Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #1 Skrevet 6. august 2017 Hvert år kommer det basehoppere, klatrere og andre ekstremutøvere til Norge uten forsikringer som dekker redningsaksjoner. Når de faller ned eller går seg fast eller bort på fjellet forventes det store redningsaksjoner som koster en formue og er farlige for dem som er med. Hadde det ikke vært bedre å bare la det være? Det er klart det er tøft å vite at noen ligger på en fjellhylle og pines til de dør, men så lenge de vet noen vil forsøke å redde dem uansett så fortsetter de jo å ta sjanser. Hvis vi gikk skikkelig ut med at vi ikke kom til å forsøke å redde noen og så sto for det, ville kanskje fler bli mer forsiktige slik at færre faktisk forulykket. Anonymkode: 2fc6b...6cf
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Jo, jeg stemmer for at dette blir Listhaugs neste lik og del på facebook Anonymkode: 8ae58...ef8
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #3 Skrevet 6. august 2017 Og røykerne bør nektes helsetjenester ? Ikke glem overvektige med hjerteproblemer i samme slengen. Anonymkode: 7cc22...482
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #4 Skrevet 6. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og røykerne bør nektes helsetjenester ? Ikke glem overvektige med hjerteproblemer i samme slengen. Anonymkode: 7cc22...482 Det blir ikke helt det samme. Det er ikke farlig å behandle syke på samme måte som redningsaksjoner i fjellet er farlige. Utlendinger som kommer til Norge får heller ikke gratis behandling. For å få det må de ha forsikringene i orden eller det må foreligge en spesiell avtale mellom landene. Anonymkode: 2fc6b...6cf
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 De eneste alternativene er vel ikke å redde dem helt gratis eller å la dem dø! Heldigvis. Anonymkode: 03af5...94f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: De eneste alternativene er vel ikke å redde dem helt gratis eller å la dem dø! Heldigvis. Anonymkode: 03af5...94f Hvilke å andre alternativer foreslår du? At de pårørende overfører noen millioner som sikkerhet for utgifter før aksjonen begynner? Anonymkode: 2fc6b...6cf
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 Så når du blir utsatt for en ulykke på ferie i Syden synes du at fortjener å ligge der og dø mens alle spanjolene står og ser på? Du er tross alt bare en dustete turist som garantert har gjort noe feil, helt sikkert ikke kommer til å dekke noe av kostnadene selv og garantert gjør et stor innhogg i den slunkne spanske statskassen. Anonymkode: a709c...aa4
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 1 minute ago, Anonym bruker said: Hvilke å andre alternativer foreslår du? At de pårørende overfører noen millioner som sikkerhet for utgifter før aksjonen begynner? Anonymkode: 2fc6b...6cf Dette er det sikkert noen som har mer kunnskap om som har tenkt på. Jeg vet heldigvis at det aldri er noen med reell makt som ofrer all medmenneskelighet for å spare penger. Anonymkode: 03af5...94f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så når du blir utsatt for en ulykke på ferie i Syden synes du at fortjener å ligge der og dø mens alle spanjolene står og ser på? Du er tross alt bare en dustete turist som garantert har gjort noe feil, helt sikkert ikke kommer til å dekke noe av kostnadene selv og garantert gjør et stor innhogg i den slunkne spanske statskassen. Anonymkode: a709c...aa4 Hvis jeg med vilje har bedrevet aktiviteter som jeg vet reiseforsikkringen min ikke dekket, så ja. Anonymkode: 2fc6b...6cf
the amazing spidermamma Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 Altså - nå havner jo en hel haug med folk i selvforskyldte ulykker. Hva med de som ikke er oppmerksomme nok i trafikken og kjører utfor? Hva med de som mislykkes i å begå selvmord? Hva med de som går på isen uten brodder og brekker lårhalsen? Skal vi bare la dem ligge? Jeg er helt for at det bør være en høy egenandel for idioter som hiver seg utfor fjellvegger og kløner det til. Men selv idioter er mennesker og bør behandles deretter.
MerraSomGår Skrevet 7. august 2017 #11 Skrevet 7. august 2017 Dette spørsmålet er så fantastisk sykt utenfor at jeg blir helt matt. Det er helt ufattelig at menneskeliv er så utrolig lite verdt for noen. Hvordan i alle dager går det an å være så ekstremt avstumpet for empati, medfølelse og etikk at du i det hele tatt er inne på tanken på å la et menneske ligge å pines til døde??? Når man tenker at et menneskeliv ikke betyr mer enn det, har man passert en barriere som i grupper er farlig for samfunnet. Har du aldri kjent på følelsen av medmenneskelighet? Eller at menneskeliv er verdt å reddes uansett. Tenk om leger, ambulansefolk, redningspersonell skulle ha samme innstilling som deg? Alle mennesker har like stor verdi. Og alle mennesker skal reddes fra døden om det er mulig. Selv om skaden er selvpåført. Selv om de er idioter. Selv om det koster penger. Dette minner meg om den tråden hvor flere personer her inne heller hadde valgt å redde hunden sin i et brennende hus enn en fremmed person. Det er helt forkastelig.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #12 Skrevet 7. august 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvert år kommer det basehoppere, klatrere og andre ekstremutøvere til Norge uten forsikringer som dekker redningsaksjoner. Når de faller ned eller går seg fast eller bort på fjellet forventes det store redningsaksjoner som koster en formue og er farlige for dem som er med. Hadde det ikke vært bedre å bare la det være? Det er klart det er tøft å vite at noen ligger på en fjellhylle og pines til de dør, men så lenge de vet noen vil forsøke å redde dem uansett så fortsetter de jo å ta sjanser. Hvis vi gikk skikkelig ut med at vi ikke kom til å forsøke å redde noen og så sto for det, ville kanskje fler bli mer forsiktige slik at færre faktisk forulykket. Anonymkode: 2fc6b...6cf Smart du. Anonymkode: 3c577...c89
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #13 Skrevet 7. august 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Og røykerne bør nektes helsetjenester ? Ikke glem overvektige med hjerteproblemer i samme slengen. Anonymkode: 7cc22...482 Dette var en mer interessant diskusjon, men litt avsporing. Men jeg syntes det er rett slik det er i en del land i verden, at de ikke får samme helseforsikring og må betale høyere egenandel. Anonymkode: 02ddc...e1d
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #14 Skrevet 7. august 2017 Det er jo sånn på sjøen. Ingen offentlig redningstjeneste kommer og hjelper deg om du er i havsnød. Da må du enten få hjelp av båter i nærheten (som selvklart kan kreve bergningslønn) eller av redningselskapet. redningselskapet er en privat aktør som vil ha betalt for å hjelpe deg. Med mindre de er kalt ut av hovedredningsentralen - da tar staten regningen. Anonymkode: d0898...570
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #15 Skrevet 7. august 2017 Jeg skjønner hva du prøver å si, bare for å ha sagt det, men problemet er jo at basert på det DU mener er idioti, så fortjener noen mennesker å bli overlatt til seg selv. Man kan ikke la enkeltindivider bestemme hva som er innafor og hva som er utenfor, hva som er feil og hva som er riktig, når det gjelder hvilke mennesker som skal få hjelp. Leger er underlagt den hippokratiske ed: alle skal få hjelp, ikke bare de man ut fra personlige verdier mener fortjener hjelp. Alt annet er galskap, og ditt eksempel faller inn under samme prinsipp uansett hvor uenig du er i valget basehoppere gjør. Litt av et menneskesyn du forfekter, må jeg si. Anonymkode: feb9c...538
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #16 Skrevet 7. august 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette var en mer interessant diskusjon, men litt avsporing. Men jeg syntes det er rett slik det er i en del land i verden, at de ikke får samme helseforsikring og må betale høyere egenandel. Anonymkode: 02ddc...e1d Og hvordan tenker du at det skal gjennomføres her i Norge? Skal røykere betale mer skatt i tilfelle de får kreft? Lungekreft er dødelige saker og mange dør raskt så det monner liksom ikke å skru opp skatten etter at de blir syke... Anonymkode: 5f881...1e7
Anonym bruker Skrevet 7. august 2017 #17 Skrevet 7. august 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner hva du prøver å si, bare for å ha sagt det, men problemet er jo at basert på det DU mener er idioti, så fortjener noen mennesker å bli overlatt til seg selv. Man kan ikke la enkeltindivider bestemme hva som er innafor og hva som er utenfor, hva som er feil og hva som er riktig, når det gjelder hvilke mennesker som skal få hjelp. Leger er underlagt den hippokratiske ed: alle skal få hjelp, ikke bare de man ut fra personlige verdier mener fortjener hjelp. Alt annet er galskap, og ditt eksempel faller inn under samme prinsipp uansett hvor uenig du er i valget basehoppere gjør. Litt av et menneskesyn du forfekter, må jeg si. Anonymkode: feb9c...538 I de fleste andre land må man regne med å betale for slike redningsaksjoner selv. Det kan du kjøpe forsikring som dekker. En vanlig reiseforsikring dekker for eksempel dykking ned til 10 meter (husker ikke dybden, lenge siden jeg dykket). Skal du dypere må du kjøpe en tillegsforsikkring. Slik er det med mange andre aktiviteter. Det ville jo ikke være jeg som satt og bestemte hvem som skulle reddes. Det ville det være forsikringsselskaper som gjorde. Anonymkode: 2fc6b...6cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå