Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Jeg er gravid, går på jobb som vanlig, men er så utrolig sliten. Sliter med kvalme og tretthet. Jeg gjør alt jeg skal som normalt på jobb, det går greit, men etterpå orker jeg ingenting. Det flyter hjemme og jeg klarer ikke fra ut på noe med familien eller lignende etter jobb. Hvor ille skal det være før det er OK å sykemelde seg en periode? Anonymkode: b14c2...fa5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Det du beskriver er helt normalt som gravid. Da gjør mannen/samboeren din mer husarbeid mens du er mest sliten( bruker å komme seg etter uke 12-14) og du må bruke tiden etter jobb til å hvile. Det blir bare enda mer å gjøre og du blir enda slitnere etter ungen er ute. Anonymkode: 5e1dc...3e4
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 Jeg har da flere unger og har ikke hatt det slik før. Og er langt over 14 uker på vei!😊 Anonymkode: b14c2...fa5
Nyttårs barn Skrevet 4. august 2017 #4 Skrevet 4. august 2017 Høres ut som mannen min. Han orker heller ikke å gjøre noe etter jobb og er ikke gravid engang.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #5 Skrevet 4. august 2017 Det blir jo veldig subjektivt, så det du bør gjøre er å ta en ærlig samtale med jordmor/lege eller tenke etter om det er noe som kan tilrettelegges på arbeidsplassen. Jeg er også gravid og merker jeg var veldig sliten etter jobb og er spent på om det er bedre eller verre når jeg begynner nå etter ferien igjen. Husarbeid blir nedprioritert og jeg bruker energien jeg har på den ungen vi allerede har. Anonymkode: cacb2...623
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #6 Skrevet 4. august 2017 Hva ekstra gjør mannen i huset nå som du er dårlig, da? Kan ikke være så mye siden huset flyter? Jeg tenker at hvis du er frisk nok til å dra på jobb ved å hvile på ettermiddagene og fungerer bra på jobb så må dere som familie finne en måte å gjøre det på. Du har belastningen med graviditeten, da får mannen din ta belastningen med mye mer husarbeid og ta seg av barna. Førsteprioritert er å få mannen din mer på banen! Andreprioritet er at du gir slipp på ditt og greier å overlate ting til mannen med god samvittighet. Når det er gjort, hvis du da er like sliten, da tar du en prat med lege/jordmor. Anonymkode: c679a...b2d
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #7 Skrevet 4. august 2017 Dette må du kjenne på selv, men personlig ville jeg snakket med arbeidsplassen mtp tilrettelegging. Jobber som sykepleier og følges opp av bedriftsjordmor og avdelingsleder på sykehuset. Sist samtale snakket vi om hvordan det går blant annet hjemme, og når jeg ser at det går utover Feks barna mine hjemme skal jeg enten jobbe mindre eller få mer tilrettelegging på jobben. Jobb er ikke alt. Du skal faktisk ha et liv ved siden av, og etterpå fødsel også. Lykke til videre Anonymkode: 64544...6e3
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #8 Skrevet 4. august 2017 Når man vurderer svangerskapspengeran skal behandleren (lege/jordmor) uansett se på helheten. Jobben din kan få inn en vikar. Det kan ikke familien din, kroppen din eller fosteret ditt. Anonymkode: 35702...eb3
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 hadde ekstrem kvalme, kastet opp 8-10 ganger løpet av dagen, jobbet til jeg bare hadde 6 uker igjen, graviditet er ikke en sykdom og ikke noe og sykemelde seg for Anonymkode: b2a51...f4f
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: hadde ekstrem kvalme, kastet opp 8-10 ganger løpet av dagen, jobbet til jeg bare hadde 6 uker igjen, graviditet er ikke en sykdom og ikke noe og sykemelde seg for Anonymkode: b2a51...f4f Herregud! Kan du ta å rulle inn?? INGEN har sagt at graviditet er en sykdom. Det der er så jævla idiotisk å si. Fint at du var en sånn superhelt. STOR aplaus til deg. 👏👏👏👏 🙄 Anonymkode: f1da6...f77
Kamomille Skrevet 6. august 2017 #11 Skrevet 6. august 2017 Hvor i all verden er mannen din da?? Hvis det virkelig er sånn at det FLYTER hjemme!! Det er helt vanlig å være sliten i graviditeten. Og er du sliten blir du også lettere kvalm. Du har all rett til å slappe av når du kommer hjem fra jobb! Du må slutte ha dårlig samvittighet for manglende husarbeid eller at du er litt mindre aktiv med de barna du allerede har. Du bærer belastningen ved å gå gravid, mannen må bære belastningen ved å trå til ekstra på hjemmebane. Ungene lider ingen nød av at pappa tar seg av lek og legging på ettermiddagen sånn at du får hvile ekstra. De tar heller ingen skade av at far tar de med seg på turer eller aktiviteter alene slik at du får huset for deg selv innimellom! Du trenger ikke "strekke deg" noe spesielt. Her er det faktisk mannen som bør strekke seg ekstra og gi deg rom til å slappe av uten dårlig samvittighet! Du sier selv at det fungerer greit på jobb. Så lenge det faktisk går greit og du ikke er syk, er det heller ingen grunn til sykmelding. Blir du derimot syk i form av bekkenløsning, høyt blodtrykk, ekstrem kvalme osv slik at du ikke klarer å stå i jobb med tilrettelegging så må du selvfølgelig diskutere sykmelding med legen din
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #12 Skrevet 6. august 2017 Jeg hadde det sånn fra uke 1 til uke 40. Mannen min fikk styre hjemme - jeg skippet ikke jobben for å orke oppvasken på kvelden, for å si det sånn. Anonymkode: eb8e4...9be
Anonym bruker Skrevet 6. august 2017 #13 Skrevet 6. august 2017 2 timer siden, Kamomille skrev: Hvor i all verden er mannen din da?? Hvis det virkelig er sånn at det FLYTER hjemme!! Det er helt vanlig å være sliten i graviditeten. Og er du sliten blir du også lettere kvalm. Du har all rett til å slappe av når du kommer hjem fra jobb! Du må slutte ha dårlig samvittighet for manglende husarbeid eller at du er litt mindre aktiv med de barna du allerede har. Du bærer belastningen ved å gå gravid, mannen må bære belastningen ved å trå til ekstra på hjemmebane. Ungene lider ingen nød av at pappa tar seg av lek og legging på ettermiddagen sånn at du får hvile ekstra. De tar heller ingen skade av at far tar de med seg på turer eller aktiviteter alene slik at du får huset for deg selv innimellom! Vet du, det tror jeg absolutt de kan ta skade av. Det gjorde i alle fall mine, når jeg sov fra kl 16.30 til 07.00 hver eneste dag. Det skal være noe igjen til barna når man kommer hjem fra jobb, altså! Husarbeid derimot, kan mannen gjøre. Eller ingen, en periode. Men heldigvis er det ikke enten jobb eller ikke. Be om gradert sykemelding du, hvis du kjenner du trenger det. 20% er kanskje nok! Legen sier ikke ja til det hvis du ikke trenger det. Og kanskje er det det som skal til for at du står i jobb svangerskapet ut? Anonymkode: 3be65...85a
prikkete_kjole Skrevet 6. august 2017 #14 Skrevet 6. august 2017 Jeg har det litt sånn etter jobb selv, jeg, og jeg er ikke gravid. Jeg kan ikke akkurat sykmelde meg for det. Om jeg bare hadde følt det sånn som gravid og hadde masse energi til å finne på alt mulig, rydde og vaske etter jobb ellers, hadde jeg vært superfornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå