christinei Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 Hei,jeg er alenemor for ei på 5 år. Jeg har ikke bil eller lån i det hele tatt. Hva syns dere jeg bør ligge på av mat penger osv i mnd? Lyst å sette opp budsjett så jeg også kan finne ut hva jeg kan spare i mnd.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 I følge Sifos referansebudsjett bør en voksen kvinne og et barnehagebarn bruke 3.500 kr i mnd på mat http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator Anonymkode: 5de13...853
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 42 minutter siden, christinei skrev: Hei,jeg er alenemor for ei på 5 år. Jeg har ikke bil eller lån i det hele tatt. Hva syns dere jeg bør ligge på av mat penger osv i mnd? Lyst å sette opp budsjett så jeg også kan finne ut hva jeg kan spare i mnd. Det spørs hvor stramt du tenker er greit. Jeg tenker at et romslig matbudsjett er 2500 i mnd, og et stramt matbudsjett er 1800 i måneden. Det sifo budsjettet synes jeg har ganske ville summer som jeg ikke er i nærheten av å kunne bruke Anonymkode: 7247e...2c0
christinei Skrevet 1. august 2017 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2017 (endret) Hva bruker dere på klær til dere selv i mnd? Klær til barnet i mnd? Endret 1. august 2017 av christinei
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 Det er jo litt søkt å sette opo ett budsjett for deg selv basert på hva andre bruker? Du burde heller spørre deg selv hvor mye klær trenger vi i løpet av ett år? Klær til voksne holder gjerne lenger enn til barn, og jakker, sko osv kan man ha i maaange år. Men kanskje koster det mer? Da vi satte opp budsjett satte vi også opp lister over hva vi frem til nå har kjøpt årlig av klær og gitt hvert plagg en ca pris - ut i fra hva vi tenker er ok for oss å gi for feks en barnegenser. For noen vil det være 75kr for andre 750kr, og det vil gi ett ganske stort sprik i budsjettene.. Supert at du ønsker å ha oversikt over økonomien, det er en liten jobb - men den må gjøres og det er definitivt verdt det ☺ Du kan feks gå igjennom nettbanken for de siste seks mnd - da kan du få oversikt over hvor du kan spare, og også en o ersikt over hva du har brukt penger på til nå. Noen ting er verdt å fortsette å bruke penger på, andre ting er man ikke helt klar over at man bruker penger på og kan greit kutte ut. Lykke til! Anonymkode: ae8af...0b3
☆☆☆ Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 Logg på nettbanken og ta ut kontoutskrifter for dei siste mnd, lag rekneskap over kva du brukar pengar på. Deretter vurderar du kor du kan knappe inn, og lagar budsjett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå