Gå til innhold

Hva nå ? Kaste han på gata?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt i noen år med en noe rusavhengig sønn (med ADHD). 

Nå har jeg hjulpet og hjulpet, også økonomisk - og her sitter jeg selv med forbrukslån. Tjener så jeg skulle heller hatt en god buffer på konto.

Han eier sin lille leilighet - det begynner å gå bedre med han nå - men jeg kan jo ikke sitte og betjene Kortgjeld ++

Skjønner at jeg må gi slipp, få han til og selge... jeg er ansvarlig for en del av boliglånet hans også, men hvor skal han bo?

Råd/erfaringer fra dere ? Spark i banken helst !!

Anonymkode: 0d157...f01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har tatt opp forbrukslån i ditt navn synes jeg virkelig ikke du kan forlange at han skal selge leiligheten for å betale det ned. Da skulle du heller sagt nei før du tok opp den gjelden.

Jeg synes du selv skal betale ned den gjelden du har tatt opp, evt inngå en avtale med han hvor han betaler deg litt hver måned, og la han bo i leiligheten sin.

Anonymkode: 472e4...0f3

Skrevet

Hva med å få han til å betale gjelden du har brukt på han før leiligheten må selges?

Anonymkode: 4e5a9...ac3

Skrevet

Få ham med deg til kommunens økonomiske rådgiver! Det vil sette litt mer krav til ham, han må stå for det han har gjort også overfor andre, og både han og du vil få gode råd tilpasset hans tilstand.

Jeg ville nok strukket meg langt for at han skal slippe å selge leiligheten sin, men du skal selvfølgelig heller ikke gå ned økonomisk pga. hans mislighold av økonomien sin.

Jeg tror du har gjort og gjør ham en bjørnetjeneste ved å fortsette å betale hans gjeld.

Det første dere bør gjøre er at han svartelister seg selv slik at han ikke kan ta opp lån via nett osv. Videre bør kredittkort ødelegges slik at han kun har kort som kan brukes om det er penger på kontoen! Har han (dere) "svartelistet" ham så vil han da ikke kunne søke om nye kredittkort heller.

Han bør han en konto hvor lån/husleie og andre faste utgifter går rett inn på fra hans lønnskonto den dagen han får inn lønn. Den andre kontoen skal han selvfølgelig ikke ha kort på. Da vil han lettere kunne se hva han har tilgjengelig til vanlig forbruk. Og dere bør selvfølgelig sette opp budsjett til ham. I det budsjettet bør det selvfølgelig gå en tilbakebetalingsavtale på den gjelden du har tatt opp for ham.

Men jeg ville ha diskutert seriøst med kommunens økonomiske rådgiver om han er kandidat for å få en "økonomisk verge" hos kommunen siden han ikke greier å administrere økonomien sin selv! Det kan ta noen måneder før det ev. blir innvilget, men den tiden kan du bruke til å bevisstgjøre ham mtp. økonomien, lage budsjett, "svarteliste" ham slik at han ikke kan ta opp lån eller skaffe seg kredittkort, og sørge for at han kvitter seg med kredittkortene han har og skaffer seg et nytt bankkort som kun fungerer om det er dekning på konto.

Du hjelper ham ikke til en mer selvstendig tilværelse om du fortsetter å betale ned hans fremtidige unødvendig gjeld!

Så ring kommunen i morgen, bestill time der og få med sønnen din dit!

Anonymkode: a159f...429

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Få ham med deg til kommunens økonomiske rådgiver! Det vil sette litt mer krav til ham, han må stå for det han har gjort også overfor andre, og både han og du vil få gode råd tilpasset hans tilstand.

Jeg ville nok strukket meg langt for at han skal slippe å selge leiligheten sin, men du skal selvfølgelig heller ikke gå ned økonomisk pga. hans mislighold av økonomien sin.

Jeg tror du har gjort og gjør ham en bjørnetjeneste ved å fortsette å betale hans gjeld.

Det første dere bør gjøre er at han svartelister seg selv slik at han ikke kan ta opp lån via nett osv. Videre bør kredittkort ødelegges slik at han kun har kort som kan brukes om det er penger på kontoen! Har han (dere) "svartelistet" ham så vil han da ikke kunne søke om nye kredittkort heller.

Han bør han en konto hvor lån/husleie og andre faste utgifter går rett inn på fra hans lønnskonto den dagen han får inn lønn. Den andre kontoen skal han selvfølgelig ikke ha kort på. Da vil han lettere kunne se hva han har tilgjengelig til vanlig forbruk. Og dere bør selvfølgelig sette opp budsjett til ham. I det budsjettet bør det selvfølgelig gå en tilbakebetalingsavtale på den gjelden du har tatt opp for ham.

Men jeg ville ha diskutert seriøst med kommunens økonomiske rådgiver om han er kandidat for å få en "økonomisk verge" hos kommunen siden han ikke greier å administrere økonomien sin selv! Det kan ta noen måneder før det ev. blir innvilget, men den tiden kan du bruke til å bevisstgjøre ham mtp. økonomien, lage budsjett, "svarteliste" ham slik at han ikke kan ta opp lån eller skaffe seg kredittkort, og sørge for at han kvitter seg med kredittkortene han har og skaffer seg et nytt bankkort som kun fungerer om det er dekning på konto.

Du hjelper ham ikke til en mer selvstendig tilværelse om du fortsetter å betale ned hans fremtidige unødvendig gjeld!

Så ring kommunen i morgen, bestill time der og få med sønnen din dit!

Det er en voksen mann det er snakk om, og hun har dermed verken har medbestemmelses- eller innsynsrett i hans økonomi, og han må bestille en time selv dersom han ønsker økonomisk rådgivning. Ingenting i veien for at han kan be om at hun skal få lov til å være med, men det kan ikke hun bestemme.

Dette må hun ta med sønnen selv. 

Anonymkode: a9fa0...2ef

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en voksen mann det er snakk om, og hun har dermed verken har medbestemmelses- eller innsynsrett i hans økonomi, og han må bestille en time selv dersom han ønsker økonomisk rådgivning. Ingenting i veien for at han kan be om at hun skal få lov til å være med, men det kan ikke hun bestemme.

Dette må hun ta med sønnen selv. 

Anonymkode: a9fa0...2ef

Jeg er ikke uenig med deg i dette. Men han bør bli med til økonomisk rådgiver siden moren har dekket gjeld for ham og ikke kan dekke mer og han ikke greier å ta vare på egen økonomi. Siden han involverer henne så mye i sin økonomi så regnet jeg med at han også føler det som en trygghet å ha mor med.

Det er dessuten ikke noe i veien for at mor kan be om råd for hvordan hun kan veilede sønnen og ev. få ham med.

Om sønnen er i stand til å bestille time og ordne ting selv er selvfølgelig det det beste, men det virker jo ikke som om han er i stand til å ta tak i slikt selv.

Om han ikke vil bestille en time selv, og heller ikke bli med om hun bestiller time for ham, da tenker jeg at hun bare må kutte tvert all økonomisk støtte til ham før hun selv havner i et økonomisk uføre pga. sønnens manglende evne til å styre egen økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...