Gå til innhold

Spare penger kjapt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde i mai konfirmant, jeg gikk da siste året på skole og hadde ikke spart opp noe, i tillegg ble det to reiser i mai/juni, som det gikk med penger på, den ene reisen dekt, men gikk likevel en del penger. 

Pga null sparing og dårlig planlegging så tok jeg opp kredittlån 🙈. Kom også en del ekstra regninger og pga skolen og mindre lønn, ble det på 40 000 kr, blir kvalm når jeg skriver summen. 

Men trenger noen tips på hvordan få spart opp til å betale ned kjappest mulig, har ikke mulighet til å jobbe ekstra, da jeg har fire barn. 

Anonymkode: fd17d...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gjerne på matbudsjettet man kan tjene inn mest, last ned mattilbud-appen og gjør sport av å få ting på salg, kjøpt kort-dato mat på halv pris osv.

Anonymkode: 5edb4...794

Skrevet

- Kutte inn til beinet på alt du kan, ikke kjøpe noe som helst unødvendig.

- Sett av en fast sum til mat og husholdningsartikler, og ikke bruke mer enn den summen, uansett hvor fristende det er. Raid 50% boksene i matbutikkene, der kan det være mye bra. Ikke bruk penger på kafe eller mat og godteri på bensinstasjoner. Sjekk prisen på alt du  vil kjøpe og se om det finnes billigere alternativer. Sjekk tilbudsaviser og planlegg matinnkjøp og middager. Ikke gå i butikken når du er sulten

- Hvis du har penger på trumf konto eller coop kort, så kan du bruke de til å betale ekstramed.

Anonymkode: 23867...0b7

Skrevet

Først og fremst ved å droppe reiser og turer selv om du har lyst.

Sett opp et skikkelig budsjett og dropp alle innkjøp som ikke er livsnødvendige.

Gå gjennom boder, loft, klesskap, garasje osv. Rydd skikkelig. Hvis du vet hva du har trenger du sjeldnere å kjøpe noe nytt. Sansynlig vis har du noe du kan selge også. Gjør det.

Få ungdomen til å skaffe seg en liten jobb

Bytt ut bilen med en billigere en.

Si opp abonemanger på tvkanaler, trening, blader, osv.

Skift til et billig telefonabonemang.

Velg billig i matbutikken, som som løk, gulrøtter og blomkål fremfor avokado og cherrytomater eller frossen koteletter fremfor biff. Dropp brus og snop.

Lag mat fra bunnen.

Si nei når ungene ber om penger.

Snakk med ungene og la dem være med på prosjektet.

Lei ut et rom?

Anonymkode: f368c...a9e

Skrevet

Takk for tipsene 👍🏻, sjekke 50% utgått dato skal gjøres 😊, ene datteren har hveteallergi, så bruker en del penger på glutenfri mat til henne (får ikke dekt ettersom det er hveteallergi og ikke glutenallergi). 

Brus og snop skal droppes. 

Holder på å rydder og sorterer i hus og garasje, så mulig jeg får solgt noe, arver så å si alt av klær til 2 og 4 åringen. Så mye er kastet som er for smått, pga slitt. 

Har kun en bil, og får ikke så mye billigere pga at vi trenger 7-seter. Og ønsker ikke pga at jeg trenger kun penger til å betale ned de 40 tusen. 

Turer blir ikke prioritert fremover nei, er egentlig en som aldri reiser, så veldig tilfeldig at det ble to reiser på under en mnd. 

Er gira på å få oversikt og kontroll nå, for jeg vet vi bruker mye unødvendige penger, og er veldig impulsive.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tipsene 👍🏻, sjekke 50% utgått dato skal gjøres 😊, ene datteren har hveteallergi, så bruker en del penger på glutenfri mat til henne (får ikke dekt ettersom det er hveteallergi og ikke glutenallergi). 

Holder på å rydder og sorterer i hus og garasje, så mulig jeg får solgt noe, arver så å si alt av klær til 2 og 4 åringen. Så mye er kastet som er for smått, pga slitt. 

Har kun en bil, og får ikke så mye billigere pga at vi trenger 7-seter. Og ønsker ikke pga at jeg trenger kun penger til å betale ned de 40 tusen. 

Turer blir ikke prioritert fremover nei, er egentlig en som aldri reiser, så veldig tilfeldig at det ble to reiser på under en mnd. 

Er gira på å få oversikt og kontroll nå, for jeg vet vi bruker mye unødvendige penger, og er veldig impulsive.

Man får grunnstønad for hveteaallergi altså, det er bare intoleranse man ikke får det for. 

Så har hun hveteaallergi som slår ut på blodprøve kan dere søke om støtte. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får grunnstønad for hveteaallergi altså, det er bare intoleranse man ikke får det for. 

Fikk beskjed om at det ikke var noe vits å søke av legen, men da skal jeg gjøre det likevel, tuuusen takk for info 😊👍🏻

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/coliaki-og-hveteallergi/

Ved hveteallergi vil tilsvarende sats på grunnstønad kunne innvilges dersom diagnosen er stillet på bakgrunn av både blodprøver/prikktest og provokasjonsforsøk, og av lege med allergologisk kompetanse. Ettersom hveteallergi ikke er livsvarig, må behovet for grunnstønad revideres relativt ofte

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøv å følg med på når de fyller opp 50% boksene. Det er sikkert forskjellig fra hvor man bor, men her så er det mest å finne i 50% boksene på kvelder på fredager, lørdager og før langhelger, da er det som regel flere dager til det går ut og. Man kan finne utrolig mye bra der. Jeg kjøpte før helga nesten 3 kilo kyllingfilet, som ikke gikk ut før på mandag.

Fyll bensin når det er billigst, og ikke kjør mer enn du må.

Sett opp strengt budsjett og følg det. Jeg synes det er lettere å ha kontanter, for da ser jeg virkelig hvor mye penger jeg bruker, og da kan jeg heller ikke bruke mer enn det som er i lommeboka. Er det tomt, så er det tomt

Anonymkode: 23867...0b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...