Gå til innhold

Bare si det som det er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har flyttet nærmere oss. Vi har jevnaldrende barn. 6 og 7. 

Så vi har begynt å treffes litt. Nå sier min syvåring at hun ikke vil treffe dette barnet, altså dra på lekeaktiviteter sammen med dette barnet, fordi hun er dominant og sjefete. Hun vil aldri leke det andre vil og får viljen sin. Har lagt merke til adferden men sagt at de enten får bli enige om hva de skal leke eller leke hver sin lek. Får ikke denne jenta bestemme så sier hun, mamma dette er kjedelig, jeg vil hjem. Moren overser dette, ikke én gang har hun brutt inn og forsøkt å veilede litt i leken. 

Nå sier altså min datter klart i fra at hun VIL IKKE reise på besøk for å leke fordi hun alltid bare må gjøre som barnet sier. Jeg har tenkt å respektere ønsket og ikke aktivt planlegge å treffes for barnas skyld, hun må likevel innfinne seg med at hun vil måtte omgås dette barnet innimellom. 

Så, spørsmålet er, skal jeg være ærlig med moren og si at kjemien ikke er tilstede, da vil tilleggsspørsmål komme. Jeg tenker barnet vil være tjent med å få veiledning i at vennskap er gi og ta i lek feks. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: a0329...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt pris på å få vite det om jeg var i hennes situasjon, men jeg hadde nok ikke turt å si det om jeg var i din...

Anonymkode: f5cfc...414

Skrevet

1. Du bør si ifra til venninnen din

2. Dette er curlingforeldre på sitt beste. Du skal skjerme barnet ditt fra et annet barn bare fordi hun er dominerende? Hvorfor lærer du ikke barnet ditt å stå opp for seg selv i stedet? Hvordan skal barnet ditt stå imot tenåringspress senere i livet når mor bare har skjermet gullklumpen sin hele livet?

Anonymkode: d5256...949

Skrevet

Du bør si ifra om hvordan din datter opplever dynamikken. Dette er viktig lærdom for begge jentene. Jenta di får trening i å stå imot dominans, og jenta til venninna di kan få veiledning i samlek.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

1. Du bør si ifra til venninnen din

2. Dette er curlingforeldre på sitt beste. Du skal skjerme barnet ditt fra et annet barn bare fordi hun er dominerende? Hvorfor lærer du ikke barnet ditt å stå opp for seg selv i stedet? Hvordan skal barnet ditt stå imot tenåringspress senere i livet når mor bare har skjermet gullklumpen sin hele livet?

Tror du må lese hva jeg skriver. En curlingforelder ville deltatt i leken og tilrettelagt slik at eget barn ikke blir overstyrt av andre barn. Jeg sier de enten må bli enig eller leke hver for seg. Lang fra curling.

Google curlingforeldre før du kaster om deg med dette uttrykket, bare du selv som taper på det. 

Å respektere at min datter ikke vil leke med henne er langt unna curling. Det er å respektere hennes valg. 

Hun klarer fint å sette grenser for seg selv, noe hun gjør ved å si hun ikke vil være med dette barnet. 

Skrevet

2 dominante barn som vil bestemme kan ha godt av å bryne seg på hverandre.

Anonymkode: 7b061...d32

Skrevet
1 minutt siden, Mostly Harmless skrev:

Du bør si ifra om hvordan din datter opplever dynamikken. Dette er viktig lærdom for begge jentene. Jenta di får trening i å stå imot dominans, og jenta til venninna di kan få veiledning i samlek.

Hun står imot dominans helt greit, men når det bare er de to og det er en til en lek så blir det litt anderledes. Og jeg sier jo ingenting om at hun gir etter for dominansen til enhver tid, jeg skriver jo at jenta vil bestemme og dominere. Noen ganger går hun med på det, andre ganger velger hun det andre alternativet, å leke sin egen lek. Det er da den andre sier ting er kjedelig og hun vil hjem. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må lese hva jeg skriver. En curlingforelder ville deltatt i leken og tilrettelagt slik at eget barn ikke blir overstyrt av andre barn. Jeg sier de enten må bli enig eller leke hver for seg. Lang fra curling.

Google curlingforeldre før du kaster om deg med dette uttrykket, bare du selv som taper på det. 

Å respektere at min datter ikke vil leke med henne er langt unna curling. Det er å respektere hennes valg. 

Hun klarer fint å sette grenser for seg selv, noe hun gjør ved å si hun ikke vil være med dette barnet. 

Sorry, men her kommer du til kort. 

Usnsett hva du velger å kalle det er det et faktum at du ikke lærer jenta di å stå opp for seg selv i samhandling med andre. 

Du kan jo kverulere så mye du vil på definisjoner av uttrykk, men barnet ditt blir taperen. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, men her kommer du til kort. 

Usnsett hva du velger å kalle det er det et faktum at du ikke lærer jenta di å stå opp for seg selv i samhandling med andre. 

Du kan jo kverulere så mye du vil på definisjoner av uttrykk, men barnet ditt blir taperen. 

Oi da. Du klarte å konkludere med dette ut fra det lille jeg skrev?

Sorry, men taperen i livet er nok deg. 

Skrevet

Det er da ingenting curlingaktig med å godta at to personer ikke har god kjemi og respektere at ungene ikke vil være særlig mye sammen. 

Jeg syns det høres greit ut at dere ikke avtaler aktivt at de skal møtes for å leke, men at de må 'finne seg i' å være sammen når det faller seg naturlig siden mødrene møtes. 

Jeg hadde nok sagt fra på en diplomatisk måte når spørsmålet dukker opp. Venninnen din må da se at det blir konflikter når de er sammen selv om hun ikke ser det som (i dine øyne) er grunnen?

Skrevet

Ungene må lære å kommunisere med hverandre. Hun sier til deg at hun ikke vil leke fordi den andre bestemmer, den andre sier til moren sin at ting er kjedelig om hun ikke får viljen sin. Her hadde jeg bedt ungene prøve å ordne selv. De kan komme med ideer til ting å gjøre seg imellom og i det minste PRØVE ut den andres ide før de gir opp.

Mener ikke at dere skal holde de nede til de leker med hverandre, men det virker som du gir opp for lett. Jeg synes det er viktig å lære ungene å kunne omgås andre på en ålreit måte, sånn er det hele livet.

Hvis hun ikke liker kollegene sine i voksen alder kan hun ikke bare bli hjemme fra jobb..

Anonymkode: 43f34...6c1

Skrevet

Da ville jeg sagt til ditt barn at hun må si o fra til venninnen.Det sier jeg til mine barn om en alltid skal bestemme så må de si i fra om det.evt at du blander deg inni leken og prøver å veilede de.Kanskje venninnen din tar hintet 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi da. Du klarte å konkludere med dette ut fra det lille jeg skrev?

Sorry, men taperen i livet er nok deg. 

Jeg blir taperen i livet? Jøss... 😂

Litt hissig?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir taperen i livet? Jøss... 😂

Litt hissig?

Blir ikke DU irritert om noen kaller ungene dine tapere uten at det har rot i virkeligheten?

En helt naturlig reaksjon. Dine svar er helt borti natta idiotiske og du har helt klart en begrenset evne til å kommunisere på en voksen måte. 

Bare å avslutte med en latterliggjørende smiley viser at du kommer til kort i en diskusjon. 

Men nå er jeg ferdig med å svare deg. Takk og lov er majoriteten her inne oppegående foreldre som evner å svare saklig på det jeg konkret spør om. 

Skrevet
11 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Da ville jeg sagt til ditt barn at hun må si o fra til venninnen.Det sier jeg til mine barn om en alltid skal bestemme så må de si i fra om det.evt at du blander deg inni leken og prøver å veilede de.Kanskje venninnen din tar hintet 

Hun sier, jeg liker ikke å bli bestemt over og går så over til egen lek. Da blir det jo sutring og - jeg vil hjem, utsagn. 

Jeg forstår at det er vanskelig for en syvåring å ta kamper på slikt. 

Nå har hun valgt at hun ikke vil leke med barnet. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun sier, jeg liker ikke å bli bestemt over og går så over til egen lek. Da blir det jo sutring og - jeg vil hjem, utsagn. 

Jeg forstår at det er vanskelig for en syvåring å ta kamper på slikt. 

Nå har hun valgt at hun ikke vil leke med barnet. 

Bra at hun sier i fra da.Da kanskje du kan prøve og si,men kanskje dere skal finne på noe annet som dere begge har lyst til?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungene må lære å kommunisere med hverandre. Hun sier til deg at hun ikke vil leke fordi den andre bestemmer, den andre sier til moren sin at ting er kjedelig om hun ikke får viljen sin. Her hadde jeg bedt ungene prøve å ordne selv. De kan komme med ideer til ting å gjøre seg imellom og i det minste PRØVE ut den andres ide før de gir opp.

Mener ikke at dere skal holde de nede til de leker med hverandre, men det virker som du gir opp for lett. Jeg synes det er viktig å lære ungene å kunne omgås andre på en ålreit måte, sånn er det hele livet.

Hvis hun ikke liker kollegene sine i voksen alder kan hun ikke bare bli hjemme fra jobb..

Vel, jeg har sagt, dere må bli enig, bytte på å velge lek eller leke med det dere selv ønsker hver for dere.

Å trekke parallell til voksenlivet å velge å bli hjemme fra jobb blir for meg litt far out. Hun velger å unngå, det er vel noe alle voksne også gjør når man ikke kommer overens med noen?

Skrevet
27 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det er da ingenting curlingaktig med å godta at to personer ikke har god kjemi og respektere at ungene ikke vil være særlig mye sammen. 

Jeg syns det høres greit ut at dere ikke avtaler aktivt at de skal møtes for å leke, men at de må 'finne seg i' å være sammen når det faller seg naturlig siden mødrene møtes. 

Jeg hadde nok sagt fra på en diplomatisk måte når spørsmålet dukker opp. Venninnen din må da se at det blir konflikter når de er sammen selv om hun ikke ser det som (i dine øyne) er grunnen?

Takk. Godt noen faktisk er enig. 😊

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg har sagt, dere må bli enig, bytte på å velge lek eller leke med det dere selv ønsker hver for dere.

Å trekke parallell til voksenlivet å velge å bli hjemme fra jobb blir for meg litt far out. Hun velger å unngå, det er vel noe alle voksne også gjør når man ikke kommer overens med noen?

Ja det er greit det, men skal ungenes uenighet gå på bekostning av ditt vennskap med moren?

Eller har jeg lest feil, ønsker du ikke å ha henne som venninne?

Skrevet

Hva med at du går inn og veileder venninnens barn? Si direkte til barnet at de må bli enige om hva de skal leke og at det er lurt å la andre også få viljen sim hvis hun vil leke med de. Om bare hun skal bestemme så blir vennene til slutt lei av det og vil ikke leke mer. 

Om verken mor eller datter forstår dette så ville jeg droppet lekedater med barna.

Anonymkode: 5f119...5fe

Skrevet

Tja, sånn som du fremstår her hi er du ikke ute etter råd i det hele tatt, og de som er uenige med deg er bare usakelige. Kanskje eplet ikke faller langt fra stammen, og jenta di er samme sort? Virker som den ene ikke er noe verre enn den andre. Frasen din "respektere hennes ønske" kan brukes om alt, og det er viktig at jenta di lærer hvordan omgås forskjellige personer og situasjoner. Du gjør henne en bjørnetjeneste sosialt sett.

Og hvorfor er denne jenta dominerende? Du skriver de har flyttet, så hun har kanskje ikke så mange venner og er usikker sosialt sett. Ta det opp med venninnen din. Men du kan jo ikke være mye til venninne hvis du er villig til bare fader henne ut ved å lage færre avtaler eller at det aldri passer med barn tilstedet. Men du synes kanskje det er vanskelig å si hva du mener? Var dette eple da vettu...

Anonymkode: 67a63...a4b

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke DU irritert om noen kaller ungene dine tapere uten at det har rot i virkeligheten?

En helt naturlig reaksjon. Dine svar er helt borti natta idiotiske og du har helt klart en begrenset evne til å kommunisere på en voksen måte. 

Bare å avslutte med en latterliggjørende smiley viser at du kommer til kort i en diskusjon. 

Men nå er jeg ferdig med å svare deg. Takk og lov er majoriteten her inne oppegående foreldre som evner å svare saklig på det jeg konkret spør om. 

Du forstår faktisk ikke forskjellen på å si at barnet ditt taper på at du curler henne gjennom livet og å si at barnet ditt er en taper??? Du bør ikke uttale deg om voksen kommunikasjon altså...

Jeg ser at du allerede har bestemt deg for at du og barnet ditt gjør alt helt perfekt og det andre barnet om mora gjør absolutt alt feil. Gratulerer med en svart/hvitt verden!

Skrevet

Jeg skjønner deg hi, si som en skrev. Gi selv beskjed til jenta at hun må slutte å bestemme alt ellers mister hun venner. Hi får alltid tyn her inne, og folk vektlegger alltid mer og leser ting mellom linjene. Er ikke sjarmerende med sutrete unger som skal bestemme alt !

Anonymkode: e013d...5a9

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår faktisk ikke forskjellen på å si at barnet ditt taper på at du curler henne gjennom livet og å si at barnet ditt er en taper??? Du bør ikke uttale deg om voksen kommunikasjon altså...

Jeg ser at du allerede har bestemt deg for at du og barnet ditt gjør alt helt perfekt og det andre barnet om mora gjør absolutt alt feil. Gratulerer med en svart/hvitt verden!

Akkurat dette tenkte jeg når jeg leste svaret... Hi ser jo ikke forskjellen.

og virker ikke forberedt på å reflektere rundt andre svar en "er såååå enig med deg altså". 

Anonymkode: 938d6...f1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...