Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Hun ville ta toget til nærmeste lille by sammen med ett par andre på samme alder + ei som skal begynne på videregående..Jeg sa nei,er det før strengt syns dere? Anonymkode: d807e...908
Nyttårs barn Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Spørs på flere ting. Hvor stor by, de andre jentene og hva du tenker kan komme til og skje. Jeg og min bestevenninne dro flere ganger til Oslo, på dagen riktignok, for å se i butikker og gå på Mcdonalds, noe som var stas på den tiden. Da var vi litt eldre 14 og 15 tenker jeg. Det gikk helt fint det, vi tok toget frem og tilbake og følte oss veldig store.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 Litt strengt, kanskje? Husker jeg og venninnene tok buss alene til byen rundt den alderen, kanskje litt før også. Har han mobil er det ingen problem å ringe om det skulle være noe. Anonymkode: 357d9...5d1
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #4 Skrevet 4. august 2017 Det er jo forskjell på om de vi på Jessheim og gå på senteret eller til Oslo... Anonymkode: e3e95...3ea
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #5 Skrevet 4. august 2017 Det er bare ett lite sted og det kan nok ikke skje så mye..Men det har nok mer med de hun skulle være med, hun pleier ikke å være med de til vanlig og de er sånne som får lov til absolutt alt.. Hi Anonymkode: d807e...908
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #6 Skrevet 4. august 2017 Jeg synes ikke du er streng. Har en på samme alder. Min mening er at unger i den alderen der har ingenting med å henge på senteret i nabo byen å gjøre. De ungene som gjør det her hos oss er de som har foreldre dom ikke gidder å ta seg av dem. Det er de samme ungene som henger på senteret som skaper kvalme på skolen. Så har en sånne som jenta di, som har en "super teit mor" som er som de fleste foreldre, gidder å sette grenser og ta seg av ungene sine. Hva skal de der da? Naske i butikkene, flørte med guttene, litt lett herværk, og skape støy? Best å holde hun unna. Om det skjer en gang eller to, greit nok. Unger i sånne situasjoner er lett utsatt for kontakt med alle mulige slabbedasker som henger i sentrum, folk en kan spare ungene for til de blir eldre. Anonymkode: 2ddba...9a5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #7 Skrevet 4. august 2017 Hvorfor får hun ikke lov? Hva er du redd for? Anonymkode: 5156d...291
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #8 Skrevet 4. august 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke du er streng. Har en på samme alder. Min mening er at unger i den alderen der har ingenting med å henge på senteret i nabo byen å gjøre. De ungene som gjør det her hos oss er de som har foreldre dom ikke gidder å ta seg av dem. Det er de samme ungene som henger på senteret som skaper kvalme på skolen. Så har en sånne som jenta di, som har en "super teit mor" som er som de fleste foreldre, gidder å sette grenser og ta seg av ungene sine. Hva skal de der da? Naske i butikkene, flørte med guttene, litt lett herværk, og skape støy? Best å holde hun unna. Om det skjer en gang eller to, greit nok. Unger i sånne situasjoner er lett utsatt for kontakt med alle mulige slabbedasker som henger i sentrum, folk en kan spare ungene for til de blir eldre. Anonymkode: 2ddba...9a5 Så godt å høre at det ikke bare er meg 😊 Hun har lenge fått gå ned til sentrum som ligger i gangavstand fra oss, og det er helt greit! 😊 Hi Anonymkode: d807e...908
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #9 Skrevet 4. august 2017 Hahahaha 🤣 Så hvis man har en unge som oppfører seg som folk og får gå på senteret etc for å kikke etter noen småting, bør man helst si nei i fare for at et bygdedyr stempler både deg og ungen i negativt ordelag. Hvis du bryr deg om slike fortsetter du si nei hi 😂 Anonymkode: 5574b...41f
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #10 Skrevet 4. august 2017 Nei, du er fornuftig! Anonymkode: 2a60e...9ac
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #11 Skrevet 4. august 2017 Du er ikke streng, men fornuftig! Jeg jobber på kjøpesenteret i Tønsberg. Det er mange 10-12 åringer som henger rundt med venner. Naive foreldre. Det er mye nasking i butikker, kjøpepress osv. Anonymkode: 653fa...484
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #12 Skrevet 4. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du er ikke streng, men fornuftig! Jeg jobber på kjøpesenteret i Tønsberg. Det er mange 10-12 åringer som henger rundt med venner. Naive foreldre. Det er mye nasking i butikker, kjøpepress osv. Anonymkode: 653fa...484 For ikke å glemme...."flåsete" oppførsel og tildels frekke unger når de blir snakket til pga at de bryter opp plast på varer etc. Aldri når de er alene, men sammen med venner. De er sikkert gullunger hjemme. Anonymkode: 653fa...484
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #13 Skrevet 4. august 2017 Da jeg var på samme alder dro jeg med ei venninne til byen som faktisk stjal masse og truet meg dersom jeg ikke ble med på det................. Så synes du er fornuftig... Anonymkode: 4dfc2...c4b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #14 Skrevet 4. august 2017 Da søstra mi og jeg var 10 og 11 år, gikk vi til kjøpesenteret i byen her. 1 time hver vei tok det å gå. Da kjøpte vi en 2 liters is, og satt på en benk og kosa oss/ ble kvalme, noen timer og så på folka som gikk forbi 😊 Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort.. Det eneste jeg er redd for er trafikken. 12 år... De burde klare seg ute på egen hånd. Jo, jeg hadde sagt ja. Anonymkode: 15238...26b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #15 Skrevet 4. august 2017 Hva skulle de der da? Det er jo litt av poenget. Min datter på 12 år får ikke lov å henge i byen eller på kjøpesentrene rundt omkring her. Hun fikk prøve seg en gang og det endte ikke noe hyggelig. De var tre venninner og ble forfulgt av noen eldre jenter som stengte de inne på toalettet. Så vi har sagt nei da det er mye rare folk. Hun får gå med en venninne på et annet mindre kjøpesenter her når en voksen er med. Pleier ikke holde de i hånda men jeg sitter på en kafé å slapper av eller går å handler selv. I tillegg møter jeg de innimellom og føler jeg har kontroll på de. Uansett får de ikke kun henge men kjøpe noe spesielt f eks en bursdagsgave. De får ikke henge rundt for moro skyld. Jeg er nå i permisjon med baby og "henger" mer på kjøpesenteret enn jeg pleier. Ser mange 10-12 åringer der og de bråker,river ned ting og fjaser i butikker. I tillegg henger de med eldre ungdom som ikke akkurat er gode forbilder. Nei kjære foreldre, ikke la barna deres henge på kjøpesenter fordi de oppfører seg bra hjemme. Det er mange gjenger og grupperinger på kjøpesenterene rundt omkring og du aner faktisk ikke hvordan barnet ditt reagerer på gruppepress. Anonymkode: e44bb...515
Kjerringa med agurken Skrevet 4. august 2017 #16 Skrevet 4. august 2017 10-12 åringer har ingenting å gjøre på et kjøpesenter alene eller med jevnaldrende. Du er definitivt ikke for streng!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #17 Skrevet 4. august 2017 Hva søren er det å finne på når man er 12 år da ? Jo, man går og henger rundt . Anonymkode: 15238...26b
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #18 Skrevet 4. august 2017 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva søren er det å finne på når man er 12 år da ? Jo, man går og henger rundt . Anonymkode: 15238...26b Hva er det å gjøre når en er 12? Gå hjem fra skole og fra kulturskole. Gjøre lekser og gå på turn, fotball, musikkøving etc. Så kan en ha venninne, kompis med hjem, eller man går til venninne, kompis. Så henger man gjerne litt på fotball bana, så henger man litt på skaterampen i nabolaget. Då avtaler man flere sammensatt man skal i svømmehallen. Så møtes man på butikken, og henger litt på skoleplassen. I eget nabolag! Min erfaring er ikke bygdedyret, men hvordan det faktisk er å henge i sentrum. Hvorfor skal disse ungene heng i sentrum i nabo byen? Anonymkode: 2ddba...9a5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #19 Skrevet 4. august 2017 Du er ikke forstreng, og spør du politiet her i byen får du samme beskjed. Her var det nemlig skikkelig slosskamp i byen med unger fra 10-12år og politiet gikk ut i media og sa at unger har ikke noe i byen å gjøre alene. Det har vært ett rabalde uten like etter dette, for mange av disse ungene gikk på skolen her. Skolen har gått ut med akkurat det samme som politiet. På foreldremøte til høsten kommer politiet, dette er etter ønske fra noen av oss foreldre. Jeg har vært på foreldrmøte på ungdomskolen derr politiet alltid er med, denne informasjonen bør faktisk de på barneskolen også få. Vi bor ikke så langt unna byen så ungene har fått reise til byen, men de skal ha ett mål for turen og det er ikke bare å henge rundt. Skal de kjøpe en ting drar de ned for å kjøpe den tingen og hjem igjen. Vil de gå på kafe gjør de det og drar rett hjem. Henge i byen får de ikke lov til. Jeg jobebr selv i butikk og har sett alt for mange unger i denne alderen som stjeler og som blir presset til å stjele. Jeg kommer til å klikke i vinkel om mine barn er sammen med noen som gjør det eller om de gjør det selv, og det har ungene mine fått høre. Jeg vet om noen av deres bekjente som stjeler, og de får de ikke være i byen med eller i nærheten av en butikk. Heldigvis så er det ungene slv som har sagt det til meg, så jeg tror det har gått inn hos de. Mine unger får ta tog og buss, men da er det kun for spesielle ting som feks å dra til bestforeldre, hytta eller tante. De bor ikke så langt unna så da er det en kort grei tur. De har reist til oslo, ene gangen tok de t-bane for å komme til onkels jobb. Der var jeg skeptisk, men onkel kunne komme om de ikke klarte det eller de ikke torde. Så lenge det er en voksen og kjent de skal møte er det greit, om ikke så får de heller være hjemme. Og ja, foreldrejobben å være kjip til tider. Vi skal ikke bare være morsomme og si ja. Anonymkode: 3bfdb...0a5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #20 Skrevet 4. august 2017 Min på 12 får dra til byen hvis de faktisk skal ha noe! Ikke bare for å henge. Da kjører en forelder til, og avtaler når de skal hentes. Hvorfor skal de være med en som er såpass mye eldre? Anonymkode: 4e636...537
Nyttårs barn Skrevet 4. august 2017 #21 Skrevet 4. august 2017 Jeg skjønner at dere ikke ønsker at ungene skal henge på kjøpesenteret men synes også at barna må få prøve seg litt alene. Husker jeg dro til byen hver lørdag som tenåring, gikk på H&M og kikket på Bik Bok og andre butikker. Så på lipgloss og annet spennende på parfymeriene og møtte ofte kjentfolk. det var aldri noe tull, jeg brukte lommepengene mine til å kjøpe det jeg ville, mest kikket jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå