Gå til innhold

Hva er det jeg ikke tåler??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tar det før noe skaper luft i magen? Det er så irriterende. Nå er jeg veldig oppblåst i magen og har så mye flatulens. Men når spiste jeg det jeg ble oppblåst av? Jeg tror jeg vet at mat bruker 2-4 timer ned til tykktarmen men gjelder det når man reagerer på det også? Er det det jeg spiste til frokost, lunsj eller middag det som plager meg nå?

Anonymkode: a5269...a18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt å få luft i magen og å prumpe. Det betyr at magen fungerer.

Anonymkode: 7cf19...02e

Skrevet

Det kan variere alt etter hva du reagerer på, hvor mye du har spist av det du reagerer på, om du har spist flere ting du ikke tåler. Det kan variere fra person til person også. Noen har dessuten straksreaksjoner, noen reagerer innen en halvtime, noen reagerer innen noen timer, og andre reaksjoner kan ta noen dager :/

Jeg har egentlig alle reaksjonene, alt etter hva jeg har spist, hvor mye jeg har spist av det, om jeg har spist flere ting jeg reagerer på, allmennform i øyeblikket, søvn, stress m.m.

Det finnes noen tester du kan ta som er ganske gode, sjekk f.eks. Lab1.no. Ellers er det greit å få tatt noen prøver hos legen før du ev. legger om kosten, bl.a. for gluten og laktose. Og ellers er nesten eliminasjonsdiett en av de beste måtene å finne ut av det på.

Du kan også med fordel ta tilskudd med probiotika, og slutte med sukker også.

Anonymkode: ffe76...1cb

Skrevet

Jeg tåler ikke hvetemel så godt.

Spiser jeg bare litt til et måltid merker jeg ikke så mye, spiser jeg litt både til frokost og lunsj er jeg oppblåst, stinn og småkvalm om kvelden. Spiser jeg hvetemel både lørdag og søndag har jeg diare på mandag.

Anonymkode: 30376...c4e

Skrevet

Det kan være masse. Selv reagerer jeg på hvete, korn, løk, melk, for mye sukker, sterk mat, røykt mat..Når jeg får i meg noe jeg ikke tåler klarer jeg vanligvis å skille ut hva det er, men reaksjonen kommer fort, innen en halv time. Og jeg kan være dårlig i dager av en liten feil matbit. 

Jeg uc og irritabel tarm, kjempegøy..

Anonymkode: 989c2...19a

Skrevet

Jeg blir slik av hvetemel hvis jeg spiser det 2-3 dager etter hverandre. 

Har jeg spist noe som inneholder laktose, blir jeg oppblåst og vond etter kort tid.

Spiser jeg noe som inneholder løk, blir jeg også oppblåst og vondt i magen etter kort tid.

anbefaler deg å prøve deg fram ved å eliminere mistenkte produkter fra kosten i noen uker. 

Anonymkode: 1ac8c...b34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...