Gå til innhold

4 åring som slår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn på 5, 4 og snart 2. 

5 åringen har alltid oppført seg eksemplarisk, var tidlig ute med alt og gjør som han får beskjed om, ikke noe tull. 

En annen historie med 4 åringen, og pga at eldste var så "flink" så vet jeg ikke hva som er normalt for 4 åringer. Han fremstår som litt umoden føler jeg, og mangler litt impulskontroll og litt mark i rompa, greier liksom ikke drive med en ting særlig lenge. Barnehagen siet at der er alt fint og han er innenfor normalen, men de ser også at han vandrer liltt rundt istedenfor å slå seg ned å gjøre en ting over lengre tid. Der slår han ingen så vidt jeg vet.

Hjemme slår han søsknene sine, både storebror og lillebror. Men helt klart mest lillebror. Når han slår storebror er det mest ved krangler, han blir povosert, litt mer forståelig der siden han prøver å stoppe noe eller sifra om noe, selv om det jo såklart aldri er greit å slå. Og dette prøver vi å forklare ham, sier at det ikke er lov å slå, at x ikke vil at han slår, at det gjør vondt, hadde du likt om noen slo deg osv. Og han virker som han angrer, kan si unnskyld uoppfordret noen ganger, men så gjør han det likevel igjen og igjen. Vi har også prøvd "time out", men virker ikke som det hjelper heller, da blir han bare veldig lei seg.

Lillebror får gjennomgå helt uprovosert. Og her skjønner vi at det sikkert kan være sjalusi i bildet, selv om det aldri har virket slik. 4 åringen reagerer aldri på at lillebror sitter på fanget osv, slik en ser at noen viser søskensjalusi. De kan leke helt fint sammen, og så plutselig kan 4 åringen bokse til lillebror, eller bare kaste en leke på ham, eller slå bilen han leker med i hodet på ham i det han går forbi. Uten å virker hverken sint eller lei seg, han bare gjør det som faller ham inn liksom. Han kan også dytte lillebror og omtrent sette seg oppå ham som om han skulle være en sakkosekk. Mer utfordrende nå etterhvert som minste vil leke mer og det blir mer basing mellom dem (han kan jo ikke base likt med en på 2 og en på 5). Her har vi også prøvd å snakke med ham om det, i desperate stunder har vi kjeftet. Men det er ingen bedring. Heller ikke ved å overøse 4 åringen med oppmerksomhet har bedret det stort. Nå begynner også lillebror å slå tilbake da, han tror vel det er normalt å slå andre...

Noen som har tips til oss? Skal vi heller bare prøve å ignorere det 4 åringen gjør? Han vet jo at han ikke skal slå og kaste leker, så er vel strengt tatt ikke vits å si det mer..? Heller trøste den som får vondt, slik at 4 åringen ikke får noen oppmerksomhet ved disse handlingene? Og fortsette å gi 4 åringen masse oppmerksomhet? Han får mye mer enn eldste, slik er det jo med de som er "enkle" de blir jo nesten oversett fordi de ikke stiller krav eller høres/ses på samme måte. Minste er jo liten og trenger enda en del hjelp og tilsyn så han får jo også mye av vår tid.

Hva bør vi konkret gjøre eller si? Som sagt, så sier bhg at han ikke slår og kaster ting på andre der. Så virker som det er mer et søskenproblem enn rent impulskontrollmangel. Eller foreldreproblem som jeg føler det er. Har lest noen sånne foreldrebøker, men greier liksom ikke helt få tak i hva jeg konkret må prøve å gjøre og si.

(Pappaen har hissig temperament, så han kjefter høylytt, kan fare opp ved småting som kanskje bare var uhell, sukker oppgitt, himler med øya og irettesetter og snakker til barna på en måte jeg ikke liker. Han kan virke krenkende på en måte. Sånn som "har du nå igjen griset til klærne dine når du spiser, greier du aldri spise pent, må du begynne med babysmekke igjen?" og "hva i all verden er det du gjør? Hørte du ikke at jeg sa i stad at du ikke skal slå? Virker ikke øra dine? Nå må du skjerpe deg!" Han kan også kjefte på lillebror for ting som egentlig han er sint på 4 åringen for, feks hadde 4 åringen sølt vann på gulvet (ved et uhell), og lillebror var på vei til å tråkke i det, og da fikk lillebror kjeft fordi han "ikke skulle tråkke i vannet" og han begynte jo å hikstegråte (han skjønte jo ikke hva galt han hadde gjort). Jeg tenker at dette temperamentet de utsettes for heller ikke er særlig sunt, men jeg slipper ikke inn til pappan med bekymringer på dette. Sier jeg noe får jeg kjeft.)

Anonymkode: ff869...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klassisk dritten i midten! 

Anonymkode: 6808d...31f

Skrevet

Ingen kloke damer som kan hjelpe? :)

Anonymkode: ff869...39d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...