Gå til innhold

Hvor gamle er ungene når de bestemmer hårsveis selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har diskusjon med snart 12 åringen som har så langt slitt hår, som skulle vært klippet helt til skuldrene for at det skal bli fint..Men hun vil bare klippe tupper...

Anonymkode: ad860...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får min 5åring bestemme sveis selv (og har gjort en god stund) fordi for meg er det "bare" hår... Selv vokste jeg opp med at alt som ikke var permanent (feks tatoeringer, hull etc) kunne jeg selv få kontrolere (sikkert innenfor noen grenser, så klart. tviler på at hakekors barbert inn i bakhodet hadde vært greit) 
Spesielt hår klipp, det er jo harmløst å få ha egne meninger om. Det er kanskje ikke der det er verdt å ta kampen, tenker jeg da...

Hva jenta di angår, la hun få ha det slitt og pistrete hvis det er det hun vil. La evt frisøren få ta en prat med henne på egenhånd (eller tante eller vennine av deg etc), det kan være at en meningsutveksling med en annen en mamma kan hjelpe ;)
Så langt hår som mulig er jo "in" nå, og for en 12åring så er det nok krise å skille seg for mye ut :) -Det går over.

Anonymkode: 80517...d9e

Skrevet

Så lenge hun tar ansvar for å se velstelt ut, får hun bestemme selv. Må hjelpe litt til med å minne på. Klipper tupper til 17. Mai, til skolestart, og til jul. 

Beskjeden er tydelig. Ta ansvar, eller møt saksen! 

Anonymkode: 03a1d...09a

Skrevet

Det har de fått bestemme selv siden de lærte å snakke.

Anonymkode: 1af49...172

Skrevet

Det har de fått bestemme selv. Hår eer hår, det kan klippes og det vokser ut igjen. Sveisen sier også noe om personligheten til ungen, så da er det feil at foreldrene bestemmer dette helt syns jeg. 

Mine stebarn fikk ikke velge hårsveis selv, de gikk helt banans når de endelig torde å siimot sin mor. Det ble klipt i alle mulige fasonger, alle mulige farger ahr de hatt, ikke hår, masse hår, hanekam. Så gikk det slavisk med tatoveringerr og piercinger. Nå angrer de for dette, for de tok de kun pga at de kunne ikke pga at det var noe de skulle leve med resten av livet. Så jeg tenker det er lurt å la ungene få bestemme innen rimelighetens grenser så ikke de går helt bananas når de finner det for godt. 

Anonymkode: dc0c6...cb4

Skrevet

Min sønn på 5 vil gjerne ha langt hår. Det har jeg sagt ikke er aktuelt før han slutter å gjøre motstand og protestere når jeg tørker håret hans. :P Han vasker håret selv, så det er ikke noe problem, men han hater å tørke det. Når han begynner å ordne alt sånt selv så skal han få bestemme selv også, så lenge det ikke er noe helt vilt.

Anonymkode: f4911...d7b

Skrevet

Min 4 åring ba frisøren selv om marcus og martinus hår. 

Anonymkode: 2eb16...acc

Skrevet

Når de kan si selv hvilken sveis de vil ha, bør de få bestemme selv. De har rett til å bestemme over egen kropp, inkludert håret. Når det er sagt, hvis det er ustelt må de f beskjed om enten steller de det, lar deg stelle det, eller så klippes det.

Skrevet
Akkurat nå, Pobie skrev:

Når de kan si selv hvilken sveis de vil ha, bør de få bestemme selv. De har rett til å bestemme over egen kropp, inkludert håret. Når det er sagt, hvis det er ustelt må de f beskjed om enten steller de det, lar deg stelle det, eller så klippes det.

Haha ehh... nei. Da hadde 5-åringen min blant annet hatt laaange negler "sånn som tante". Ikke forenlig med uforsiktig barn og lek i barnehagen. ;)

Skrevet

Sønnen min på snart 6 år vil ha langt hår,ha rosa reglelakk og gå med kjole sånn som mamma gjør.Er ikke aktuelt at han får bestemme sånne ting! Håret klippes hver 2-3 mnd for da er det behov for det,neglelakk for han hvertfall ha kun hjemme,å det er uaktuelt å kjøpe kjole til en gutt på snart 6 år.

Anonymkode: dfeed...1e0

Skrevet

Så snart de har en formening om hva de ønsker og evne til å stelle det. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på snart 6 år vil ha langt hår,ha rosa reglelakk og gå med kjole sånn som mamma gjør.Er ikke aktuelt at han får bestemme sånne ting! Håret klippes hver 2-3 mnd for da er det behov for det,neglelakk for han hvertfall ha kun hjemme,å det er uaktuelt å kjøpe kjole til en gutt på snart 6 år.

Stakkars unge. 

Anonymkode: 880a9...6bf

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars unge. 

Så når en gutt på 5 år ønsket å gå med kjole på julaften eller i barnebursdag til en fra barnehagen så skulle jeg ha sagt ja til det? Han fikk beskjed om at når jenter pynter seg så bruker de kjole og nå gutter skal pynte seg så bruker de en fin skjorte. Også passet vi på å rose han masse for hvor fin og tøff han ble med skjorte på.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han fikk beskjed om at når jenter pynter seg så bruker de kjole og nå gutter skal pynte seg så bruker de en fin skjorte.

Det var snevert

Anonymkode: 7e789...619

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Er kjønnsrollemønsteret religionen din? 

Anonymkode: 6197e...089

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha ehh... nei. Da hadde 5-åringen min blant annet hatt laaange negler "sånn som tante". Ikke forenlig med uforsiktig barn og lek i barnehagen. ;)

Gjelder selvfølgelig ikke for ting som er farlige eller helseskadelige.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så når en gutt på 5 år ønsket å gå med kjole på julaften eller i barnebursdag til en fra barnehagen så skulle jeg ha sagt ja til det? Han fikk beskjed om at når jenter pynter seg så bruker de kjole og nå gutter skal pynte seg så bruker de en fin skjorte. Også passet vi på å rose han masse for hvor fin og tøff han ble med skjorte på.

Ja, det synes jeg. Jeg har sagt ja til det med min sønn som hadde de samme ønskene.

Hva tenker du kan skje dersom han hadde fått lov til det? Min erfaring er at absolutt ingenting skjer, annet enn en glad sønn som blir møtt og forstått for den han er. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig burde han kunne det. 

Har selv en sønn på 5år. Favoritt fargen er rød og lilla. Han har ikke bedt om kjoler, men neglelakk vil han gjerne ha -og får selv velge farge. 

"Jenter pynter seg med kjole og gutter skjorte" 🤦🏻‍♀️ Åh, stakkars. 

Bruker aldri kjole jeg, og hatet min mors 1900-talls tankegang. La meg gjette, i din verden er det regler for "gutte leker og jente leker" også?! 😏

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det synes jeg. Jeg har sagt ja til det med min sønn som hadde de samme ønskene.

Hva tenker du kan skje dersom han hadde fått lov til det? Min erfaring er at absolutt ingenting skjer, annet enn en glad sønn som blir møtt og forstått for den han er. 

Det som kan skje er at han blir ertet av de andre barna. Min sønn ble det bare fordi han hadde lilla sekk. Jeg hadde latt ham få bruke kjole om han ville det, men hadde gjort ham oppmerksom på risikoen først. Han hadde nok ikke latt seg påvirke av det, da han fortsatt bærer sin lilla sekk med stolthet, men jeg hadde ønsket at han skulle være forberedt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...