Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #1 Skrevet 30. juli 2017 Ser inne på NAV sine nettsider for å finne ut av og legge plan for tiden rundt og etter fødsel... Men blir søren meg ikke klok på hva som egentlig menes med disse termene! Godt mulig jeg er dypt inn i graviditetståka, men dette var litt ekle greier å sette seg inn i Jeg og samboeren planlegger å ta ut permisjonene våre etter "helt standard modell", og med 100% dekningsgrad for begge. Hvordan blir egentlig løpet? 1. Starter mødrekvoten på 10 uker rett etter fødselen? 2. Og SÅ starter mammapermisjonen på 46 uker? 3. Når er fødselspermisjon? 4. Betyr dette da at pappapermen starter 56 uker etter fødsel? 5. Er fedrekvote det samme som pappaperm? Altså 10 uker? NOEN OPPEGÅENDE som kan hjelpe meg å forstå dette? Anonymkode: ae5d6...f28
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #2 Skrevet 30. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser inne på NAV sine nettsider for å finne ut av og legge plan for tiden rundt og etter fødsel... Men blir søren meg ikke klok på hva som egentlig menes med disse termene! Godt mulig jeg er dypt inn i graviditetståka, men dette var litt ekle greier å sette seg inn i Jeg og samboeren planlegger å ta ut permisjonene våre etter "helt standard modell", og med 100% dekningsgrad for begge. Hvordan blir egentlig løpet? 1. Starter mødrekvoten på 10 uker rett etter fødselen? 2. Og SÅ starter mammapermisjonen på 46 uker? 3. Når er fødselspermisjon? 4. Betyr dette da at pappapermen starter 56 uker etter fødsel? 5. Er fedrekvote det samme som pappaperm? Altså 10 uker? NOEN OPPEGÅENDE som kan hjelpe meg å forstå dette? Anonymkode: ae5d6...f28 Dere har 49 uker. 3 uker må du ta før fødsel/termin. Så starter dine 10 uker som du må ta umiddelbart etter fødsel. Så har dere 26 uker som kan fordeles som dere vil, og far skal ha 10 uker utenom denne fellesperioden. Anonymkode: 8a7dd...3b3
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #3 Skrevet 30. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dere har 49 uker. 3 uker må du ta før fødsel/termin. Så starter dine 10 uker som du må ta umiddelbart etter fødsel. Så har dere 26 uker som kan fordeles som dere vil, og far skal ha 10 uker utenom denne fellesperioden. Anonymkode: 8a7dd...3b3 Når far velger å ta sine 10 uker, bestemmer dere helt selv, kan ta de ut med en gang du er ferdig med dine 10 uker hvis det passer dere best. Anonymkode: 8a7dd...3b3
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #4 Skrevet 30. juli 2017 Permisjonen starter 3 uker før termin. Du har da de 3 ukene + 6 uker etter som er forbeholdt deg, Om du skal ha hele fellesperioden fortsetter du i 36 uker til, så tar far 10 uker etter det. Mammapermisjon og foreldrepermisjon er det samme. Pappaperm er de ukene pappa er i permisjon, og fedrekvoten er på min. 10 uker. De ukene må han ta etter dine 36. Anonymkode: 08e62...bb6
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #5 Skrevet 30. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Permisjonen starter 3 uker før termin. Du har da de 3 ukene + 6 uker etter som er forbeholdt deg, Om du skal ha hele fellesperioden fortsetter du i 36 uker til, så tar far 10 uker etter det. Mammapermisjon og foreldrepermisjon er det samme. Pappaperm er de ukene pappa er i permisjon, og fedrekvoten er på min. 10 uker. De ukene må han ta etter dine 36. Anonymkode: 08e62...bb6 Han må ta de rett etter dine om han skal ta de til slutt mener jeg Anonymkode: 08e62...bb6
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #6 Skrevet 30. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han må ta de rett etter dine om han skal ta de til slutt mener jeg Anonymkode: 08e62...bb6 Han må ta dem innen barnet er 3 år. Men må søkes om før mors del er ferdig. Anonymkode: ffff4...d18
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #7 Skrevet 30. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han må ta de rett etter dine om han skal ta de til slutt mener jeg Anonymkode: 08e62...bb6 Mammapermisjon og foreldrepermisjon er ikke det samme. 10 uker til mor, mødrekvote 10 uker til far, fedrekvote resten er fellesdel og fordeles slik man selv vil Anonymkode: ffff4...d18
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #8 Skrevet 30. juli 2017 Både mødrekvoten og fedrekvoten er på 10 uker. De første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor og tas av mødrekvoten. Fellesperioden er de ukene som blir igjen når de 3 ukene før termin og 10 uker fedrekvote og 10 uker mødrekvote er trukket fra. Fellesperioden blir dermed på 26 eller 36 uker, avhengig av om dere har valgt 100 prosent eller 80 prosent dekningsgrad. Hvis fødselen skjer etter termindato, vil dagene fra termindato og fram til fødselen trekkes fra fellesperioden. Resten av fellesperioden kan dere dele som dere ønsker. Anonymkode: ffff4...d18
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #9 Skrevet 30. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Permisjonen starter 3 uker før termin. Du har da de 3 ukene + 6 uker etter som er forbeholdt deg, Om du skal ha hele fellesperioden fortsetter du i 36 uker til, så tar far 10 uker etter det. Mammapermisjon og foreldrepermisjon er det samme. Pappaperm er de ukene pappa er i permisjon, og fedrekvoten er på min. 10 uker. De ukene må han ta etter dine 36. Anonymkode: 08e62...bb6 For fødsel og adopsjon etter 1. juli 2014 Fedrekvoten og mødrekvoten er redusert fra 14 uker på hver til 10 uker på hver, men den totale stønadsperioden for foreldrepenger (forelrepengeperioden) ved fødsel er fortsatt 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad. For adopsjon er stønadsperioden henholdsvis 46 og 56 uker. Dette er klippet fra nav.no. Din permisjon starter 3 uker før fødsel, og er t.o.m. 7 uker etter fødsel. Deretter er fellesperioden på 29 uker, og fedrekvoten på 10 uker. Far må ikke ta sin del av permisjonen etter fellesperioden, dette har jeg nettop undersøkt med nav, da det ikke passer oss. Far kan ta sine 10 uker når som helst innenfor permisjonstiden. Anonymkode: 8a7dd...3b3
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #10 Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: For fødsel og adopsjon etter 1. juli 2014 Fedrekvoten og mødrekvoten er redusert fra 14 uker på hver til 10 uker på hver, men den totale stønadsperioden for foreldrepenger (forelrepengeperioden) ved fødsel er fortsatt 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad. For adopsjon er stønadsperioden henholdsvis 46 og 56 uker. Dette er klippet fra nav.no. Din permisjon starter 3 uker før fødsel, og er t.o.m. 7 uker etter fødsel. Deretter er fellesperioden på 29 uker, og fedrekvoten på 10 uker. Far må ikke ta sin del av permisjonen etter fellesperioden, dette har jeg nettop undersøkt med nav, da det ikke passer oss. Far kan ta sine 10 uker når som helst innenfor permisjonstiden. Anonymkode: 8a7dd...3b3 Klippet fra nav: "Både mødrekvoten og fedrekvoten er på 10 uker. De første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor og tas av mødrekvoten. Fellesperioden er de ukene som blir igjen når de 3 ukene før termin og 10 uker fedrekvote og 10 uker mødrekvote er trukket fra. Fellesperioden blir dermed på 26 eller 36 uker, avhengig av om dere har valgt 100 prosent eller 80 prosent dekningsgrad. Hvis fødselen skjer etter termindato, vil dagene fra termindato og fram til fødselen trekkes fra fellesperioden. Resten av fellesperioden kan dere dele som dere ønsker." Anonymkode: ffff4...d18
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #11 Skrevet 30. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: For fødsel og adopsjon etter 1. juli 2014 Fedrekvoten og mødrekvoten er redusert fra 14 uker på hver til 10 uker på hver, men den totale stønadsperioden for foreldrepenger (forelrepengeperioden) ved fødsel er fortsatt 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad. For adopsjon er stønadsperioden henholdsvis 46 og 56 uker. Dette er klippet fra nav.no. Din permisjon starter 3 uker før fødsel, og er t.o.m. 7 uker etter fødsel. Deretter er fellesperioden på 29 uker, og fedrekvoten på 10 uker. Far må ikke ta sin del av permisjonen etter fellesperioden, dette har jeg nettop undersøkt med nav, da det ikke passer oss. Far kan ta sine 10 uker når som helst innenfor permisjonstiden. Anonymkode: 8a7dd...3b3 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653 Anonymkode: ffff4...d18
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2017 #12 Skrevet 31. juli 2017 OK, takk for svar! Så da blir det slik?: 3 uker mødrekvote før fødsel --> 7 uker mødrekvote etter fødsel og 12 dager omsorgspermisjon far--> 29 uker mammapermisjon/ "fellesperiode" --> 10 uker fedrekvote/pappapermisjon? HI Anonymkode: ae5d6...f28
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2017 #13 Skrevet 31. juli 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK, takk for svar! Så da blir det slik?: 3 uker mødrekvote før fødsel --> 7 uker mødrekvote etter fødsel og 12 dager omsorgspermisjon far--> 29 uker mammapermisjon/ "fellesperiode" --> 10 uker fedrekvote/pappapermisjon? HI Anonymkode: ae5d6...f28 12 dager omsorgspermisjon til far? Han har rett på to uker i direkte forbindelse med fødsel. Altså fra fødselsdag. Med eller uten lønn er opp til arbeidsgiver. Anonymkode: ffff4...d18
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2017 #14 Skrevet 31. juli 2017 Husk at du også kan utsette/forlenge permisjon med 4 uker og 1 dag ferie hvert kalenderår Anonymkode: ffff4...d18
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2017 #15 Skrevet 31. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: 12 dager omsorgspermisjon til far? Han har rett på to uker i direkte forbindelse med fødsel. Altså fra fødselsdag. Med eller uten lønn er opp til arbeidsgiver. Anonymkode: ffff4...d18 Skrivefeil her, mener 14 dager ja Anonymkode: ae5d6...f28
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2017 #16 Skrevet 31. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husk at du også kan utsette/forlenge permisjon med 4 uker og 1 dag ferie hvert kalenderår Anonymkode: ffff4...d18 Er dette vi har tenkt ja, så passer det bedre med barnehageinntak... Anonymkode: ae5d6...f28
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2017 #17 Skrevet 31. juli 2017 Omsorgsfri for far i forbindelse med fødsel har i grunnen ingenting med foreldrepermisjonen og NAV å gjøre. Dette er noe de fleste norske arbeifsplasser gir far/ medmor og er tariffavhengig. De fleste ansatt i stat og kommune får dette lønnet av arbeidsgiver (ikke Nav) Husk også at ukene før og etter fødsel er regnet etter termin. Føder du to uker før termin mister du disse ukene og føder du etter termin mister du tilsvarende dager av den permisjonen. Anonymkode: 699e2...0d3
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2017 #18 Skrevet 31. juli 2017 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Omsorgsfri for far i forbindelse med fødsel har i grunnen ingenting med foreldrepermisjonen og NAV å gjøre. Dette er noe de fleste norske arbeifsplasser gir far/ medmor og er tariffavhengig. De fleste ansatt i stat og kommune får dette lønnet av arbeidsgiver (ikke Nav) Husk også at ukene før og etter fødsel er regnet etter termin. Føder du to uker før termin mister du disse ukene og føder du etter termin mister du tilsvarende dager av den permisjonen. Anonymkode: 699e2...0d3 OK, takk for infoen! HI Anonymkode: ae5d6...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå