Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #1 Skrevet 7. august 2017 Er det pårørende som må gi beskjed til banken? Hvordan får banken eventuelt beskjed om dødsfallet? Anonymkode: 1dd47...804
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #2 Skrevet 7. august 2017 Man tar med skifteattest til banken. Anonymkode: 9ca5e...cb3
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #3 Skrevet 7. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man tar med skifteattest til banken. Anonymkode: 9ca5e...cb3 Banken sperrer kontoen frem til skiftet er gjort, så de får beskjed med en gang. Bestemor døde nå i sommer, vet ikke hvem som sa fra til banken, men kontoen ble sperret med en gang. Mamma kunne ikke røre pengene der, men hun kunne sende regninger fra begravelsesbyrå o.l. til banken så betalte banken de fra kontoen til bestemor. Anonymkode: 9589d...4a6
Hjertefru Skrevet 7. august 2017 #4 Skrevet 7. august 2017 Kontoen blir sperret, men etter min erfaring skjer ikke dette med en gang. Det er begravelsesbyrået som gir beskjed om dette.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #5 Skrevet 7. august 2017 Det skjer rimelig fort jo. Så dersom man har felles barn og penger på en "felleskonto" i den enes navn, og den personen dør så får ikke den andre foreldren tilgang på de pengene før noen andre pårørende eller NOEN gir grønt lys, mener jeg å huske. Tror det er sånn ca sånn det er. Ikke 100% sikker 🤔 Anonymkode: 5598d...3d6
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #6 Skrevet 7. august 2017 Banken får beskjed om at personen er død og sperrer dermed all aktivitet. Dersom huslån, forsikringer, strøm eller lignende viktige regninger trekkes fra kontoen så vil dette fortsatt bli trukket så fremt det står penger på konto. Når den/de aktuelle personene har fått skifteattest utstedt så skal denne sendes inn til banken. Da får man mulighet til å få innestående på konto overført til egen konto og få avdødes konto avsluttet. Har nettopp vært gjennom dette selv, så jeg vet 100% at det er slik det foregår. Anonymkode: e1305...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå