Gå til innhold

Det er trist - ang. syke foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har blitt mye sykere ila sommeren. Hun har en sykdom som bare gjør henne dårligere og dårligere. Sterke medisiner gjør henne uklar i hodet. Det er vondt å være vitne til. Hun har vært på sykehjem i 4år. Det var hennes fødselsdag i går. Jeg var på besøk med blomster og kake. Det var så trist å se. Hun ville ikke ha mat og jeg fikk i henne kun litt drikke. Hun spurte etter slektninger som ikke lever lenger. Hun er sliten, men alltid veldig glad når jeg kommer på besøk og hun pleier å ta til seg mer næring når jeg er der. Jeg har ingen søsken og jeg er den eneste nære slektningen hun har her. I tillegg er jeg alene med to barn. 

Jeg kjenner at denne situasjonen gjør meg veldig sliten og trist. Jeg føler at jeg må være hos min mamma noe neste hver dag fremover samtidig har jeg barna og forpliktelser rundt de. 

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vurderer å be om å gå ned i stillingsprosent en periode. Hva ville du ha gjort? 

Min far døde for noen år siden. Det er slitsomt med syke foreldre når en ikke har søsken.

Anonymkode: 494aa...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med hennes gamle venner og avtal dager de kan besøke henne.

Sett av tid selv kanskje 2 ganger i uka selv og ta deg av egne barn først. Ikke gå ned i prosent. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet selv om du ikke besøker henne hver dag. Den er det bare. Du har andre forpliktelser som kommer først.

Anonymkode: 89f47...1e1

Skrevet

Det er tungt å trist når de man kjenner som tryggheten selv blir svake og avhengige av oss. Du virker som en snill og god datter, men det er viktig at du tar vare på deg selv også i prosessen. 

På min arbeidsplass har vi inntil 10 dager velferdspermisjon m/lønn som bl.a kan brukes på syke foreldre. Kanskje du kan få fri en halv dag i uken en tid, f.eks? Snakk med lederen din om at du har det ekstra stritt nå og hvordan dere kan løse det uten at du treffer veggen. 

Sender deg en god klem, jeg vet hvor tøft det er med syke foreldre. 

Anonymkode: ce9e2...177

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med hennes gamle venner og avtal dager de kan besøke henne.

Sett av tid selv kanskje 2 ganger i uka selv og ta deg av egne barn først. Ikke gå ned i prosent. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet selv om du ikke besøker henne hver dag. Den er det bare. Du har andre forpliktelser som kommer først.

Anonymkode: 89f47...1e1

Takk for svar. Det er det at hun har ingen andre her.  Hun flyttet hit, først inn til meg, siden hun ikke fikk sykehjemsplass på hjemplassen og min fa kunne ikke ta seg av henne. Her fikk hun sykehjemsplass etter et par uker i mitt hus. Det er ca 2.5 timer reisevei en vei til hjemplassen. Hadde hun bodd der er det flere som kunne kommet på besøk til henne, men da hadde det vær enda vanskeligere for meg. Nå er det sjelden noen fra hjemplassen om kommer. Hennes gamle venner og slektninger har også vanskelig for å dra den lange veien. I fjor f.eks og alle tidligere år kom hennes bror m familie til bursdagen hennes, men i år kom ingen andre enn meg. Hun var nok ekstra trist i går da det var bursdag og hun følte seg dårlig. Hun sa at hun ønsket å dra "hjem" en tur, men hun vil aldri mer kunne reise den veien på besøk.

Skrevet

Ååå, får så vondt av deg og henne😥 Det er en vanskelig situasjon, ingen tvil! 

Jeg ville nok prioritert mamma den tiden hun har igjen. Besøkt flere ganger i uka og evt avtale med frivillig besøksvenner. 

Trist å være gammel og føle seg alene. 

Skjønner godt det er tungt for deg , med jobb og barn. 

Sender deg en god klem❤️

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tungt å trist når de man kjenner som tryggheten selv blir svake og avhengige av oss. Du virker som en snill og god datter, men det er viktig at du tar vare på deg selv også i prosessen. 

På min arbeidsplass har vi inntil 10 dager velferdspermisjon m/lønn som bl.a kan brukes på syke foreldre. Kanskje du kan få fri en halv dag i uken en tid, f.eks? Snakk med lederen din om at du har det ekstra stritt nå og hvordan dere kan løse det uten at du treffer veggen. 

Sender deg en god klem, jeg vet hvor tøft det er med syke foreldre. 

Anonymkode: ce9e2...177

Takk for godt svar. Velferdspermisjonsdager kan være et godt forslag. Jeg tror vi har noen slike. Mener å huske nå at jeg fikk velferdspermisjon m/lønn ifm min fars død. Jeg hadde glemt det. Jeg har i dag skrevet mail til sjefen min og forklart situasjonen og bedt om å ta ut en feriedag i uka av de jeg har igjen for å se om det vil fungere. Det er ikke bare tiden det tar med besøk som er slitsomt, men mer hele situasjonen som gjør meg psykisk sliten. Jeg var hos henne en times tid i går på bursdagen, men var sliten hjemme hele kvelden da jeg tenkte på at det nok sannsynligvis var siste bursdagen hennes og hva jeg skulle gjøre fremover for å håndtere situasjonen best mulig.

Skrevet
12 minutter siden, skinnfilla skrev:

Ååå, får så vondt av deg og henne😥 Det er en vanskelig situasjon, ingen tvil! 

Jeg ville nok prioritert mamma den tiden hun har igjen. Besøkt flere ganger i uka og evt avtale med frivillig besøksvenner. 

Trist å være gammel og føle seg alene. 

Skjønner godt det er tungt for deg , med jobb og barn. 

Sender deg en god klem❤️

Takk for det. Frivillige besøksvenner kan være en god ide. Jeg skal sjekke det opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...