Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier 77 kg og er 165 cm høy. Vil gjerne gå ned til ca 60. 

Jeg har telt kalorier og ført inn i life-sum i en uke nå. Har ligget innenfor ca 1200 kcal pr døgn med anbefalt fordeling av karbs, proteiner og fett. Har i tillegg fått lagt inn to gåturer på 5 km. 

Når jeg har slanket meg tidligere har denne oppskriften gitt minimum 0,5 kg vektnedgang pr uke, gjerne mer helt i starten.. Denne uken har jeg stått på stedet hvil! Jeg veier akkurat det samme som jeg gjorde før denne slankeuken! 

Jeg har lavt stoffskifte men er medisinert for det og det kjennes ut som jeg er greit regulert nå.. 

Jeg fatter og begriper bare ikke hvorfor jeg ikke har gått ned.. jeg burde jo ha nok å ta av også.. 

Er det noen som har tanker om dette? Jeg mister helt motet her :(

Anonymkode: b89b2...eb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg løsnet det ikke før jeg kuttet drastisk i karbohydrater. Kuttet i tillegg alle kornprodukter og melkeprodukter bortsett fra faste oster, rømme og crème fraiche. Prøver å holde meg under 25g karbohydrater per dag. Regner med du også unngår visse matvarer pga stoffskiftet ditt og at du er klar over at enkelte matvarer må varmebehandles.

Anonymkode: d1ea2...cc9

Skrevet

Du høres ut som meg. Jeg gjorde nesten det samme, bare at jeg holdt på i 6 måneder. Veide 70 kg fordelt på 167 cm. Jeg var kjempestreng med meg selv, og superflink til å gå turer. Gikk 14-20000 skritt hver dag, og spiste 1400 kcal. På de 6 mnd gikk jeg ned 0,6 kg. Mistet til slutt motet, og ga blaffen i hele greia. Så da veier jeg 70 kg, da. Samme som i vinter. 

Beklager demotiverende innlegg, men min teori er at kroppen går i sparemodus. Den vil veie 70 kg uansett hva. (For deg: 77 kg.) 

Har dessverre ingen råd. 

Anonymkode: 0f09c...609

Skrevet

Slutt å telle kalorier, spis mer fett så du blir mett, kutt ned på karbohydratene, ta en fasteperiode en gang i uken, der du kutter frokost og lunsj. 

Tren høy intensitet intervaller 2 x i uken. 

Anonymkode: 97ad2...314

Skrevet

Hvor gammel er du forresten? 

Jeg er 40 og har gått ned 8 kg, fra 76-68 på den måten. Er ikke sulten, har en bommert en gang iblant der jeg spiser både sjokolade og potetgull, men så starter jeg opp på ny frisk dagen etter. 

Meg over her. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er du forresten? 

Jeg er 40 og har gått ned 8 kg, fra 76-68 på den måten. Er ikke sulten, har en bommert en gang iblant der jeg spiser både sjokolade og potetgull, men så starter jeg opp på ny frisk dagen etter. 

Meg over her. 

Så fint! Du er flink! Spørsmålet er bare - kan du leve på den "dietten" resten av livet? 

Ikke hi, men hun på 70 kg...

Skrevet

Samme skjedde meg. Telte kalorier, trente og sto på. Minimal vektnedgang. Så gav jeg faen i å telle kalorier. Spiste sunt men brydde meg ikke om jeg spiste en brødskive ekstra til lunsj. Og nå går jeg ned jevnt og trutt. Jeg tror jeg spiste for lite kombinert med treningen min, dermed gikk kroppen i sparebluss. Har nå gått ned 4 kg på fem uker mot 2 kg på 6 uker der jeg talte kalorier. 

Anonymkode: 730c9...c73

Skrevet

Tusen takk for svar :) Kanskje lavkarbo er bedre, ja.. Det ville bety en mye større omlegging for meg, da jeg ikke er spesielt glad i kjøtt og middagsmat.. er mer brødskive/knekkebrød-typen.. men det kan tenkes det må til. Jeg er 41 år.. har gått opp pga stoffskifte og lykkepiller.. trodde egentlig det skulle være enkelt å hå ned igjen hvis jeg bare holder meg på matta.. siden det har gått veldig greit før.. men ting går jo saktere når en er eldre.. og stoffskiftet mitt jobber jo ikke for meg.. 

så flott at du har gått ned 8 kg, du oppi tråden her! Gratulerer! Jeg vet hvor deilig det er :) 

Hard trening er dessverre ikke noe for meg pga diverse.. men kan gå raskt.. 

En annen ting er at jeg strever med å få spist hver tredje/fjerde time.. jeg spiser nok altfor uregelmessig og for store måltider når jeg først spiser.. det er jo ikke sunt, men jeg trodde ikke det skulle ha så mye å si mtp vektnedgang, igjen fordi det ikke har hindret nedgang tidligere.. 

Vanligvis spiser jeg et eller to store måltider iløpet av dagen.. prøver å få til tre-fire nå.. og drikker mye.. 

Men, ja, hvis jeg ikke går ned noe på denne måten får jeg vurdere mer lavkarbo-variant. 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fint! Du er flink! Spørsmålet er bare - kan du leve på den "dietten" resten av livet? 

Ikke hi, men hun på 70 kg...

Jeg lever veldig godt på den maten. 

Til frokost spiser jeg smoothie med avokado, kokosolje, spinat, frukt og helmelk, eller chiagrøt med nøtter, bær og frukt. 

Til lunsj blir det omelett med sopp, løk og vårløk og cottage cheese, eller salat med allskens godsaker oppi. 

Vi spiser vanlige middager, jeg spiser bare mer grønnsaker og mindre karbohydrater. Spiser ren fisk, kjøtt og kylling. 

Så bruker jeg fløte, rømme, olivenolje helmelk, nøtter, frø og kraft som fettkilder. 

Det er overflod av deilig mat, jeg er sjelden sulten, og jeg tror at tarmene har godt av å hvile litt mellom slagene, så jeg har kuttet ut mellommåltider. 

Det er ikke typisk lavkarbo, siden jeg spiser både frukt og rotgrønnsaker, men det er fersk og ekte mat. Dette er ingen diett, faktisk, det er en livsstil. 

Skrevet

........eller man bare stresser for mye med å telle kalorier, måle næringsfordeling og få beveget seg så og så mye hver dag. Dette skaper en form for stress. Stress gjør at kroppen kommer i forsvarsposisjon,- og man vil aldri oppnå resultater man ønsker..

Det samme kan skje hvis man "går på" råd om lavkarbo..... Man stresser med alt man IKKE kan spise, fordi dette er mat som ofte er sunn, som man liker veldig godt,- men som nå er "farlig".... Funker for noen, ikke for andre, spørs hva slags mat man liker å spise og hvor mye man føler man må "forsake" på den ene eller andre kuren...

Stress på meg gjør at jeg legger på meg,- 3-5 kilo LETT,- og de går ikke av okke som så lenge jeg er inne i denne stressperioden. Nå har jeg hatt tre uker ferie, trent hver dag (Gjør det til vanlig også) men spist og drukket MYE mer enn til vanlig, fått litt mer aktivitet inn i hverdagen da jeg til vanlig sitter på kontor,- så skal ikke mye til,- men ikke noe som tilsier at jeg har forbrent det jeg har fått i meg ekstra. Jeg har slappet av og duppet på stranda/ved bassenget,- sovet uten bekymringer på nettene,- og jeg har gått NED en kilo fra før jeg dro på ferie! Og siden jobben nå fremover ikke er på langt nær så stressende som før sommeren, så vil jeg tro at før høstferien er jeg nede i matchvekt uten å gjøre noe for det :)

Stress er det verste man kan gjøre. Godta deg selv og den vekta du har. Fokuser på å få et SUNDT kosthold, drit i mengde i første omgang,- og tren for å kjenne at du blir sterkere, mer bevegelig, mer utholdende eller hva du nå vil trene på! Etter hvert vil du se at kroppen faktisk vil forandre seg! La ting ta tid,- og la det skje "naturlig": De færreste klarer å leve et "normalt liv" med å telle kalorier hver dag resten av livet,- og samtidig "MÅ" gå 20 000 skritt hver dag... Det blir for mye,- kan være greit en liten periode, men ikke noe å satse på som levesett for "evig og alltid":. La en sunn og aktiv livsstil, lede deg til matchvekta,- den vil bli både lavere og den vil være "evigvarende":... Og man vil aldri mer trenge å slanke seg... Jeg brukte vel 3-4 år på 17 kilo.. Har ikke slanket meg en dag og har holde vekta (sett bort fra 4-5 mndr i året jeg har mye på jobb) siden (10 år nå) uten å slanke meg mer. "det går seg til" av seg selv...

Anonymkode: 27367...a1b

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

........eller man bare stresser for mye med å telle kalorier, måle næringsfordeling og få beveget seg så og så mye hver dag. Dette skaper en form for stress. Stress gjør at kroppen kommer i forsvarsposisjon,- og man vil aldri oppnå resultater man ønsker..

Det samme kan skje hvis man "går på" råd om lavkarbo..... Man stresser med alt man IKKE kan spise, fordi dette er mat som ofte er sunn, som man liker veldig godt,- men som nå er "farlig".... Funker for noen, ikke for andre, spørs hva slags mat man liker å spise og hvor mye man føler man må "forsake" på den ene eller andre kuren...

Stress på meg gjør at jeg legger på meg,- 3-5 kilo LETT,- og de går ikke av okke som så lenge jeg er inne i denne stressperioden. Nå har jeg hatt tre uker ferie, trent hver dag (Gjør det til vanlig også) men spist og drukket MYE mer enn til vanlig, fått litt mer aktivitet inn i hverdagen da jeg til vanlig sitter på kontor,- så skal ikke mye til,- men ikke noe som tilsier at jeg har forbrent det jeg har fått i meg ekstra. Jeg har slappet av og duppet på stranda/ved bassenget,- sovet uten bekymringer på nettene,- og jeg har gått NED en kilo fra før jeg dro på ferie! Og siden jobben nå fremover ikke er på langt nær så stressende som før sommeren, så vil jeg tro at før høstferien er jeg nede i matchvekt uten å gjøre noe for det :)

Stress er det verste man kan gjøre. Godta deg selv og den vekta du har. Fokuser på å få et SUNDT kosthold, drit i mengde i første omgang,- og tren for å kjenne at du blir sterkere, mer bevegelig, mer utholdende eller hva du nå vil trene på! Etter hvert vil du se at kroppen faktisk vil forandre seg! La ting ta tid,- og la det skje "naturlig": De færreste klarer å leve et "normalt liv" med å telle kalorier hver dag resten av livet,- og samtidig "MÅ" gå 20 000 skritt hver dag... Det blir for mye,- kan være greit en liten periode, men ikke noe å satse på som levesett for "evig og alltid":. La en sunn og aktiv livsstil, lede deg til matchvekta,- den vil bli både lavere og den vil være "evigvarende":... Og man vil aldri mer trenge å slanke seg... Jeg brukte vel 3-4 år på 17 kilo.. Har ikke slanket meg en dag og har holde vekta (sett bort fra 4-5 mndr i året jeg har mye på jobb) siden (10 år nå) uten å slanke meg mer. "det går seg til" av seg selv...

Anonymkode: 27367...a1b

Wow!

Takk! 😃

Skrevet

Jeg må spise 1500 kalorier for å gå ned i vekt. Ligger jeg på 1200 stopper alt opp, kroppen tror det er krise. Jo mer jeg spiser jo mer går jeg ned, så lenge maten er sunn

Anonymkode: 1121b...a18

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar :) Kanskje lavkarbo er bedre, ja.. Det ville bety en mye større omlegging for meg, da jeg ikke er spesielt glad i kjøtt og middagsmat.. er mer brødskive/knekkebrød-typen.. men det kan tenkes det må til. Jeg er 41 år.. har gått opp pga stoffskifte og lykkepiller.. trodde egentlig det skulle være enkelt å hå ned igjen hvis jeg bare holder meg på matta.. siden det har gått veldig greit før.. men ting går jo saktere når en er eldre.. og stoffskiftet mitt jobber jo ikke for meg.. 

så flott at du har gått ned 8 kg, du oppi tråden her! Gratulerer! Jeg vet hvor deilig det er :) 

Hard trening er dessverre ikke noe for meg pga diverse.. men kan gå raskt.. 

En annen ting er at jeg strever med å få spist hver tredje/fjerde time.. jeg spiser nok altfor uregelmessig og for store måltider når jeg først spiser.. det er jo ikke sunt, men jeg trodde ikke det skulle ha så mye å si mtp vektnedgang, igjen fordi det ikke har hindret nedgang tidligere.. 

Vanligvis spiser jeg et eller to store måltider iløpet av dagen.. prøver å få til tre-fire nå.. og drikker mye.. 

Men, ja, hvis jeg ikke går ned noe på denne måten får jeg vurdere mer lavkarbo-variant. 

Lavkarbo er er veldig alvorlig valg å ta, da endrer du kroppens måte å jobbe på. Det er et valg for resten av livet, vil du virkelig nekte deg selv karbohydrater for bestandig? Det er ingen kur, det er en livsstil. 

Jeg personlig ville heller gått for grovkarbo. Altså spise mest mulig ren og sunn mat, kutte på raske karbohydrater som sukker og hvitt hvetemel. Spise bare grove kornprodukter 

Anonymkode: f942e...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...