Gå til innhold

Kan FVK skrive "rapport" til nav om faktisk samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å søker nav om høyere bidrag, men far kommer med masse løgn og tull. Vi var på FVK før sommeren for å få på plass en dialog mellom barnet og far uten at det hjalp. Jeg har søkt og "dokumentert" at samvær ikke har funnet sted på over 4 mnd, far svarer med at det skal være samværsklasse 2, altså 4-8 netter i mnd. Han mener jeg lyver og nekter han å se barnet. 

Skolen ved sosiallærer kunne ikke skrive noe da hun ikke tar parti, og ikke fikk lov av rektor å gjøre det. Greit nok det. Men har FVK lov?

Anonymkode: 05df0...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Har dere laget samværsavtale gjennom familievernkontoret som kan brukes som dokumentasjon på det faktiske samværet?

Skrevet

Jeg vet ikke, men ta en telefon til fvk i morgen og hør. Jeg vil tro at hvis samværsmengden har vært oppe som tema og far har innrømmet på fvk at han ikke har mer samvær enn du påstår, at de da har det journalført.

Hvordan har du dokumentert det samværet far har hatt? Jeg vil tro at dere har en samværsavtale? Hvis dere har en samværsavtale, så bør det gå greit å dokumentere at han ikke faktisk har det samværet han påstår han har. Prøv å få alt av avtaler med far skriftlig, sms duger. Skal han f.eks. ha samvær til helgen så skriver du en melding til ham torsdag kveld og hører når han henter ungene fredag. Om han da ikke dukker opp eller han endrer plan, send ham en melding om det også. "Du ønsket å endre samværet denne helgen, vil du ta det igjen neste helg (hvis det passer for deg og ungene), eller vil du ikke ha helgesamvær igjen før neste ordinære helg?" Eller hvis det ikke passer for deg og barna at far har samvær neste helg, så skriver du det og minner ham på dato for neste samværshelg. Da svarer han sikkert noe, og da kan du også minne ham på samværet han skal ha neste onsdag. Skriv en dagbok over samværet. Og om dere har henting og levering i barnehage, se om du kan få bhg. til å notere når andre (far eller fars slektninger som er godkjente) enn du henter eller leverer ungene, da vil det kanskje også kunne være en dokumentasjon. Vet ikke sikkert om bhg. vil gjøre det. Men hvis ikke de gjør det slik så går det an å be bhg. om å gi deg tilbakemelding om barnet endrer seg når far har det.

De helgene og dagene far skulle hatt barna og han ikke har det, da sørger du for å få tatt bilder (med datodokumentasjon på) av deg og barna slik at du kan dokumentere at du faktisk hadde barna de dagene/helgene.

Bestem deg for at du skal være mer utholdende enn ham. Ikke hiss deg opp, ikke la ham provosere deg. Bestem deg for at du alltid skal være saklig mot ham, for da får han ikke noe å anklage deg for.

Anonymkode: 19452...80b

Skrevet

Jeg tviler på at familievernkontoret kan si videre (til NAV eller andre) noe han har sagt, da de har absolutt taushetsplikt hvis eneste unntak er når det er fare for liv eller helse osv. Men jeg tipper en samværsavtale han har skrevet under på er dokumentasjon DU kan bruke.

Skrevet

Samværsavtalen vi har har ikke vært praktisert på nesten 2 år. Har vært litt ettersom det har passa, alltid etter barnets ønske. Nå vil ikke barnet dit, og det har hun selv gitt beskjed om på FVK som videreformidlet det til far. Han slår seg vrang og mener jeg nekter samvær. Alt dette spyr han ut i eder og galle til nav. Bevisbyrden ligger hos meg, naturlig nok. Jeg har ikke kommunisert med han på mange år, kun stemor. Kontakten vedr samvær har gått gjennom barnet di siste par årene da hun er ganske stor. Kan jo selvsagt gå gjennom hennes SMS, men tror hun slettet alle da hun ikke orker å forholde seg til han. 

Hi

Skrevet
33 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Jeg tviler på at familievernkontoret kan si videre (til NAV eller andre) noe han har sagt, da de har absolutt taushetsplikt hvis eneste unntak er når det er fare for liv eller helse osv. Men jeg tipper en samværsavtale han har skrevet under på er dokumentasjon DU kan bruke.

Ikke hva han har sagt, men hva som ble utfallet. Altså at barnet ikke ønsker samvær og at det ikke har vært noe samvær på 4 mnd 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...