Gå til innhold

Å gjøre et navn mer vrient...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye kan faktisk ha med oppkalling å gjøre også. Min datter heter Zofie og det er direkte oppkalling fra hennes oldemor. At noen skal sitte å mene at jeg burde gitt henne navnet Sofie fordi det høres mer rett ut i ørene deres vektlegges mindre enn å gi henne navnet etter en kjær person i slekta som har betydd mye for alle.

Anonymkode: d90b6...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om en Matz..

Anonymkode: b1a6b...10e

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Christopher

Prøv å være 1. klassing og skal skrive navnet ditt. Ikke minst brodere det på ei pute når de blir eldre...🙈

Anonymkode: 37277...919

Men det er jo korrekt stavelse av et engelsk navn og ikke wannabe spesielt. Om etnisk norske hjemmeboende nordmenn har behov for dette er en annen diskusjon. 

Anonymkode: b5547...5ff

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Merker meg at mange av navnene dere ler av er stavet på internasjonal måte.

Hvis foreldrene i tillegg kommer fra andre land en Norge. Fremstår jo dette som et glimrende eksempel på nordmenn som forventer at alle skal føye seg etter den norske normen.

Anonymkode: 00cd1...9e1

Det er akkurat det vi har her i huset. Vi har ei jente som heter Elizabeth. En av foreldrene er utenlandsk og vi er MYE i utlandet. Vi vurderer også å flytte enten til Nederland eller Tyskland etter hvert for å bosette oss der. Og der er Elizabeth den riktige stavemåten. Det er også den riktige stavemåten i USA, England og andre land der det snakkes engelsk.

Anonymkode: 764ee...869

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Zacharias er da en helt vanlig måte å skrive det på?

Anonymkode: 6787d...999

Nei, i Norge er navnet Sakkarias. 

Anonymkode: a779c...a96

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat det vi har her i huset. Vi har ei jente som heter Elizabeth. En av foreldrene er utenlandsk og vi er MYE i utlandet. Vi vurderer også å flytte enten til Nederland eller Tyskland etter hvert for å bosette oss der. Og der er Elizabeth den riktige stavemåten. Det er også den riktige stavemåten i USA, England og andre land der det snakkes engelsk.

Hvorfor er det den riktige stavemåten? Det er mange amerikanere og engelskmenn som heter Elisabeth. 

Anonymkode: 09d8c...492

Skrevet

Jeg har en jente som heter Tea. For oss var dette riktig stavemåte, Thea var helt feil for oss. Hun har måtte rette på navnet sitt mange ganger, men hun er veldig fornøyd med at det staves som det gjør. Jeg har ett veldig vanlig navn og burde ikke være vanskelig å skrive riktig, men det er utrolig hvor mange ulike stavemåter folk har klart å gjøre. Så en må ikke ha ett anderledes stavet navn for at folk skal skrive det feil. 

Anonymkode: a95c2...905

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pleier å bestille kaffe til meg som "Charlotte med k". Hehe .Små gleder 

Anonymkode: 92010...067

Åååå det burde jeg så prøve!! "Charlotte? er det med Ch eller Sj?". Take a wild guess

Anonymkode: 21d6a...03a

Skrevet

Sitat Ørjan Burøe "Foreldrene mine staver fitte med ph!" Hahahaha

Anonymkode: 21d6a...03a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange av navnene...? Det er ikke mye internasjonalt over Chris-Stian, Chatrine og Kriståffer, altså.

Anonymkode: 617ad...f33

Jeg kommer fortsatt ikke helt over Chatrine ... jeg vil uttale det "Sjatrine" ... pussig.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo korrekt stavelse av et engelsk navn og ikke wannabe spesielt. Om etnisk norske hjemmeboende nordmenn har behov for dette er en annen diskusjon. 

Anonymkode: b5547...5ff

Kristoffer er ikke et engelsk navn. Det er vel fra den klassiske tradisjonen og hentet fra gresk. Dersom du vil være helt korrekt bør du i så fall stave det med gresk alfabet... Eller sette det om til de tilsvarende lydene på norsk.

Anonymkode: 40ece...1dd

Skrevet

Mine helnorske foreldre doblet, av ukjent årsak, noen av vokalene i mitt relativt vanlige norske navn. Hurra.

Må stave navnet 2-3 ganger eller akseptere at det blir feil.

Anonymkode: d4584...624

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Merker meg at mange av navnene dere ler av er stavet på internasjonal måte.

Hvis foreldrene i tillegg kommer fra andre land en Norge. Fremstår jo dette som et glimrende eksempel på nordmenn som forventer at alle skal føye seg etter den norske normen.

Anonymkode: 00cd1...9e1

Hvilke navn sikter du til? Altså, hvilke innlegg som kom før dette innlegget fra deg? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Elizabeth med z er IKKE den "riktige" skrivemåten på nederlandsk og tysk, altså. Da er du feilinformert.

Skrevet

Jeg heter Karina, og langt over halvparten av de som skal skrive det bruker C. 

Anonymkode: b3cf7...9a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...