Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Jeg har et nært familiemedlem som jeg mistenker at har et alkoholproblem. Vi har tilbrakt tre uker sammen i sommer, ikke sammenhengende men i to perioder. I en av periodene (ferie) drakk han to øl til lunsj, to øl på ettermiddagen, et glass vin til middag (alt dette mens ungene våre var våkne), og deretter 2-4 glass vin utover kvelden. Hver dag i ti dager. I tillegg tømte han en flaske konjakk i løpet av de ti dagene. I den andre perioden har han jobbet, og bodd hos oss etter jobb. Han har drukket to glass vin til middag samt noe mer utover kvelden. En dag så jeg han styrte to konjakkglass på kjøkkenet rett etter jobb før middag. Mulig dette er en fast vane, men det vet jeg ikke. Forbruket alene gjør at jeg mistenker et alkoholproblem. I tillegg gjør dette at jeg mistenker et problem: - Han har et annet syn på promillekjøring enn meg; han mener det er OK å drikke ett glass og så kjøre bil. - Vi merker tydelig at humøret hans endres av alkohol, til det bedre, han blir glad og fornøyd når han drikker og sur uten alkohol. - Jeg har sett han drikke et helt vinglass i en slurk. Jeg er sånn i tvil om hva jeg bør gjøre... tar gjerne imot råd. Anonymkode: dac5e...6bd
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Ja, han drikker store mengder alkohol, også når han jobber. Det at han styrter sprit når han kommer hjem fra jobb er et veldig alvorlig tegn også. Samme er det at han drikker hver dag, og at han blir sur om han ikke drikker. Samme at han drikker hele glass med vin i en slurk. Anbefaler deg å ta kontakt med en støttegruppe for pårørende til alkoholikere. Her finner du noen linker: https://helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-innen-psykisk-helse-og-rus Ellers ville jeg ha ringt politiet hvis du vet han kjører bil når han har drukket! Hvis han kjører bil i påvirket tilstand som du vet om og han da skader noen, da må du leve med vissheten om at du kunne forhindret det. Så ikke gå i den klassiske pårørendefella som prøver å beskytte ham! Hvis han har et yrke hvor han kjører bil eller hvor det å være påvirket kan skade andre, så må du nesten også ta dette videre, f.eks. diskutere det med politiet, hans lege. Om du vet han har et yrke som er uforenelig med å være påvirket så er det også mulig å kontakte hans sjef som så kan be om testing pga. mistanke om rusmisbruk. Det er vanskelig, men viktig å ta opp. Kontakt en av støttegruppene og få råd der. Og om du vet han kjører før han er promillefri - vær så snill ringe politiet umiddelbart! Anonymkode: 8c891...5b9
Gjest Antarctica Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 Her ringer det varselbjeller hos meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå