Gå til innhold

To språklige førsteklassinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forventer dere at barnet lærer å lese på andre språket også?

Hvordan har dere tenkt å hjelpe barnet med dette?

vi bor i utlandet, og snart 6åringen har gått ett halvt år på skolen allerede. Hun lærer å lese på engelsk på skolen. Men har også vist en økende interesse for å lese på norsk. Vi leser sammen hver dag og hun kan lese veldig mye på norsk også. 

Setter pris på tips for å hjelpe henne å lese på andre språket sitt. 

TIA

Anonymkode: ee4c4...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo naturlig å lære alt på begge språkene, og om ungen ønsker å lese er jo ingenting bedre. Bare fortsett å lese med henne, og sørg for tilgang til gode bøker på norsk som hun kan lese selv.

Endret av sug lut
Skrevet

Mine er ikke så store ennå, men jeg sørger for å ha bøker på begge språk tilgjengelig 

Skrevet

Jeg anbefaler virkelig Globalskolen. Ved kortvarig opphold i utlandet kan barnet følge en ganske grundig opplæring som gjør det enklere å komme tilbake til norsk skole. Men det finnes ( eller i alle fantes det) også en grunnopplæring som passer veldig godt for norske barn som bor i utlandet, kan være godt å ha med seg om man plutselig skulle flytte tilbake til Norge, og ellers også, selvfølgelig.

Skrevet

Mine begynner i 1. klasse nå, pappaen er engelsk. Det viktigste blir jo å lære seg å lese norsk i første omgang og når de har kontroll på det vil vi vel få de til å lese engelsk. Vi har flere engelske barnebøker av enkel karakter og oppover så blir spennende å se. 

Anonymkode: 8fa77...3fe

Skrevet

Tospråklig, altså, ikke to språklige barn. 

Små barn kan ta til seg lærdom omtrent som svamper suger vann, ha bøker og læremidler på begge språk tilgjengelig. Lykke til! 

Anonymkode: 5c106...bc5

Skrevet

Jeg trodde først det var snakk om to barn. 🤣

Anonymkode: d3de3...e2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...