Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Jeg synes ikke det er sent altså, men kom i snakk med en gjeng internasjonale kollegaer, og da viste det seg jo at i deres land begynner barna på skolen mye før, noen steder allerede ved 3 års alder?? Nå er det mulig at denne skolen er mer som en barnehage, men fikk ikke det inntrykket heller, de sa at de lærte tall og bokstaver og som de gjør det første året her. Så hvorfor begynner vi så sent her i Norge? Er det egentlig sent? Og lærer barna i de andre landene mer? Eller blir det bare mer frustrasjon og mindre lek? Den ene kollegaen bor i Skottland og der ble også ungene sendt på skole som kun snakket/skrev gællisk (?), og dette var et språk ungene ikke kunne før de begynte der, de snakket engelsk hjemme. Det hørtes jo horribelt ut. Begynte når de var 4. Anonymkode: 39b14...528
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Digresjon: så fint at de forsøker å bevare gælisk. Det ble jo nesten utryddet av engelskmennene. På samme måte som nordmennene nesten har utryddet en del samiske språk. Forøvrig: nei, de lærer ikke mer. Det er mer som barnehage/førskole. Norske studenter er på høyden internasjonalt. De ligger ikke bak. Jeg liker den norske filosofien om at barn skal være barn og fokusere på frilek, motorisk utvikling og sosial trening. Anonymkode: 24418...e66
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #3 Skrevet 2. august 2017 Det er vel fordi vi i Norge har subsidierte barnehager med pedagogisk innhold? I mange andre land, f.eks England koster jo en barnehageplass fort 8-9.000 kr i måneden så mødrene blir hjemme til de skal begynne på skolen, da kan de ikke begynne når de er 6-7 år. Anonymkode: 83ba2...d4b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Den skolen de begynner på da, er vel mye av det samme som den norske barnehagen, bare at den norske barnehagen fokuserer litt mer på lek Anonymkode: 86683...795
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 Fordi de skal få lov å være barn? Anonymkode: 4d9da...333
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 Naboen er afghansk. Som ettåringer begynte barna i barnehage der det utelukkende brukes norsk, som de ikke snakket hjemme. Horribelt? Langt ifra! Det samme med gælisk barnehage, eller samisk. Mange samer snakker ikke samisk, men sender ungene i samisktalende barnehager for å gjenvinne tapt kultur. Det samme gjelder skotter. Forøvrig, skolen er ikke ulik barnehagen. Barna mine lærte tall og bokstaver i bhg, slik de gjør de første årene i utenlandske skoler. Anonymkode: ccb61...313
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Naboen er afghansk. Som ettåringer begynte barna i barnehage der det utelukkende brukes norsk, som de ikke snakket hjemme. Horribelt? Langt ifra! Det samme med gælisk barnehage, eller samisk. Mange samer snakker ikke samisk, men sender ungene i samisktalende barnehager for å gjenvinne tapt kultur. Det samme gjelder skotter. Forøvrig, skolen er ikke ulik barnehagen. Barna mine lærte tall og bokstaver i bhg, slik de gjør de første årene i utenlandske skoler. Anonymkode: ccb61...313 Mine lærer ikke tall og bokstaver i bhg...? De bare leker... Anonymkode: 39b14...528
uhhuhher Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine lærer ikke tall og bokstaver i bhg...? De bare leker... Anonymkode: 39b14...528 De gjør det, men de lærer det ikke nødvendigvis ved å telle til 100 eller kunne alfabetet. De snakker om og bruker tall og matte og språk i lek og det pedagogiske opplegget. Spør pedleder, så kan vedkommende sikkert gi deg informasjon. 🙂
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine lærer ikke tall og bokstaver i bhg...? De bare leker... Anonymkode: 39b14...528 De lærer gjennom lek Anonymkode: 86683...795
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine lærer ikke tall og bokstaver i bhg...? De bare leker... Anonymkode: 39b14...528 Og i leken teller de kongler, lærer bokstaven sin og gjerne å skrive hele navnet etterhvert osv Det er mye pedagogikk i den organiserte leken i barnehagen. Du vet de har en rammeplan de skal følge, og matte er en del av rammeplanen. Anonymkode: 83ba2...d4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå