alvorlig sålenge jeg får oppfølging), og fikk mange ekstra "goder" (kaféturer, småshopping av ett og annet klesplagg, blader, en brus her og der osv) når jeg og mamma reiste til byen hver mnd for blodprøver og legetime. Til gjengjeld har min eldre søster gjerne fått dyrere ting innimellom (men sjeldnere. Bursdag etc) og min bror som er minstemann har fått mye mer enn vi fikk (ble jo lettere å gi han mer når vi eldste var flyttet ut og forsørget oss selv). Alt i alt har vi ikke hatt det spesielt fælt noen av oss :)

Men! Ikke se på det som et argument at yngste har over 1000kr! Yngste har vært flink og spart av penger som også eldste har fått. Yngste har ikke fått mer enn eldste. Så, ikke straff sparing ved å gi mindre penger enn til den som har brukt opp sine. 

Anonymkode: 8cb82...5b8

Skrevet

Gjorde dere ingen ting ekstra i feiren og ungene fikk heller ikke noen ekstra penger hos dere i sommerferien?

Høres kjipt ut. Spessielt om dere har råd til å bruke ekstra på bare ene barnet. Det bruker ikke skape godt miljø blant søsknene når ene får ekstra.

Anonymkode: 7fedf...af7

Skrevet

Bare jeg som synes synd i disse stakkars stebarna som ikke fikk kjøpe lego i sommer fordi "de hadde ikke penger"?

Tipper de føler seg inkludert i fars nye kjernefamilie...

Anonymkode: 2be7a...af9

Skrevet

Får de alltid likt? Jeg har 5 barn, og kan fint kjøpe en kjole eller klær til en av de uten at alle går i taket. De vet at de får noe senere. Er flink til å gjøre litt stas på alle innimellom. 

Anonymkode: 3a051...383

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare jeg som synes synd i disse stakkars stebarna som ikke fikk kjøpe lego i sommer fordi "de hadde ikke penger"?

Nei ikke bare deg

Anonymkode: 7fedf...af7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

Egentlig er det vel ikke bekymring for at mitt yngste barn skal reagere om eldste får en storbytur. Mine barn vet og forstår at i "det lange løp" så blir det likt for begge. Det går opp i opp. Men samboeren min er så innmari kjip mot sine barn. Han betaler mer bidrag enn nav-kalkulatoren sier at han skal. Og i stedet for å prøve og endre det, så gir han ikke barna noe når de er her. Han hadde aldri funnet på å ta med et barn på shoppetur eller en konsert de vil på eller bare gi lommepenger. Slik vil ikke jeg være, men da blir det altså litt problematisk. For jeg synes heller ikke det er riktig at jeg skal gi dem penger når vi har en slags blanding mellom delt og felles økonomi. Så nå som jeg har tenkt meg litt om, så er det det som er dilemmaet. 

Skrevet

"Og i stedet for å prøve og endre det, så gir han ikke barna noe når de er her. Han hadde aldri funnet på å ta med et barn på shoppetur eller en konsert de vil på eller bare gi lommepenger"

Hjelpes!! For en gjerrigknark! Straffe barna fordi han mener han betaler for mye i bidrag. For en dritt"pappa"!!

Anonymkode: 83335...189

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha gitt de andre barna likt beløp.

Turen i seg selv er mer enn nok som bare eldste får nyte godt av. 

Eldste nyter ikke direkte turen, han har jo angst 😐 Han er ikke glad i verken tog eller by. Så det er kun når motivasjonen er stor nok at han ønsker seg en slik tur. 

Skrevet

Jeg klarer ikke forskjellsbehandle eget barn og stebarnet. Hvis mitt barn har 200 og kan kjøpe seg lego så ville jeg gitt stebarnet samme beløp. Naturlig nok vil jeg ikke ha råd til de store tingene. 

Problemet ditt (etter å ha lest ditt andre svar) er at du bor med en mann som ikke fortjener barn. 

Jeg hadde enten FORLANGT at han og du samarbeider om like goder og likt beløp i lommepenger til alle barna. Eller jeg hadde nok vurdert hele forholdet. 

Jeg hadde nok strekt meg ekstra langt for stebarna, stakkars unger. Men det er faktisk ikke din feil. 

Anonymkode: 7a0b0...8ee

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Og i stedet for å prøve og endre det, så gir han ikke barna noe når de er her. Han hadde aldri funnet på å ta med et barn på shoppetur eller en konsert de vil på eller bare gi lommepenger"

Hjelpes!! For en gjerrigknark! Straffe barna fordi han mener han betaler for mye i bidrag. For en dritt"pappa"!!

Anonymkode: 83335...189

Ja, veldig. Men når jeg tenker meg om er det ikke bare mot barna sine heller. Han er gjerrig mot alle unntatt meg og ham selv. Så det med bidrag har kanskje ikke noe å si. Han bare er gjerrig, punktum. 

Skrevet

Jeg har fire barn, og har overhodet ingen problemer med å dele de litt. De kan ikke alltid få likt samtidig, men det jevner seg jo ut på sikt. 

Jeg hadde altså fint kunnet tatt en bytur med den ene mens den andre var på leir. 

Problemet ditt er jo stebarna og den gjerrige pappaen deres. Lurer på hvor gamle de er? De straffes jo når de er hos dere fordi han betaler bidrag til mammaen deres, blir irritert på deres vegne. 

Anonymkode: b534f...e0c

Skrevet

Herregud for noen problemer.

Reiser aldri stebarna noe sted når de er hos mor? Vil de reagere på at dere tar med eldste barnet på en togtur mens minstesøskenet er på leir og de selv er hjemme hos moren sin?

Jeg må si jeg er hoppende glad for at jeg kan dra både på biltur og togtur inkl shopping og cafe med både eldste og største (og alene) uten at noen tar frem målebåndet.

Det må være trist å være i en familie hvor folk er så gniene og opptatt av millimeterrettferdighet. Og når du sier at stebarna ikke fikk noe for de hadde ikke penger.. Dere høres rett og slett litt kjipe ut.

Skrevet

Slik jeg forstår deg, får din yngste en leir han gleder seg til, mens eldste får en bytur han gruer seg til og får handle "nerdeting" som motivasjon. Da tenker jeg begge dine barn er rettferdig behandlet, mens det er stebarna som blir forfordelt.

Dette er ikke din skyld, men jeg ville tatt en skikkelig alvorsprat med mannen om hvordan dette oppleves for barna hans. Om det ikke faller ham naturlig å finne på litt ekstra for barna, kan du tilby å komme med forslag som passer hver barn, men han bør tåle å betale selv all den tid dere har delvis separat økonomi.

Skrevet

Ta med sønnen din på bytur.

Stram opp mannen. 

Lykke til! <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...