Gå til innhold

Gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite dilemma, har en bror som blir 40 år og har et barn som blir 7 år. Han har ikke gitt meg gave da jeg fylte 30 år( selv om vi søsken har vært enig om å gi på runde tall). Denne gang skal han feire dagen til barnet på sin dag, og vi skal i selskap! Er det da slik at jeg må gi han også noe , i tillegg til barnet hans som altid får? Har ikke lyst da han ikke tenkte på meg.... men kjenner jo på samvittigheten... innspill er dere snille 😊

Anonymkode: 0d412...e9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare tenke gjennom din relasjon til broren din, og hvordan du vil at denne relasjonen skal være framover. Jeg ville ha blitt såret hvis broren min droppet gave til meg på 30-årsdagen, så jeg forstår skuffelsen din.

Jeg kjenner hverken deg eller broren din, så jeg skriver dette ut fra antagelser og (mine) følelser.

Hvis du nå dropper gave til broren din, så gjør du det samme mot ham som han gjorde mot deg. Du ble såret av det, og det er derfor rimelig å tenke at han vil bli såret av det. Dette vil påvirke relasjonen mellom dere framover. 

Jeg er ingen tilhenger av hevn, for jeg mener ærlig og oppriktig at det ikke fører til noe godt og ingen blir snillere av det. Jeg føler også at jeg ikke kan klage på andres oppførsel hvis jeg selv velger å senke meg ned på akkurat samme nivå og gjøre det samme mot dem. Da er jeg ikke bedre enn dem og kan derfor ikke klage på dem heller, hvis du forstår. 

Her inne er det mange som sier at "disse mannfolkene får slippe unna med hva som helst" når slike svar som mitt, kommer. Men i min verden handler det ikke om det. Det handler om at jeg selv velger hvilket menneske jeg vil være. Og i visse tilfeller ønsker jeg å være et bedre menneske.

Så kan man tenke at han fortjener å få smake sin egen medisin. Og det kan jo tenkes at han er en type som alltid gjør slikt mot andre og er vant til at ingen sier fra og ingen tar igjen. 

Du må jo selv vurdere hva du vil gjøre og hvordan du løser dette. Uansett hva du velger vil det påvirke relasjonen mellom dere framover. Hvis du velger å ikke gi ham noe, risikerer du at han blir sur og fornærmet. Hvis du likevel gir ham en gave, kan det jo hende at han er typen som alltid vil droppe deg og din familie og likevel forvente full oppvartning fra dere. Eller du risikerer at du selv går og bærer på nag og en uklar følelse av urettferdighet.

Skrevet

Jeg ville kjøpt gave, men ville ikke brukt masse penger på det.

Kjøp en flaske vin og sett en sløyfe på, en blomst e.l. Om du vil presisere sier du bare "Også en liten hilsen til bror, selv om vi egentlig har sluttet å gi bursdagsgaver til de voksne" mens du smiler. Om han eller andre spør om dere ikke gir ved runde tall spiller du bare uskyldig og sier at siden du ikke fikk når du fylte 30 trodde du dere hadde sluttet helt med gaver til de voksne...

Jeg personlig ville ikke sagt noe, jeg ville kjøpt en liten hilsen og ferdig med det. Jeg er ikke så opptatt av prisen på gaver eller om det alltid gis begge veier, det er tanken som teller sant ;)

Anonymkode: 1eb69...082

Skrevet

du er barnslig

Anonymkode: 5a9c8...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...