Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 Vet det sikkert er helt feil sted å spørre, men er så fortvilet! Har et nært familiemedlem med ødelagt hjerte. Det har vært operert flere ganger og nå tør de ikke gjøre mer med det. Alt denne personen får av småskader/det som burde vært enklere sykdommer blir nå alltid alvorlig og medfører sykehusinnleggelser. Vi snakker småsår og forkjølelser... Siste nå er ei hofte som bør opereres grunnet slitasje, men ingen lege tør legge personen i narkose... Det jeg lurer på er, er dette normalt? Alle disse tingene som blir så voldsomme etter denne hjerteoperasjonen og at de ikke tør gi narkose? Det er satt inn pacemaker med hartstarter og svidd av endel tråder, samt byttet klaffer, operasjonene anses som vellykket, men de vil aldri gjøre det igjen da hjertet var så ødelagt at de brukte blant annet 7 timer mer enn normalt på pacemakeren. Personen har nesten ikke hatt en frisk dag siden og dette begynner bli noen år siden 😥 Anonymkode: 9d7f2...e32
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet det sikkert er helt feil sted å spørre, men er så fortvilet! Har et nært familiemedlem med ødelagt hjerte. Det har vært operert flere ganger og nå tør de ikke gjøre mer med det. Alt denne personen får av småskader/det som burde vært enklere sykdommer blir nå alltid alvorlig og medfører sykehusinnleggelser. Vi snakker småsår og forkjølelser... Siste nå er ei hofte som bør opereres grunnet slitasje, men ingen lege tør legge personen i narkose... Det jeg lurer på er, er dette normalt? Alle disse tingene som blir så voldsomme etter denne hjerteoperasjonen og at de ikke tør gi narkose? Det er satt inn pacemaker med hartstarter og svidd av endel tråder, samt byttet klaffer, operasjonene anses som vellykket, men de vil aldri gjøre det igjen da hjertet var så ødelagt at de brukte blant annet 7 timer mer enn normalt på pacemakeren. Personen har nesten ikke hatt en frisk dag siden og dette begynner bli noen år siden 😥 Anonymkode: 9d7f2...e32 I 90% av tilfellene opereres hofter i spinal, ikke narkose. Hvis de går på visse typer blodfortynnende må de ha narkose og det kan jo gis på en skånsom måte. Mulig personen er ekstra utsatt for infeksjoner, noe som er helt krise om man får det i en protese. Snakk med legen til personen og be de evt henvise til universitetssykehus som er vant til hjertesyke pasienter for en second opinion hvis det ikke er gjort. Anonymkode: f5373...888
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 Det høres jo ut som denne personen behandles av eksperter. Det er mye i medisinen som ikke er "normalt" i betydning at det er få som har det. Restriksjoner på narkose ved alvorlig hjertesykdom er ikke uvanlig tror jeg. Grunnen til dette er vel at man er usikker på om pasienten vil overleve operasjonen, ikke for å være kjip. Anonymkode: 16a74...a7b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: I 90% av tilfellene opereres hofter i spinal, ikke narkose. Hvis de går på visse typer blodfortynnende må de ha narkose og det kan jo gis på en skånsom måte. Mulig personen er ekstra utsatt for infeksjoner, noe som er helt krise om man får det i en protese. Snakk med legen til personen og be de evt henvise til universitetssykehus som er vant til hjertesyke pasienter for en second opinion hvis det ikke er gjort. Anonymkode: f5373...888 Tusen takk for svar Jeg skal huske dette! Jeg har tidligere forsøkt å gå i dialog med leger vedr denne personen, men jeg får ikke skikkelig svar. Vedkommende selv er mann, av den barske typen. Noe stemmer ikke og jeg får ikke tak i hva. Får en ekkel følelse av at han lever på lånt tid, men ingen tør fortelle hvor galt det er fatt 😔 Hi Anonymkode: 9d7f2...e32
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres jo ut som denne personen behandles av eksperter. Det er mye i medisinen som ikke er "normalt" i betydning at det er få som har det. Restriksjoner på narkose ved alvorlig hjertesykdom er ikke uvanlig tror jeg. Grunnen til dette er vel at man er usikker på om pasienten vil overleve operasjonen, ikke for å være kjip. Anonymkode: 16a74...a7b Jada, får han "snørr i nesa" bærer det inn "på første klasse" og hele sykehuset står på hue. I tillegg er det fastlegen min 1x i uka for blodprøver osv osv Naive meg trodde man kunne leve som normalt etter hjerteoperasjoner, men begynner innse denne personen nok aldri kommer dit igjen og jeg har skikkelig behov for info. De sier han ikke tåler dette hofteinngrepet og det må da bety han er svært syk? Altså han ser jo ikke frisk ut heller altså, men... Huff, vanskelig å forklare hi Anonymkode: 9d7f2...e32
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet det sikkert er helt feil sted å spørre, men er så fortvilet! Har et nært familiemedlem med ødelagt hjerte. Det har vært operert flere ganger og nå tør de ikke gjøre mer med det. Alt denne personen får av småskader/det som burde vært enklere sykdommer blir nå alltid alvorlig og medfører sykehusinnleggelser. Vi snakker småsår og forkjølelser... Siste nå er ei hofte som bør opereres grunnet slitasje, men ingen lege tør legge personen i narkose... Det jeg lurer på er, er dette normalt? Alle disse tingene som blir så voldsomme etter denne hjerteoperasjonen og at de ikke tør gi narkose? Det er satt inn pacemaker med hartstarter og svidd av endel tråder, samt byttet klaffer, operasjonene anses som vellykket, men de vil aldri gjøre det igjen da hjertet var så ødelagt at de brukte blant annet 7 timer mer enn normalt på pacemakeren. Personen har nesten ikke hatt en frisk dag siden og dette begynner bli noen år siden 😥 Anonymkode: 9d7f2...e32 Jeg har jobbet på hjerte/lunge post, og på intensiv, og sett en del pasienter i samme kategori ja (det er på de postene de ofte har sitt opphold). Noen hjerter kan være så slitne og ødelagte etter flere infarkt og operasjoner at det skal lite til. Alt i kroppen henger jo sammen, og svikter hjertet så går det utover nyrer og så utover lever osv osv. Og hofte operasjoner, og da spesielt i narkose, er tøft for kroppen (selv når en er frisk). Og det er medisiner man må unngå i forkant, og må ha i etterkant, som kanskje ikke ditt familiemedlem kan unnvære eller få uten at hjertet svikter mer. -Husker jeg som student fikk meg min første støkk når en av pasientene mine døde etter "bare" en hofteoperasjon...da fikk jeg respekt for det. Veldig mange kan leve godt etter en hjerteoperasjon, og leve som før. Men hjertet er et komplekst organ, og det kommer helt an på hva slags oprasjon og irreversibel skade som er. -Slik jeg leser det så er det mange operasjoner og ikke "bare" enkle inngrep. Nyt tiden man har med sine kjære. Livet er skjørt Anonymkode: bb312...aa7
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 Min far har hatt mye problemer med hjertet og mange operasjoner osv i forbindelse med det. Han blir ikke lagt i narkose mer. Han fikk kreft for noen år siden. Da fikk han beskjed om at han kunne få operasjonen for å fjerne kreften, men at han hadde stor sjanse for å dø under narkosen. Ham valgte å operere ettersom han fikk forespeilet 1 år igjen p leve uten, heldigvis gikk det bra! Men det var mer flaks enn normalt sa legen etter. Anonymkode: bd833...670
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 Høres ut som din slektning har fått hjertesvikt (pumpesvikt) i kjølvannet av operasjonene og hjertetrøbbelet. Da klarer ikke hjertet pumpe nok blod for å dekke kroppens behov i en gitt situasjon. Det finnes flere grader av hjertesvikt, noen lever relativt normalt, mens andre har problemer bare med å sitte i en stol. Hjertesvikt er gjerne en grunn til at legene ikke vil operere. Det blir vanskeligere med narkose, personen er mer utsatt for komplikasjoner, og det blir vanskeligere for personen å komme seg igjen. Hjertesvikt behandles også med en del medisiner som kan være vanskelige å regulere. Er du nær slektning? Husk at du i utgangspunktet ikke har krav på informasjon, mer enn det personen har gitt legene lov til å gi deg. Så selv om du går i dialog med legene er det langt i fra sikkert du vil få svarene du er ute etter :/ Anonymkode: 334ea...d6f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 Du skriver at noe ikke stemmer,men du vet ikke hva...? Jeg tror at vedkommende vet meget godt hva som feiler han,Men at han bevisst velger å ikke informere omgivelsene om det. Hvorfor skulle han det? Det er faktisk mange som velger dette for å skåne omgivelsene,eller rett og slett for at de mener at ingen andre har noe med saken å gjøre. Så jeg vil holde en knapp på at han vet meget godt hva som er i veien,og hvordan prognoser han har,men at han mener det ikke raker andre - ikke engang deg. Anonymkode: 99e9e...b24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå