Gå til innhold

Hva synes dere om barnehijab?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ingen frivillig bør bære plagg andre blir drept for om de velger å gå uten. I solidaritet med kvinner som lever med tvang bør kvinner i vesten kutte ut hijab. 

Når det er sagt forstår jeg veldig godt små jenter som vil bære hijab som sin mor. Akkurat som min datter vil bruke mine klær og sko, og lakke negler og bruke smykker, ser også disse jentene opp til sine mødre og vil leke store. 

Anonymkode: a9c71...61b

Skrevet

Liker ikke 

Anonymkode: 38e3d...351

Skrevet

Jeg har en venninne fra Irak, og da vi så småjenter på lekeplassen med hijab spurte jeg henne om det var en nedre aldersgrense for når man kan begynne med det.

Hun sa at hun hadde lært at jenter ikke skal gå med hijab før puberteten, og etter at de hadde fått mensen skulle de velge selv om de ville eller ikke ville bruke det. Hun sa at de som setter på jenter på 5-6 år hijab må komme fra en helt annen kultur enn henne....

Anonymkode: d5d7f...dbf

Skrevet

Ja, men de er jo fortsatt barn når de kommer i puberteten...

Anonymkode: 5c3ff...a46

Skrevet

Har ingen stor tanker rundt dette. Tenker det bør være frivillig i grunn og barn lever jo etter hva foreldrene foretar seg... Et forbud i mot synes jeg på mange måter ikke er bedre enn et påbud 

Anonymkode: 44480...31c

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ingen frivillig bør bære plagg andre blir drept for om de velger å gå uten. I solidaritet med kvinner som lever med tvang bør kvinner i vesten kutte ut hijab. 

Når det er sagt forstår jeg veldig godt små jenter som vil bære hijab som sin mor. Akkurat som min datter vil bruke mine klær og sko, og lakke negler og bruke smykker, ser også disse jentene opp til sine mødre og vil leke store. 

Det kan bli et problem. Det måtte jo bety at vi ikke skulle gå med bikini eller andre klær som dekker bryster og underliv heller. 

Anonymkode: 237fd...3fd

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Solidaritet, heter det. Det er ekstremt viktig. 

Anonymkode: 853cb...c63

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en venninne fra Irak, og da vi så småjenter på lekeplassen med hijab spurte jeg henne om det var en nedre aldersgrense for når man kan begynne med det.

Hun sa at hun hadde lært at jenter ikke skal gå med hijab før puberteten, og etter at de hadde fått mensen skulle de velge selv om de ville eller ikke ville bruke det. Hun sa at de som setter på jenter på 5-6 år hijab må komme fra en helt annen kultur enn henne....

Anonymkode: d5d7f...dbf

Siter denne. Har en venninne fra ungdomsskolen som sa det samme. Hun er fra Pakistan. Hun brukte Hijab på ungdomsskolen frivillig. Moren brukte ikke hijab på det tidspunktet. Nå bruker hun heller ikke hijab lenger. Søsteren hennes bruker hijab nå, men gjorde ikke det på ungdomsskolen. 

Hadde ei annen i klassen som også var fra Pakistan, men fra en annen kultur. Hun brukte hijab og sa at alle jentene i hennes familie brukte hijab, og begynte med det i skolealder. 

Jeg mener hijab skal være frivillig og at når jenter kommer i puberten er det deres valg om dem ønsker å ta i bruk hijab eller ikke. Jeg har respekt for de forskjellige kulturene og om yngre barn ønsker å ta i bruk hijab så er dette deres valg. Selvom foreldre oppfordrer det eller ikke. Jeg mener ikke det skal være tvang på noen som helst måte. At et hodeplagg skal bli tvunget på små barn synes jeg ingenting om. Men veldig mange av barna som bærer hijab er det av fri vilje. Og at FrP mener at dette er et sexuelt plagg er bare tull. Som den muslimske damen uttalte seg forrige uke i nyhetene; det er greit at noen velger å se på hijab som et sexuelt plagg, men da bør vi også se på 10-åringene som møter opp på skolen i korte magetopper. Dette er et seksuelt klesplagg etter min mening. 

Det er norske foreldre som sitter hjemme og snakker nedlatende om hijab og om barn og voksne som bruker hodeplagget. Men likevel kler dem barneskole jentene sine i korte shortser og magetopper på skolen. 

Jeg synes ikke det skal være nødvendig med en debatt rundt hodeplagget hijab. Dette er et plagg muslimske kvinner selv velger å bære, noe jeg velger å respektere. Hvis noen bærer hijab med tvang så er det feil.

Anonymkode: 4107d...d4f

Skrevet

Jeg møtte en lita jente med hijab her om dagen, hun kan nok ikke ha vært mer mer enn 6-7-8 år. Det var kjempevarmt, hun hadde bukser og langarmet genser og. Det synes jeg var et litt trist syn rett og slett, liker det ikke

Anonymkode: d17f1...884

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg møtte en lita jente med hijab her om dagen, hun kan nok ikke ha vært mer mer enn 6-7-8 år. Det var kjempevarmt, hun hadde bukser og langarmet genser og. Det synes jeg var et litt trist syn rett og slett, liker det ikke

Anonymkode: d17f1...884

Ja må ho ikke friste mennen vet du....

Anonymkode: 5c3ff...a46

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan bli et problem. Det måtte jo bety at vi ikke skulle gå med bikini eller andre klær som dekker bryster og underliv heller. 

Det er vel relativt sjelden kvinner blir (lovlig) drept i vesten for å vise kroppsdeler?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er norske foreldre som sitter hjemme og snakker nedlatende om hijab og om barn og voksne som bruker hodeplagget. Men likevel kler dem barneskole jentene sine i korte shortser og magetopper på skolen. 

Dustete sammenligning, all den tid vi i Norge ikke har noen kultur for å presse eller tvinge jentene våre til å gå i korte skjørt og magetopper. Vi har heller ingen tradisjon for å drepe, banke eller utsette skjørtkledde jenter for sosiale sanksjoner.

Problemer med hijab er at man alltid kan sette den påståtte frivilligheten under tvil.

Når man vet hva som er hensikten med hijab, så skjønner man hvor jævlig sykt det er at småjenter går med det.

INGEN ville kommet på den ville ideen å påtvinge/presse smågutter til å bruke hijab. Hvorfor er ikke konseptet like utenkelig når det kommer til jenter?

Alle vet svaret på det.

Anonymkode: 36be6...5fe

Gjest Antarctica
Skrevet

Tenker at dette bør ha med (selvvalgt) religiøsitet å gjøre. Så på samme måte som en 15-åring kan velge å bli konfirmert, kan en annen 15-åring velge å bruke hijab. Men noe særlig før den alderen er det bare feil. Unger og ungdommer på 12-13 år er ikke intellektuelt modne til å ta et valg om religion.

Men dette er min mening, og det er en lang avstand derifra til å skape forbud og lage flere skillelinjer enn vi allerede har. Det bør være en god dialog med familier om hva som er praktisk og allright å kle barn i. Jeg ser ikke noe i veien for at helsesøster, flyktningkonsulent, barnevern, barnehageansatte, SFO- og skoleansatte kan snakke om hva som er bra og hensiktsmessig for unger; på samme måte som de snakker om norsk praksis og om trivsel, kosthold, helse og utvikling generelt. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dustete sammenligning, all den tid vi i Norge ikke har noen kultur for å presse eller tvinge jentene våre til å gå i korte skjørt og magetopper. Vi har heller ingen tradisjon for å drepe, banke eller utsette skjørtkledde jenter for sosiale sanksjoner.

Problemer med hijab er at man alltid kan sette den påståtte frivilligheten under tvil.

Når man vet hva som er hensikten med hijab, så skjønner man hvor jævlig sykt det er at småjenter går med det.

INGEN ville kommet på den ville ideen å påtvinge/presse smågutter til å bruke hijab. Hvorfor er ikke konseptet like utenkelig når det kommer til jenter?

Alle vet svaret på det.

Sammenligning var kanskje teit. Men når det pågår en debatt hvor FrP vil innføre forbud mot å bruke hijab i norske skoler, FORDI de mener det er plagg som blir sett seksuelt på. Da mener jeg at vi bør se litt på hva mange av oss etniske nordmenn kler barna våres i. For hvis det skal innføres et forbud mot å bruke hijab i skolen, så kan vi liksom godt innføre skoleuniformer! 

Poenget mitt er ikke at jenter går i magetopper på skolen, men at hijab for mange er viktig. Ikke fordi de føler de må, men fordi de vil. Jeg synes vi skal respektere det. Jeg forbinder ikke hijab med krig eller seksuelt. Jeg ser på hijab som et plagg hvor mange viser hvem dem er og hvor dem kommer fra, og hvilken kultur og religion dem tilhører. 

Skrevet

Om vi skal begynne å regulere hva mennesker har på seg,hvor skal vi sette grensen?Hva med medlemmer av Smiths venner feks?Skal jentene få forbud mot å gå i lange skjørt og bruke fletter fordi det er religiøst betinget?Jøder,skal de nektes å bruke Kippa?Hva med buddister eller hinduister,for ikke å snakke om katolikker?

Jeg synes dette viser en veldig dobbelmoral:Frp påstår at dette er seksualisering av små jenter,men synes samtidig det er greit at Hennes og Mauritz selger bikinier til 3 år gamle jenter....

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel relativt sjelden kvinner blir (lovlig) drept i vesten for å vise kroppsdeler?

Det er relativt sjelden de blir lovlig drept for å vise håret også.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle vet svaret på det.

Hva er forskjellen på det og gitter som bruker turban, eller "lommetørkle" som de har før de blir gamle nok til ekte turban?

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er relativt sjelden de blir lovlig drept for å vise håret også.

I vesten ja, men dessverre ikke i en del andre land. Derfor mener jeg hijab bør kastes i solidaritet. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjellen på det og gitter som bruker turban, eller "lommetørkle" som de har før de blir gamle nok til ekte turban?

Hvis gutter blir drept, fengslet eller trakassert for ikke å bruke turbanstiller det seg helt likt. Da bør også dette plagget skrotes. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med skribenten. 

På klassebildet til mitt ene barn i første klasse, så hadde 70% av jentene hijab. 

Anonymkode: 7b40d...1c2

Jeg er altså for at voksne velger selv, men plagget burde ikke brukes  av barn på småskolen. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sammenligning var kanskje teit. Men når det pågår en debatt hvor FrP vil innføre forbud mot å bruke hijab i norske skoler, FORDI de mener det er plagg som blir sett seksuelt på. Da mener jeg at vi bør se litt på hva mange av oss etniske nordmenn kler barna våres i. For hvis det skal innføres et forbud mot å bruke hijab i skolen, så kan vi liksom godt innføre skoleuniformer! 

Poenget mitt er ikke at jenter går i magetopper på skolen, men at hijab for mange er viktig. Ikke fordi de føler de må, men fordi de vil. Jeg synes vi skal respektere det. Jeg forbinder ikke hijab med krig eller seksuelt. Jeg ser på hijab som et plagg hvor mange viser hvem dem er og hvor dem kommer fra, og hvilken kultur og religion dem tilhører. 

Jeg synes vi bør droppe hele debatten om seksualisering, den er et fullstendig sidespor.

Dette handler om at barn bør være gamle nok til at valget faktisk er deres eget.

Skrevet

En kan ikke droppe debatten seksualisering. Det er en sentral del. 

En kan ikke droppe at hijab er del av en kvinnefiendtlig religion og kultur. 

Hijab er del av er større hele. 

Om en skal forby? Vet ikke. 

Hva som foregår oppi hodene på de som velger å kle seg i slikt et symbol, de mangler grunnleggende solidaritet.

Anonymkode: 853cb...c63

Skrevet

Jeg er sterkt i mot hijab av mange grunner. Hijab på barn er forkastelig! 

Anonymkode: 57b0e...5c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...