Gå til innhold

Hvordan tilbereder jeg fersk spinat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan fersk spinat brukes til? Jeg har aldri laget det eller spist det, så jeg er helt grønn :) Så hvordan tilberedes det, så det blir skikkelig godt, hva gjør du? Hva er det godt til, kylling, fisk, kjøtt, annet? Blir superglad for alle tips, gjerne oppskrifter :)

Anonymkode: 675f1...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varm en god klatt smør eller olivenolje i en gryte. Litt fint snittet shallott løk og en knust fedd med hvitløk oppi gryten og surres blankt. Tilsett  spinatbladene, la de visne i det varme smøret (mengden krymper da drastisk). Tilsett litt hvitvin som så fordamper men gir dybde i smaken. Tilsett så kremfløte. Når det har fått et oppkok, bruk stavmixer for å få det helt glatt, salt og pepper etter smak. Du kan nå bruke spinat som en saus til pasta eller grillet kjøtt eller tilsette ost som så smelter og bruke som dip som forrett eller smårett. Hvis du tilsetter 1l kyllingkraft før fløten og så koker opp og kjører blender eller med stavmixer blir det en god spinatsuppe (lager jeg suppe bruker jeg alltid selleri,løk og en liten gulrot i første steget) et godt tips med suppe er å ikke koke suppen mye etter tilsatt fløte.

Anonymkode: c31d6...4a7

Skrevet

Fersk spinat er godt i salaten også, sammen med baconbiter og hardkokt egg.

Eller bare visnet med smør og hvitløk ved siden av en biff

Skrevet

Jeg bruker endel babyspinat i salater.

Kan også hive spinat i sausen.

Men, skal kopiere det over her, for det hørtes bra ut!

Anonymkode: d296e...bb6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Varm en god klatt smør eller olivenolje i en gryte. Litt fint snittet shallott løk og en knust fedd med hvitløk oppi gryten og surres blankt. Tilsett  spinatbladene, la de visne i det varme smøret (mengden krymper da drastisk). Tilsett litt hvitvin som så fordamper men gir dybde i smaken. Tilsett så kremfløte. Når det har fått et oppkok, bruk stavmixer for å få det helt glatt, salt og pepper etter smak. Du kan nå bruke spinat som en saus til pasta eller grillet kjøtt eller tilsette ost som så smelter og bruke som dip som forrett eller smårett. Hvis du tilsetter 1l kyllingkraft før fløten og så koker opp og kjører blender eller med stavmixer blir det en god spinatsuppe (lager jeg suppe bruker jeg alltid selleri,løk og en liten gulrot i første steget) et godt tips med suppe er å ikke koke suppen mye etter tilsatt fløte.

Tusen takk for tips :) Kan jeg bruke noe annet i stedet for hvitvin? (Er langt til vinmonopol)

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips :) Kan jeg bruke noe annet i stedet for hvitvin? (Er langt til vinmonopol)

Ikke min oppskrift, men du kan f. eks. bruke litt eplejuice😉

Anonymkode: 12aa4...b30

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke min oppskrift, men du kan f. eks. bruke litt eplejuice😉

Anonymkode: 12aa4...b30

Tusen takk, da skal jeg prøve med det :) Hvor mye er litt hvitvin?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan fint droppe det 😀  smaker fint uten vin også. 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan fint droppe det 😀  smaker fint uten vin også. 

Takk :)

Noen flere tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...