Gå til innhold

Når begynner presset om mobil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som skal begynne i første klasse nå. Er det press på barna om mobil allerede fra første klasse? Eller når begynner egentlig det presset? Det er selvsagt forskjellig fra sted til sted så derfor jeg ønsker å høre hvordan det er der dere bor :) 

Har en vennine som har en gutt som begynte i 1.klasse i fjor å hun sier at det allerede da var press på å ha mobil fra 1.klasse å at hun har tenkt å kjøpe en til bursdagen hans i oktober.Da ble overrasket at det begynner så tidlig! Så er nygjerrig på å høre hva som er vanlig andre steder.

Anonymkode: ce127...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å dere som har kjøpt mobil til 1.klassing eller 2.klassing kjøper dere smarttelefon til barnet? eller en billig telefon?

Skrevet

Jeg har en som skal opp i 2. klasse nå. Har ikke merket noe press i det hele tatt. Tror ikke det blir snakket noe særlig om telefoner før om enda noen år. 

Min har en egen iphone da. Bruker den til å se på film og spille med. Han får ikke ha den med seg ut, men jeg hører jo ungene når de ser eller får høre at han har egen telefon. "åååh, er det bare din?, åh, jeg vil også ha, jeg vil se, kan jeg få prøve, osv". Så det å ha egen telefon er vel nokså uvanlig i vårt miljø.

Anonymkode: 8036f...77f

Skrevet

Vi har ikke merket noe press i det hele tatt, men vi har sett behovet når de har begynt dra rundt til venner litt lenger unna og spesielt når de har kuttet ned på sfo. Eldste fikk en billig mobil da han begynte i 3.klasse, smarttelefon da han begynte i 5. Yngste begynner i 2.klasse nå og har arvet brorens billigtelefon.

Anonymkode: 1c29c...5d7

Skrevet

Min fikk i 5.klasse. Da fikk de fleste i hans klasse. Ikke noe press før det.

Anonymkode: 520f7...6bc

Skrevet

Min kommende førsteklassing har en gammel iPhone han arva av et familiemedlem. Han kan ikke ringe med den, bare spille pokemon go. Jeg har alltid vært i mot mobil til små barn, så fikk jeg et barn med spesielle behov og har måttet re-tenke litt. Men den skal ikke være med på skole eller SFO. Jeg ønsker ikke å bidra til mobilpress for barn.

Samtidig er det jo flere og flere som bruker mobilklokker ser jeg. Inkludert oss, men det er igjen, av gode grunner. Men skjønner jo at vi bidrar til press, går jo ikke rundt og forklarer alle foreldre hva han strever med og hvorfor det er et godt hjelpemiddel for han. 

Anonymkode: cc0d8...521

Skrevet

Her er det vanlig at de får når de begynner være litt alene hjemme (siden ingen har fasttelefon lenger) 

Noen har før de begynner på skolen, andre får i fjerde klasse, alle har ikke i 1.klasse altså. 

Men datteren min på 10 gjør alle avtaler om lek med venner på egen mobil nå. I fjerde klasse hadde hun ingen venner uten mobil. 

Mine har fått i andre og tredje klasse, for da har de trappet ned på sfo og vært litt alene 

Anonymkode: b3c72...b8e

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min kommende førsteklassing har en gammel iPhone han arva av et familiemedlem. Han kan ikke ringe med den, bare spille pokemon go. Jeg har alltid vært i mot mobil til små barn, så fikk jeg et barn med spesielle behov og har måttet re-tenke litt. Men den skal ikke være med på skole eller SFO. Jeg ønsker ikke å bidra til mobilpress for barn.

Samtidig er det jo flere og flere som bruker mobilklokker ser jeg. Inkludert oss, men det er igjen, av gode grunner. Men skjønner jo at vi bidrar til press, går jo ikke rundt og forklarer alle foreldre hva han strever med og hvorfor det er et godt hjelpemiddel for han. 

Anonymkode: cc0d8...521

Mobilklokke synes jeg er greit for det er jo langt billigere enn om jeg skulle begynt å kjøpe en smarttelefon til sønnen min,jeg fryktet jo at det måtte være smarttelefon for at det skulle være godtatt.

Skrevet

Mine fikk i 2. Klasse, da sluttet de på SFO. Og var alene hjemme litt. Telefonene ble lite brukt. Nå skal eldste opp i 4. Klasse og mye avtaler foregår nå uten at vi voksne avtaler. Alle vennene hans har mobil, de ringer og sender sms til hverandre om å møtes. Hos oss hadde en eller 2 telefon i 1. Klasse, ca halvparten ila 2. Klasse, og i 3. Klasse  hadde vel bortimot alle. De fleste har smarttelefon (gjerne arvet), mine har Samsung j5, de er ikke så dyre og gode i bruk😄

Anonymkode: 25354...2de

Skrevet

Jeg har en som skal opp i andre klasse nå. Han har bedt om å få telefon, men det er bare for å spille på, så det er uaktuelt. Han skal ha full SFO i allefall dette skoleåret, så får vi se når han dkal begynne å gå hjem tidlig selv. Tviler på at det er særlig aktuelt for oss før det. Da blir det nok en billig smarttelefon.

Skrevet
35 minutter siden, TPK skrev:

Jeg har en som skal opp i andre klasse nå. Han har bedt om å få telefon, men det er bare for å spille på, så det er uaktuelt. Han skal ha full SFO i allefall dette skoleåret, så får vi se når han dkal begynne å gå hjem tidlig selv. Tviler på at det er særlig aktuelt for oss før det. Da blir det nok en billig smarttelefon.

Fins det billige smarttelefoner da?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aner ikke, har ikke kommet så langt enda 😃 Vi har også en gammel iphone han kan arve, kanskje vi begynner med den hvis den fortsatt virker.

Skrevet

Mine telefoner er alltid så ødelagt eller knust at han ikke kan arve de hehe..Jaja får satse på en klokkemobil i første omgang da,de selges jo rimlig.

Gjest Marge Simpson
Skrevet

Min på 8 år fikk en eldre iPhone da vi gikk over til ny. Mest for å spille på, og ringe andre i familien på FaceTime osv😊 Har ikke merket noe press fra skole eller venner. Vi kjøpte kontantkort først, men gikk over til et billig abonnement nå som hun ikke lenger går på SFO. 

Vi hadde aldri stresset med telefon til henne , men synes det er nødvendig siden hun av og til blir alene et par timer etter skolen. 

Skrevet

Jeg har en som skal begynne i 3. klasse nå. Vi har akkurat også sagt opp plassen hennes på SFO, derfor tenker jeg at hun skal få mobil til bursdagen sin. Rett og slett mest for min egen trygghet, fordi vi ikke har hustelefon eller annen telefon tilgjengelig når hun går hjem til tomt hus.

Har ikke vært noe press her med telefon. 

Anonymkode: f5619...a4e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du får fullt brukbare smarttelefoner ned til1500 kr.

Anonymkode: 77456...584

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Min 2.klassing har telefon. Men det er en gammel "idiot"-telefon som kun kan ringe og sende sms med. Det er egentlig ikke hennes men en hun får låne når hun springer rundt til venner på fritiden, slik at vi vet hvor hun er og at vi kan få tak i ho. Ho får IKKE ha den med seg på skolen. Har ikke vært noe press og tror faktisk hun er den første i klassen som har tilgang til telefon

Skrevet

Skilsmissebarn får telefon tidlig. De fleste andre har fått i løpet av 4. eller 5. klasse. Da begynner de å organisere og avtale hvor de skal selv.

Anonymkode: fc8a4...097

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får fullt brukbare smarttelefoner ned til1500 kr.

Anonymkode: 77456...584

Billigere enn det også, Huawei og Samsung Young f.eks

Anonymkode: b3c72...b8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...