Gå til innhold

De som får kreft -hvordan oppdager de det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer!!

Anonymkode: 82725...eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer jo selvfølgelig! Mange går til lege med symptomer som kuler, voldsom tretthet, uforklarlig vekttap, blod i avføringen, smerter, føflekker som har endret seg osv. Det er ikke ett enkelt symptom som betyr kreft.

Anonymkode: c80f2...65e

Skrevet

Det første tale skrev. Hvordan det blir oppdaget er individuelt, avhengig av bl.a. symptomer, kreft-screening, tilfeldigheter.

Anonymkode: 9d8d3...d45

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det varierer jo selvfølgelig! Mange går til lege med symptomer som kuler, voldsom tretthet, uforklarlig vekttap, blod i avføringen, smerter, føflekker som har endret seg osv. Det er ikke ett enkelt symptom som betyr kreft.

Anonymkode: c80f2...65e

Så man tar blodprøver hos legen så får du svar på om du har kreft? 😐

Skrevet

Jeg kan bare svare for hvordan jeg fant ut at jeg har kreft.  Förste gangen hadde jeg en stor kul i brystet. Tumören var på 10cm. Så man kunne ikke overse den. Jeg tenkte ikke tanken på at jeg hadde kreft, siden jeg nettopp hadde födt et barn. Når jeg fikk kreften tilbake i fjor så hadde jeg problem med å puste, gikk ned i vekt og almentilstanden var dårlig. Og det viste seg at min brystkreft har spredd seg til lungene og skelettet. Så nå får jeg bare bremse medisin og palletiv omsorg. Og nå i sommer har den (kreften) spredd seg mer i en veldig rask takt. Så jeg har fått oksygen og andre hjelpemidler hjemme.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så man tar blodprøver hos legen så får du svar på om du har kreft? 😐

Nei. Det er ikke alle kreft typer som viser seg i blodpröver

Skrevet
7 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg kan bare svare for hvordan jeg fant ut at jeg har kreft.  Förste gangen hadde jeg en stor kul i brystet. Tumören var på 10cm. Så man kunne ikke overse den. Jeg tenkte ikke tanken på at jeg hadde kreft, siden jeg nettopp hadde födt et barn. Når jeg fikk kreften tilbake i fjor så hadde jeg problem med å puste, gikk ned i vekt og almentilstanden var dårlig. Og det viste seg at min brystkreft har spredd seg til lungene og skelettet. Så nå får jeg bare bremse medisin og palletiv omsorg. Og nå i sommer har den (kreften) spredd seg mer i en veldig rask takt. Så jeg har fått oksygen og andre hjelpemidler hjemme.

Uff, virkelig lei meg på dine vegne!

Anonymkode: 4ccd9...e74

Skrevet
1 time siden, hilde og gutta skrev:

Uff, sender gode tanker og en føl deg bedre klem!

Anonymkode: a4b53...0d2

Skrevet

Mamma fikk vondt i ryggen og tok MR. Der fant de kreft svulst i lungen. Seks uker senere døde hun. 

Anonymkode: a0f37...f74

Skrevet

Mitt inntrykk er at flere går med det i kroppen før det oppdages. Når man runder 40 er det jo vanlig med litt vondter og jeg går ikke til lege med alt. Min jevnaldrende svigerinne fikk en smertefull kul i lysken og fastlegen mente det var en infeksjon og satte henne på tre antibiotikakurer på rad. Da det endelig ble tatt en biopsi etterfulgt av CT fant de over 25 svulster i hele kroppen, føflekkreft med spredning. Etter 4 måneder med immunterapi spredde det seg til hjernen og to uker etter det døde hun. Når hun tenkte etter kunne hun huske smerter og ubehag to år tilbake men mistenkte ikke kreft.... 

Anonymkode: bc804...ee8

Skrevet
1 time siden, hilde og gutta skrev:

Varme tanker til deg og familien, tøffe saker dere går igjennom, håper du har gode dager med dine nærmeste! 

Anonymkode: bc804...ee8

Skrevet

Feber i tide og utide uten grunn.

Vont i armer og bein.

Blodprøve viste at noko var veldig galt.

Så beinmargsprøve.

Akkutt lymfatisk leukemi .barn 6 år 

Anonymkode: baac5...94a

Skrevet

Hvilken type kreft kan man se på blodprøve da?

Anonymkode: 4a656...17f

Skrevet
3 timer siden, hilde og gutta skrev:

Fryktelig trist å høre❤️

Varme tabker til deg og familien din

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Iallefall diverse leukemi typer .

Men det må ein beinmargsprøve etterpå for å få det 100 prosent bekreftet

Anonymkode: baac5...94a

Skrevet

Mamma fikk på halsen, føltes ut som en kraftig forkjølelsee som ikke gav seg. Litt klumper, men det er helt normalt for hun når hun er forkjøla. Hun var tilfeldigvis hos legen for noe annet og nevnte dette. Hun ble operert uka etter.  Jeg går på årlige kontrolle siden kreften hun hadde er arvelig.

Pappa tar MR og masse blodprøver annethvert år. Han har en sykdom som gjør han serlig utsatt for de fleste former for kreft, så han kommer nok til å oppdage det på denne måten tenker jeg. Jeg er litt usikker på om de tester blodet hans hver gang han er og tapper blod, det gjør han en gang i mnd nå tror jeg. Før så gjorde han det hver uke. 

Anonymkode: 312ff...df5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da de fant en stor cyste på eggstokken min tok de blodprøver for å se etter det de kalte markører i blodet. Var visst noen markører i blodet som kunne vise om det var en ondartet svulst i kroppen.

Blodprøvene mine var fine, men cysten vokste fort, ble flere cm større i diameter på noen måneder så den ble kjapt operert ut. De var usikre på om den var godartet eller ondartet siden den var så stor (for stor til å tas med kikkhull) og den vokste så fort så de sendte den jo inn til analyse. Den var heldigvis godartet.

Den ble oppdaget på rutinekontroll hos gynekolog, jeg går hvert tredje år for å ta celleprøve og da tar han samtidig en innvendig ultralyd for å sjekke om livmor, eggledere og eggstokker ser ok ut.

Anonymkode: 33d73...909

Skrevet

Sender klem til alle dere som har gått gjennom mye! Jeg ble faktisk nesten litt redd her for meg selv. Jeg har ikke oppdaget noen kuler eller lignende. Men jeg er ofte sliten og noen ganger kan jeg plutselig bare få veldig vondt enten i foten eller armen. Jeg har små barn så kan hende det er bare at jeg er sliten. Tror også jeg har litt angst for kreft med tanke på at min bestefar døde av kreft. Tante til mamma døde av kreft, også onklen til mamma døde av kreft. Så jeg er livredd. Kan jeg nevne for legen at jeg ønske å ta noen tester? Eller blir det for dumt? Jeg har vært på rutinekontroll som man tar hvert tredje år hos gyn. Om jeg har kreft vil det komme opp på de svarene som hun tok? Jeg kommer ikke til å få sove i natt. Jeg går rundt å tenker på det konstant. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sender klem til alle dere som har gått gjennom mye! Jeg ble faktisk nesten litt redd her for meg selv. Jeg har ikke oppdaget noen kuler eller lignende. Men jeg er ofte sliten og noen ganger kan jeg plutselig bare få veldig vondt enten i foten eller armen. Jeg har små barn så kan hende det er bare at jeg er sliten. Tror også jeg har litt angst for kreft med tanke på at min bestefar døde av kreft. Tante til mamma døde av kreft, også onklen til mamma døde av kreft. Så jeg er livredd. Kan jeg nevne for legen at jeg ønske å ta noen tester? Eller blir det for dumt? Jeg har vært på rutinekontroll som man tar hvert tredje år hos gyn. Om jeg har kreft vil det komme opp på de svarene som hun tok? Jeg kommer ikke til å få sove i natt. Jeg går rundt å tenker på det konstant. 

Har også maaaange føflekker, jeg har tatt bort ca 6-7 stk. For 5-6 år siden ble 3 av de sjekket om de var godartet eller ikke. Det var ikke noe gale. Men har mange føflekker jeg må fjerne som er ganske store og svarte helt på toppen. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør vondt å høre at du går konstant å tenker slike fæle tanker. Det slo meg med en gang at du burde ta deg tid til å se litt av det her klippet. Ikke bli fornærmet eller ta det personlig. Det er bare godt ment. 

Fra hypokonderlegen Ingvard Wilhelmsen i Bergen: 

Anonymkode: 9cd2c...660

Skrevet

Anonymkode: 9cd2c...660

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...